Robots worden steeds vaker geïntegreerd in de werkzaamheden als opslag, transport en de verzending. De systemen worden steeds beter en geavanceerder. De opmars is niet te stoppen. De verkoop van warehouse robotics machines groeit 11,3 procent tussen nu en 2020. Dat stelt onderzoeksbureau IndustryARC in een rapport. De groei wordt veroorzaakt doordat deze robots, ontworpen om te helpen bij warehousing en productieprocessen, zoals het palletiseren, verpakken, opslaan en transporteren van producten, efficiënter worden.
donderdag 29 september 2016
woensdag 28 september 2016
DJI’s nieuwste drone is slim en opvouwbaar
Op IFA pakte Yuneec uit met de Breeze en GoPro lanceerde eerder deze week de Karma. Beide drones zijn ontworpen met de consument in het achterhoofd en hebben als troef dat ze compact en opvouwbaar zijn. Zo kan je er eenvoudig mee op wanden. Dronegigant DJI is door beide toestellen in snelheid gepakt, maar dat laat de fabrikant niet aan zijn hart komen. De Mavic Pro is het antwoord van de Drone-bouwer op zijn concurrenten.
dinsdag 27 september 2016
Eerste reddingsoefening aan Belgische kust met drones goed verlopen
De reddingsdienten aan de kust hebben maandag een grootschalige reddingsoefening gehouden in Knokke-Heist. Daarbij is er voor de eerste keer gebruik gemaakt van drones, maar een echte meerwaarde leverden die nog niet. De oefening is verder goed verlopen, meldt Saskia Vanhove van de federale dienst Openbare Hulpverlening. Op initiatief van provinciegouverneur Carl Decaluwé worden elke zomer een drietal reddingsoefeningen aan de kust georganiseerd. Het scenario van maandag was gewijzigd in vergelijking met de eerdere oefeningen dit jaar.
maandag 26 september 2016
Allereerste testlocatie unmanned systems van start
Space53, de eerste nationale testlocatie voor drones en unmanned systems, is maandag 26 september officieel gelanceerd. Met Space53 heeft Nederland als eerste land binnen Europa de beschikking over een testlocatie die de benodigde ruimte en omstandigheden biedt om drones en unmanned systems in complexe omgevingen en situaties te kunnen testen. Tijdens de lancering heeft Nokia als eerste multinational een samenwerkingsovereenkomst getekend. De Finse telecomaanbieder gaat in Enschede de Nokia UTM, een intelligent verkeersmanagementsysteem voor drones, testen en verder ontwikkelen.
“Unmanned systems worden in snel tempo in steeds meer sectoren ingezet. Het is cruciaal dat we deze zonder gevaar voor de veiligheid kunnen laten opereren in een complexe, dicht bewoonde omgeving”, aldus Thorsten Robrecht, Nokia’s vice-president Advanced Mobile Networks Solutions, tijdens de lancering van Space53 op Twente Airport. “Daarvoor zijn niet alleen smart-drones vereist maar ook een intelligent verkeersmanagementsysteem. Nokia’s UTM-systeem is hiervoor speciaal ontwikkeld en we zijn op dit moment de enige telecompartij die hierin actief is. Twente Airport biedt ons de juiste omgeving en faciliteiten om de UTM in samenwerking met de kennispartners van Space53 grondig te kunnen testen en perfectioneren.”
Space53 is een samenwerking tussen het bedrijfsleven en de publieke sector in Twente en biedt een unieke testlocatie binnen West-Europa. De locatie omvat een luchthaven, safety campus en een groot aantal buiten- en binnenruimtes voor het onderzoeken, ontwikkelen en testen van zowel grote als kleine unmanned systems. Alle hulpdiensten zijn op de locatie aanwezig. Binnen Space53 wordt nauw samengewerkt met onderzoeks- en onderwijsinstellingen zoals Universiteit Twente, Saxion Hogescholen en ROC van Twente. “Dit is een uniek concept dat toekomstige wereldspelers in de sector voor drones en unmanned systems aantrekt”, aldus burgemeester Onno van Veldhuizen van Enschede tijdens de lancering van Space53. “Testcentra zijn onmisbaar voor de groei van de sector voor onbemande systemen. Niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd.”
Professionele partijen vanuit heel de wereld kunnen zich via www.space53.nl melden om hun oplossing te testen of samenwerking te zoeken. Via één portaal worden alle zaken geregeld om te kunnen testen. De samenwerking met Nokia is één van de eerste internationale samenwerkingsprojecten om op de gecontroleerde, afgesloten site van Space53 volledig nieuwe systemen te testen en verder te ontwikkelen. De lancering van Space53 draagt ook bij aan een succesvolle ontwikkeling van Technology Base Twente, een bedrijventerrein voor innovatieve maakindustrie op voormalig vliegveld Twente.
Tijdens de lancering zijn in totaal 8 demonstraties gegeven van wat er op dit moment mogelijk is met drones en andere unmanned systems. De ruim driehonderd genodigden uit binnen- en buitenland zagen maandag 26 september onder meer een voorbeeld van ‘swarming': het gecontroleerd samen laten vliegen en samenwerken van meerdere drones bij het oplossen van bijvoorbeeld complexe veiligheidsvraagstukken. Ook het UTM systeem van Nokia is gedemonstreerd. Dit gebeurde onder meer in een setting waarbij meerdere drones in een rampscenario met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen zonder risico’s voor de veiligheid op te leveren.
“Unmanned systems worden in snel tempo in steeds meer sectoren ingezet. Het is cruciaal dat we deze zonder gevaar voor de veiligheid kunnen laten opereren in een complexe, dicht bewoonde omgeving”, aldus Thorsten Robrecht, Nokia’s vice-president Advanced Mobile Networks Solutions, tijdens de lancering van Space53 op Twente Airport. “Daarvoor zijn niet alleen smart-drones vereist maar ook een intelligent verkeersmanagementsysteem. Nokia’s UTM-systeem is hiervoor speciaal ontwikkeld en we zijn op dit moment de enige telecompartij die hierin actief is. Twente Airport biedt ons de juiste omgeving en faciliteiten om de UTM in samenwerking met de kennispartners van Space53 grondig te kunnen testen en perfectioneren.”
Space53 is een samenwerking tussen het bedrijfsleven en de publieke sector in Twente en biedt een unieke testlocatie binnen West-Europa. De locatie omvat een luchthaven, safety campus en een groot aantal buiten- en binnenruimtes voor het onderzoeken, ontwikkelen en testen van zowel grote als kleine unmanned systems. Alle hulpdiensten zijn op de locatie aanwezig. Binnen Space53 wordt nauw samengewerkt met onderzoeks- en onderwijsinstellingen zoals Universiteit Twente, Saxion Hogescholen en ROC van Twente. “Dit is een uniek concept dat toekomstige wereldspelers in de sector voor drones en unmanned systems aantrekt”, aldus burgemeester Onno van Veldhuizen van Enschede tijdens de lancering van Space53. “Testcentra zijn onmisbaar voor de groei van de sector voor onbemande systemen. Niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd.”
Professionele partijen vanuit heel de wereld kunnen zich via www.space53.nl melden om hun oplossing te testen of samenwerking te zoeken. Via één portaal worden alle zaken geregeld om te kunnen testen. De samenwerking met Nokia is één van de eerste internationale samenwerkingsprojecten om op de gecontroleerde, afgesloten site van Space53 volledig nieuwe systemen te testen en verder te ontwikkelen. De lancering van Space53 draagt ook bij aan een succesvolle ontwikkeling van Technology Base Twente, een bedrijventerrein voor innovatieve maakindustrie op voormalig vliegveld Twente.
Tijdens de lancering zijn in totaal 8 demonstraties gegeven van wat er op dit moment mogelijk is met drones en andere unmanned systems. De ruim driehonderd genodigden uit binnen- en buitenland zagen maandag 26 september onder meer een voorbeeld van ‘swarming': het gecontroleerd samen laten vliegen en samenwerken van meerdere drones bij het oplossen van bijvoorbeeld complexe veiligheidsvraagstukken. Ook het UTM systeem van Nokia is gedemonstreerd. Dit gebeurde onder meer in een setting waarbij meerdere drones in een rampscenario met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen zonder risico’s voor de veiligheid op te leveren.
donderdag 22 september 2016
Robot heeft menselijke trekjes niet echt nodig
Robot R2-D2 uit Star Wars communiceert niet in mensentaal, maar toch laat hij al zien wat hij bedoelt. Voor interactie tussen robot en mens, hoeft de robot echt geen ‘humanoid’ te zijn. Mits je de signalen goed ontwerpt, aldus UT-promovenda Daphne Karreman.
Een mens kan pas gemakkelijk communiceren met een robot als die zoveel mogelijk menselijke trekjes heeft, is een gangbare opinie. Het nabootsen van natuurlijke bewegingen en uitdrukkingen is echter complex, en mensen gebruiken ook non-verbale signalen die een robot beter niet kan gebruiken: wijde armbewegingen, bijvoorbeeld. De mens blijkt goed in staat om ook sociaal te reageren op apparaten die er ook echt als apparaat uit zien, we blijken al van nature betekenis aan bewegingen en signalen te ontlenen. Twee lenzen op een robot maken al dat proefpersonen gaan zwaaien naar het apparaat.
Laag-antropomorf
Het is dan de kunst om intuïtieve signalen te ontwerpen die de intenties van de robot zo duidelijk mogelijk overbrengen. Daphne Karreman heeft zich gericht op een robot die als gids kan dienen in bijvoorbeeld een museum of dierentuin. Als die robot geen armen heeft om te wijzen, hoe breng je dan over waar de toeschouwers naar moeten kijken? Met gesproken of geschreven taal, een beeldscherm, projectie van beelden op een wand, specifieke bewegingen heeft ook de robot een heel arsenaal aan uitingsvormen die een mens niet heeft. Dit is bijvoorbeeld nog uit te breiden door te spelen met licht en kleur. De ‘laag-antropomorfe’ robot gaat daarmee verder dan de ‘astromechdroid’ R2-D2 uit Star Wars, die communiceert met piepjes die eerst nog vertaald moeten worden. De titel van het proefschrift is dan ook ‘Beyond R2-D2’.
Karreman heeft veel videomateriaal onderzocht om te kijken hoe mensen reageren op een robot. Tot nu toe is dit type onderzoek nog vooral in gecontroleerde labsituaties gedaan waarin mensen ook vooraf op de hoogte waren wat er zou gebeuren, of waarin bijvoorbeeld geen andere mensen aanwezig waren. In dit geval is het gedrag ‘in het wild’ en ongestructureerd. De mens komt de robot bijvoorbeeld tegen in het Koninklijk Paleis van Sevilla. Heeft iemand daar behoefte aan een rondleiding door een robotgids, wat maakt dat hij of zij een beetje afstand houdt of juist dichterbij komt, herkennen de mensen de signalen van de robot?
Om al het beschikbare videomateriaal te analyseren heeft Karreman een nieuwe tool ontwikkeld die Data Reduction Event Analysis Method (DREAM) heet. De onderzochte FROG-robot (Fun Robotic Outdoor Guide) heeft onder meer een beeldscherm, communiceert met lichtsignalen en een compacte pointer. Hij onderzoekt zélf of mensen geinteresseerd zijn in een rondleiding. Dankzij de krachtige DREAM-tool is het voor het eerst mogelijk om, aan de hand van videobeelden, de interactie te analyseren op een snelle en toch betrouwbare manier. Zo gaat DREAM niet, zoals andere tools, meteen over op interpretatie van de beelden, maar maakt het een vergelijking van meerdere ‘coders’ voor een betrouwbaar en reproduceerbaar resultaat.
Een mens kan pas gemakkelijk communiceren met een robot als die zoveel mogelijk menselijke trekjes heeft, is een gangbare opinie. Het nabootsen van natuurlijke bewegingen en uitdrukkingen is echter complex, en mensen gebruiken ook non-verbale signalen die een robot beter niet kan gebruiken: wijde armbewegingen, bijvoorbeeld. De mens blijkt goed in staat om ook sociaal te reageren op apparaten die er ook echt als apparaat uit zien, we blijken al van nature betekenis aan bewegingen en signalen te ontlenen. Twee lenzen op een robot maken al dat proefpersonen gaan zwaaien naar het apparaat.
Laag-antropomorf
Het is dan de kunst om intuïtieve signalen te ontwerpen die de intenties van de robot zo duidelijk mogelijk overbrengen. Daphne Karreman heeft zich gericht op een robot die als gids kan dienen in bijvoorbeeld een museum of dierentuin. Als die robot geen armen heeft om te wijzen, hoe breng je dan over waar de toeschouwers naar moeten kijken? Met gesproken of geschreven taal, een beeldscherm, projectie van beelden op een wand, specifieke bewegingen heeft ook de robot een heel arsenaal aan uitingsvormen die een mens niet heeft. Dit is bijvoorbeeld nog uit te breiden door te spelen met licht en kleur. De ‘laag-antropomorfe’ robot gaat daarmee verder dan de ‘astromechdroid’ R2-D2 uit Star Wars, die communiceert met piepjes die eerst nog vertaald moeten worden. De titel van het proefschrift is dan ook ‘Beyond R2-D2’.
Karreman heeft veel videomateriaal onderzocht om te kijken hoe mensen reageren op een robot. Tot nu toe is dit type onderzoek nog vooral in gecontroleerde labsituaties gedaan waarin mensen ook vooraf op de hoogte waren wat er zou gebeuren, of waarin bijvoorbeeld geen andere mensen aanwezig waren. In dit geval is het gedrag ‘in het wild’ en ongestructureerd. De mens komt de robot bijvoorbeeld tegen in het Koninklijk Paleis van Sevilla. Heeft iemand daar behoefte aan een rondleiding door een robotgids, wat maakt dat hij of zij een beetje afstand houdt of juist dichterbij komt, herkennen de mensen de signalen van de robot?
Om al het beschikbare videomateriaal te analyseren heeft Karreman een nieuwe tool ontwikkeld die Data Reduction Event Analysis Method (DREAM) heet. De onderzochte FROG-robot (Fun Robotic Outdoor Guide) heeft onder meer een beeldscherm, communiceert met lichtsignalen en een compacte pointer. Hij onderzoekt zélf of mensen geinteresseerd zijn in een rondleiding. Dankzij de krachtige DREAM-tool is het voor het eerst mogelijk om, aan de hand van videobeelden, de interactie te analyseren op een snelle en toch betrouwbare manier. Zo gaat DREAM niet, zoals andere tools, meteen over op interpretatie van de beelden, maar maakt het een vergelijking van meerdere ‘coders’ voor een betrouwbaar en reproduceerbaar resultaat.
woensdag 21 september 2016
TGW neemt robotspecialist CHM over
Material Handling specialist TGW heeft roboticabedrijf CHM Automatisierungstechnik overgenomen. Met de overname van de Duitse robotproducent wil het Oostenrijkse bedrijf volgens eigen zeggen bestaande diensten en producten verder uitbreiden. CHM wordt een volledige dochteronderneming van TGW en gaat verder onder de naam TGW Robotics. TGW en CHM kennen elkaar van eerdere projecten waarin nauw met elkaar werd samengewerkt.
dinsdag 20 september 2016
Delftse ‘dubbeldekkerdrone’ delftAcopter vliegt met slechts een propeller
Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe hybride drone ontwikkeld die opstijgt als een helikopter, 90 graden kantelt en verder vliegt als een vliegtuig. De drone gebruikt daarbij slechts één grote propeller, waardoor hij nauwelijks nog overbodige stuurvlakken aan boord heeft tijdens het vliegen. Het onbemande vliegtuigje, de ‘delftAcopter’, is daardoor bijvoorbeeld geschikt voor medische hulpverlening in moeilijk bereikbare gebieden. Van 27 t/m 29 september doet de drone mee aan de UAV Medical Express Challenge in Australië.
Het nieuwe onbemande vliegtuig stijgt op als een helikopter, kantelt dan in zijn geheel 90 graden en vliegt vervolgens horizontaal verder als vliegtuig. De ‘dubbeldekkerdrone’ heeft één hoofdrotor en twee kleine motoren op de vleugeltippen. De vernieuwing zit hem vooral in het gebruik van een staartloze dubbeldekker met slechts één helikopterpropeller, die tijdens het opstijgen, ‘hoveren’ én vliegen optimaal gebruikt wordt.
Door dit ontwerp wordt opstijgen en landen in een moeilijk gebied, bijvoorbeeld vanaf een boot, een stuk makkelijker. Onderzoeker Bart Remes van het Delftse MAVlab: ‘Verticaal opstijgen (of landen) en horizontaal verder vliegen is zeker niet nieuw, maar wel op deze elegante manier. Doordat de staart is weg gelaten en het vliegtuig slechts één dubbeldekker-vleugel heeft, kan het elegant rechtop blijven staan om te landen en op te stijgen.’
Het nieuwe onbemande vliegtuig stijgt op als een helikopter, kantelt dan in zijn geheel 90 graden en vliegt vervolgens horizontaal verder als vliegtuig. De ‘dubbeldekkerdrone’ heeft één hoofdrotor en twee kleine motoren op de vleugeltippen. De vernieuwing zit hem vooral in het gebruik van een staartloze dubbeldekker met slechts één helikopterpropeller, die tijdens het opstijgen, ‘hoveren’ én vliegen optimaal gebruikt wordt.
Door dit ontwerp wordt opstijgen en landen in een moeilijk gebied, bijvoorbeeld vanaf een boot, een stuk makkelijker. Onderzoeker Bart Remes van het Delftse MAVlab: ‘Verticaal opstijgen (of landen) en horizontaal verder vliegen is zeker niet nieuw, maar wel op deze elegante manier. Doordat de staart is weg gelaten en het vliegtuig slechts één dubbeldekker-vleugel heeft, kan het elegant rechtop blijven staan om te landen en op te stijgen.’
Door het ontwerp kan de delftAcopter, met 1,5 meter spanwijdte, stil in de lucht blijven hangen en tot wel 100 km per uur vliegen. Hij heeft een bereik van ruim 60 kilometer. Bovendien kan de lichte drone van ongeveer 4kg volledig elektrisch aangedreven een uur achter elkaar vliegen.
Het vliegen gebeurt overigens volledig autonoom. De drone heeft daarvoor onder meer GPS en de nieuwste on-board vision technieken. ‘De drone gebruikt de vision om zelfstandig een landingsplek te kiezen’, zegt Remes. ‘Zo zal hij volledig zelfstandig de meest veilige plek uitkiezen waar geen obstakels in de weg staan’.
De drone is ontworpen om ingezet te worden bij medische hulpverlening in moeilijk bereikbare gebieden. De drone wordt al snel op de proef gesteld, want het Delftse ontwerpteam neemt in Australië deel aan de UAV Medical Express Challenge (27-29 september), een belangrijke wedstrijd voor onbemande vliegtuigen, waar ze als een van de 11 finalisten aan deelneemt. In Queensland moeten de deelnemende teams een heel speciale opdracht zien te vervullen: het redden van de zieke Outback Joe.
De deelnemende teams krijgen (ongeveer) de locatie van Outback Joe, die zich zo’n 30 kilometer verderop bevindt. De drone moet Joe zelf vinden, en vervolgens zo dicht mogelijk bij hem landen, maar niet dichterbij dan 30 meter. Joe moet het bloedsample afgeven aan de drone, die het mee terugneemt naar de basis voor medische analyse. En dat alles binnen een uur.
Remes: ‘De opdracht draait om het ‘redden’ van een persoon in een overstroomd gebied in Queensland. Outback Joe voelt zich niet lekker, en na overleg met zijn dokter is besloten om snel een bloedsample af te nemen en te onderzoeken. Joe kan zelf een sample nemen. De uitdaging voor ons is om dit sample snel naar een laboratorium te krijgen.
De deelnemende teams krijgen (ongeveer) de locatie van Outback Joe, die zich zo’n 30 kilometer verderop bevindt. De drone moet Joe zelf vinden, en vervolgens zo dicht mogelijk bij hem landen, maar niet dichterbij dan 30 meter. Joe moet het bloedsample afgeven aan de drone, die het mee terugneemt naar de basis voor medische analyse. En dat alles binnen een uur.
maandag 19 september 2016
Het commerciële potentieel van drones
Bedrijven beginnen pas net de mogelijkheden van drones te ontdekken en experimenteren met het besproeien van gewassen tot het leveren van pizza aan huis. De wetgeving begint langzaam mee te gaan in de nieuwe ontwikkelingen en er is een enorm potentieel van markten die betreden kunnen worden. Doordat drones steeds gebruiksvriendelijker worden zijn ze ook beter in het vervangen van mensen, blijkt uit onderzoek van PwC. Er werd daarbij een analyse gemaakt van de kosten op arbeid en diensten in commerciële markten die vervangen kunnen worden door drones.
vrijdag 16 september 2016
Overijssel eerste met pilot drones in Toezicht en Handhaving
Vrijdag 9 september zette de provincie Overijssel in een pilot een drone in bij het meten van een depot. Met dit experiment onderzoekt de provincie Overijssel de inzet van drones in het werkveld van Toezicht en Handhaving bij de provincie Overijssel. In Nederland is Overijssel de eerste die hier mee experimenteert.
De provincie is op alle door haar afgegeven vergunningen verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving. Ze heeft de taak om voor een veilige en gezonde leefomgeving te zorgen.
Het experiment wordt gedaan op een depot van het bedrijf Twence, die hiervoor haar terrein beschikbaar stelt. Het bedrijf dat de drone bestuurt, de data verzamelt en verstuurt is Sky Survey bv. Het bedrijf gaat veilig om met data, volgt de privacy- en luchtvaartregelgeving nauwkeurig en is in het bezit van de benodigde vergunningen.
Met meetapparatuur en met fotografie wordt de locatie gemeten op omvang (hoogte, diepte, breedte). Na de analyse van de data is de locatie in ‘beeld’ gebracht en kan de controle worden gedaan door de handhaver of toezichthouder. De snelheid waarmee de data wordt geanalyseerd is een dag. Om een goede vergelijking te maken met de huidige methode en de proefmethode wordt tegelijkertijd ingemeten volgens die huidige methode: mensen plaatsen ter plekke bakens en meten de locatie met meetapparatuur.
De provincie is op alle door haar afgegeven vergunningen verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving. Ze heeft de taak om voor een veilige en gezonde leefomgeving te zorgen.
Het experiment wordt gedaan op een depot van het bedrijf Twence, die hiervoor haar terrein beschikbaar stelt. Het bedrijf dat de drone bestuurt, de data verzamelt en verstuurt is Sky Survey bv. Het bedrijf gaat veilig om met data, volgt de privacy- en luchtvaartregelgeving nauwkeurig en is in het bezit van de benodigde vergunningen.
Met meetapparatuur en met fotografie wordt de locatie gemeten op omvang (hoogte, diepte, breedte). Na de analyse van de data is de locatie in ‘beeld’ gebracht en kan de controle worden gedaan door de handhaver of toezichthouder. De snelheid waarmee de data wordt geanalyseerd is een dag. Om een goede vergelijking te maken met de huidige methode en de proefmethode wordt tegelijkertijd ingemeten volgens die huidige methode: mensen plaatsen ter plekke bakens en meten de locatie met meetapparatuur.
woensdag 14 september 2016
Deze drone met klauwen is vragen om problemen
De drone D6B-AW-ARM is bedoeld voor het verplaatsen van meubilair en andere voorwerpen, bijvoorbeeld tuinstoelen bij hotels of op landgoederen. Maar techsites wijzen op een gevaar waar de Japanse makers mogelijk niet aan hebben gedacht: dat de drone is te gebruiken voor het kidnappen van baby's.
dinsdag 13 september 2016
'Studie zinloos door robot'
Honderdduizenden jongeren studeren nu voor een beroep dat op afzienbare termijn wordt overgenomen door robots. Tot die conclusie komt advieskantoor Deloitte op basis van een analyse van de richting van de studies en de banen die worden gerobotiseerd. Het probleem zit vooral bij het middelbaar beroepsonderwijs (het mbo). Daar is vier op de tien kinderen een studie aan het volgen voor een vak dat gaat verdwijnen.
maandag 12 september 2016
Politie heeft eerste roofvogels getraind voor inzet tegen drones
De inzet van roofvogels om drones te onderscheppen lijkt een kwestie van tijd. Arenden worden getraind om de vliegende toestellen, vaak uitgerust met camera, als prooi te zien. Ze grijpen ze uit het luchtruim en vliegen ermee naar een rustige plek op de grond. De vogels waar de politie nu mee vliegt, zijn van een particuliere organisatie. Van die vogels maakt de politie gebruik tot de eigen vogels zijn opgeleid.
zondag 11 september 2016
Twente krijgt 'dronevliegveld'
Op voormalig vliegveld Twente komt een testcentrum voor drones waar dronebezitters en -organisaties uit binnen- en buitenland hun onbemande vliegtuigen kunnen testen. Onder andere justitie gaat er counterdrones testen. De testlocatie krijgt de naam Space53 en bij de ontwikkeling werken de gemeente Enschede, de provincie Overijssel, de Universiteit Twente, Saxion en het ROC van Twente samen. Daarnaast is Clear Flight Solutions een van de drijvende krachten achter het initiatief. Dit bedrijf ontwikkelde de 'Robird', een robotvalk die vogels op vliegvelden kan verjagen.
vrijdag 9 september 2016
Moederbedrijf Google gaat experimenteren met dronebezorging
Het moederbedrijf van Google, Alphabet, gaat binnenkort testen met het bezorgen van producten met een drone. Studenten van een universiteit in het Amerikaanse Virginia doen mee aan het experiment, dat slechts enkele weken zal duren. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van uitspraken van Project Wing, het onderdeel van Alphabet dat verantwoordelijk is voor het droneprogramma. Omdat Project Wing inmiddels goedkeuring heeft gekregen van de Amerikaanse Federal Aviation Administration, kan de dronebezorging nog deze maand van start gaan.
donderdag 8 september 2016
Zora de zorgrobot ondersteunt zorgmedewerkers in Best
Technologie is niet meer weg te denken in onze samenleving en wordt nu ook veel toegepast bij zorgorganisaties. Een van de hulpmiddelen die dinsdag bij Archipel Nazareth in Best geïntroduceerd werd, is Zora de zorgrobot. Zora is ontwikkeld bij QBMT in België en beschikt over diverse sensoren, kan spreken, bewegen en met een camera beelden opnemen.
woensdag 7 september 2016
Gespot op IFA: een 4K selfiedrone
Tussen hoogtechnologische koelkasten, smartwatches en flinterdunne 2-in-1's werden er op IFA ook enkel drones voorgesteld. Het exemplaar van Breeze kan filmen in 4K en tegelijk de gebruiker volgen. De Yuneec van Breeze is een kleine drone van 24 cm lang en weegt slechts 385 gram. Omdat de wieken van het toestel opvouwbaar zijn, past het toestel bovendien in een tas waardoor je hem makkelijk kan meenemen. Met de 1.150 mAh batterij kan de drone zo'n twaalf minuten vliegen.
dinsdag 6 september 2016
Europese pilotenvakbonden willen registratiesysteem voor kleine drones
Europese pilotenvakbonden, verenigd in de European Cockpit Assocation (ECA), willen dat alle kleine drones geregistreerd gaan worden. Dat staat in een oproep die de ECA maandag publiceerde. "Het recreationele dronegebruik neemt hand over hand toe de laatste tijd", schrijft de ECA daarbij. "Het bijbehorende risico op ongelukken en incidenten met bemand vliegverkeerd moet zo klein mogelijk gemaakt worden."
maandag 5 september 2016
LG investeert in robots die huishoudelijke taken moeten gaan overnemen
LG gaat de komende jaren fors investeren in robotica, om uiteindelijk te komen tot het uitbrengen van robots die 'dagelijkse menselijke taken' kunnen overnemen. Daarbij lijkt de fabrikant vooral te denken aan taken in het huishouden. LG is weinig specifiek over hoeveel het investeert en tot welke producten het concreet moet leiden, maar de fabrikant zegt in een statement tegenover persbureau Reuters dat de producten samen moeten werken met apparaten als koelkasten, wasmachines en airconditioners.
zaterdag 3 september 2016
Nederlands drone-race Team SQG heeft primeur met sponsordeal
Het racen met drones, ook wel FPV-racen genaamd, wordt met de dag populairder. In Nederland is Super Quadcopter Gang (SQG) pionier op het gebied van professioneel drone-racen. Team SQG kondigt vol trots haar eerste sponsordeal met Droneshop.nl, T-Motor, Dinogy, Dquad en Gemfan aan. Door het aantrekken van sponsors kan het team vaker deelnemen aan wedstrijden in binnen- en buitenland en Nederland internationaal als FPV-land op de kaart zetten. Met de overeenkomst heeft Team SQG een primeur te pakken; ze zijn het eerste Nederlandse drone-race team dat een sponsordeal van dit formaat weet binnen te slepen.
2016 is tot nu toe hét jaar van drones en FPV-racen. Tijdens een FPV (First Person View) race nemen speciale drones het op hoge snelheid tegen elkaar op. Met behulp van een videobril kan de bestuurder live meekijken met de camera van zijn drone, zodat hij precies ziet waar hij heen moet vliegen. Team SQG is in Nederland koploper op het gebied van professioneel drone-racen. Het team behaalde dit jaar de vierde plek tijdens de World Drone Prix in Dubai en het team werd allround winnaar op het Drone Racing 2016 toernooi in Shenzen, China. Met deze resultaten bewees Team SQG tot de absolute wereldtop te horen.
Het volgende belangrijke evenement dat op de planning van Team SQG staat is de Riverside FPV Challenge. Deze wedstrijd vindt plaats op 3 en 4 september op Strand Maaslanden in Appeltern. De beste zes piloten op dit evenement plaatsen zich automatisch voor het Europese FPV-toernooi dat van 6 t/m 9 oktober plaats vindt op Ibiza. De winnaar wint 16 punten voor de International Drone Race Association (IDRA) ranglijst. Daarnaast zijn er vijf startbewijzen voor het World Drone Racing Championship te winnen, wat van 17 t/m 22 oktober 2016 plaats vindt op Hawaï.
2016 is tot nu toe hét jaar van drones en FPV-racen. Tijdens een FPV (First Person View) race nemen speciale drones het op hoge snelheid tegen elkaar op. Met behulp van een videobril kan de bestuurder live meekijken met de camera van zijn drone, zodat hij precies ziet waar hij heen moet vliegen. Team SQG is in Nederland koploper op het gebied van professioneel drone-racen. Het team behaalde dit jaar de vierde plek tijdens de World Drone Prix in Dubai en het team werd allround winnaar op het Drone Racing 2016 toernooi in Shenzen, China. Met deze resultaten bewees Team SQG tot de absolute wereldtop te horen.
Het volgende belangrijke evenement dat op de planning van Team SQG staat is de Riverside FPV Challenge. Deze wedstrijd vindt plaats op 3 en 4 september op Strand Maaslanden in Appeltern. De beste zes piloten op dit evenement plaatsen zich automatisch voor het Europese FPV-toernooi dat van 6 t/m 9 oktober plaats vindt op Ibiza. De winnaar wint 16 punten voor de International Drone Race Association (IDRA) ranglijst. Daarnaast zijn er vijf startbewijzen voor het World Drone Racing Championship te winnen, wat van 17 t/m 22 oktober 2016 plaats vindt op Hawaï.