Een afstandbestuurbare robot waarmee je frisdrank uit een automaat kunt stelen, handig hoor. Een Franse jongeman heeft die zelf gebouwd en bedient hem met iets dat doet denken aan een Xbox-gamepad.
maandag 29 april 2013
Stelende robot
Een afstandbestuurbare robot waarmee je frisdrank uit een automaat kunt stelen, handig hoor. Een Franse jongeman heeft die zelf gebouwd en bedient hem met iets dat doet denken aan een Xbox-gamepad.
Robotvoetbalteam TU/e wint in voorbereidingen op WK
Het robotvoetbalteam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft dit weekend in Lissabon de finale van de ‘Portugese Open’ gewonnen. Voor het team is dit een belangrijke stap richting de WK RoboCup, dat van 26 tot en met 30 juni zal plaatsvinden. Tegenstander in de finale was het team van de Universiteit van Aveiro. Deze ploeg wist de regerend wereldkampioenen uit Eindhoven in de poulewedstrijden nog te verslaan, door tweemaal te scoren uit vrije trappen. In de finale was de keeperrobot uit Eindhoven hier echter op voorbereid en werden de Portugezen verslagen met 3-0.
zondag 28 april 2013
Mens voelt mee met robot in nood
Robots in nood wekken medelijden op, blijkt uit een experiment van de Universiteit van Duisburg-Essen. Proefpersonen lieten hun hersenen scannen terwijl ze keken naar martelscènes, soms met een mens als slachtoffer, soms met een robot. Filmpjes waarin de robot 'lief' werd behandeld, konden rekenen op positieve reacties. Het Duitse onderzoek draagt bij aan het groeiende bewijs dat mensen een emotionele band kunnen aangaan met robots.
RoboCup Junior: kunnen robots dansen en voetballen?
Op zaterdag 20 april vonden op de TU Delft de Nationale Kampioenschappen RoboCup Junior plaats. Bijna zestig teams uit heel Nederland liet zien wat scholieren op robotica-gebied in hun mars hebben. De teams deden mee met zelfgebouwde robotjes in de categorieën Dans, Rescue en Voetbal.
De wedstrijden werden gespeeld in drie disciplines en drie leeftijdsgroepen. Leerlingen uit het Primair Onderwijs streden tegen elkaar, ook de Onderbouw en Bovenbouw uit het voortgezet onderwijs hadden ieder een eigen categorie. Leerlingen ontwerpen, bouwen en programmeren hun eigen robotjes en spelen mee met Dansen, Rescue of Voetbal.
Bij Dansen zorgen ze dat één of meer robotjes dansen op de maat van zelf uitgezochte muziek. Het gaat erom het publiek te vermaken, maar ook om te laten zien wat hun robotje(s) allemaal kunnen. Bij Rescue gaat het erom op het speelveld een ‘container met gevaarlijke stoffen’ op te sporen en onschadelijk te maken. De leerlingen doen dat door hun robotje zo snel mogelijk naar het gele ‘moeras’ te rijden en daar de ‘container’ te zoeken en naar de kant van het ‘moeras’ te duwen. Het slimme gebruik van sensoren moet hier helpen om de opdracht zo snel mogelijk uit te voeren. Een wat moeilijker variant wordt gespeeld op een speelveld met twee verdiepingen, waarbij de robots door een ‘huis’ moeten manoeuvreren en een blikje opsporen en op een verhoging plaatsen.
De wedstrijden werden gespeeld in drie disciplines en drie leeftijdsgroepen. Leerlingen uit het Primair Onderwijs streden tegen elkaar, ook de Onderbouw en Bovenbouw uit het voortgezet onderwijs hadden ieder een eigen categorie. Leerlingen ontwerpen, bouwen en programmeren hun eigen robotjes en spelen mee met Dansen, Rescue of Voetbal.
Bij Dansen zorgen ze dat één of meer robotjes dansen op de maat van zelf uitgezochte muziek. Het gaat erom het publiek te vermaken, maar ook om te laten zien wat hun robotje(s) allemaal kunnen. Bij Rescue gaat het erom op het speelveld een ‘container met gevaarlijke stoffen’ op te sporen en onschadelijk te maken. De leerlingen doen dat door hun robotje zo snel mogelijk naar het gele ‘moeras’ te rijden en daar de ‘container’ te zoeken en naar de kant van het ‘moeras’ te duwen. Het slimme gebruik van sensoren moet hier helpen om de opdracht zo snel mogelijk uit te voeren. Een wat moeilijker variant wordt gespeeld op een speelveld met twee verdiepingen, waarbij de robots door een ‘huis’ moeten manoeuvreren en een blikje opsporen en op een verhoging plaatsen.