zaterdag 30 september 2017
donderdag 28 september 2017
Deze robot simuleert de loopbewegingen van mensen
Als mensen lopen zijn ze eigenlijk constant aan het vallen, maar dat vangen ze op door een stap te zetten. Deze robot van het EPFL simuleert deze methode: elke voortbeweging is eigenlijk een val. Dankzij een slim algoritme wordt ieder element van het lopen geanalyseerd en bijgesteld, zodat er op veranderingen kan worden gereageerd.
maandag 25 september 2017
Themabijeenkomst ‘Smart robotisering’
Robots spelen in de industriële revolutie een grote rol. Met de huidige ontwikkelingen is vast te stellen dat er genoeg potentie in Nederland is om innovatief te blijven en de rol als voorloper te behouden. Daarom organiseert NEN in samenwerking met het Ministerie van Economische zaken op dinsdag 24 oktober 2017 (14.00 tot 18.00 uur) in Den Haag een themabijeenkomst over de rol van de robotisering voor Smart Industry en Veiligheid in mens-robot interactie.
De snelle ontwikkeling van ICT op het gebied van elektronica en netwerktechnologieën hebben geleid naar nieuwe flexibele en betaalbare toepassingen van robots. Traditionele robots bevinden zich achter de hekken zonder interactie met mensen. De volgende generatie robots bevindt zich tussen de mensen en werkt ook samen met de mens. Denk hierbij aan een moderne robot die in een verzorgingshuis helpt, een collega robot op de werkplaats of een zelfrijdende robot die de weg wijst in een museum.
Toepassingen van hekvrije robots bieden kansen voor Smart Industry en tegelijkertijd kansen voor de arbeidsmarkt. Wat zijn deze kansen? Wat is de impact op veiligheid? Wanneer vinden wij een robot veilig? Wie is er verantwoordelijk als een robot of een machine iemand verwond? Maar is het niet belangrijker om te vragen hoe voorkomen kan worden dat een machine iemand verwond. Merkwaardig genoeg wordt deze vraag vele malen minder gesteld. Hoe brengen wij hier samen verandering in? Wat is de oplossing?
De snelle ontwikkeling van ICT op het gebied van elektronica en netwerktechnologieën hebben geleid naar nieuwe flexibele en betaalbare toepassingen van robots. Traditionele robots bevinden zich achter de hekken zonder interactie met mensen. De volgende generatie robots bevindt zich tussen de mensen en werkt ook samen met de mens. Denk hierbij aan een moderne robot die in een verzorgingshuis helpt, een collega robot op de werkplaats of een zelfrijdende robot die de weg wijst in een museum.
Toepassingen van hekvrije robots bieden kansen voor Smart Industry en tegelijkertijd kansen voor de arbeidsmarkt. Wat zijn deze kansen? Wat is de impact op veiligheid? Wanneer vinden wij een robot veilig? Wie is er verantwoordelijk als een robot of een machine iemand verwond? Maar is het niet belangrijker om te vragen hoe voorkomen kan worden dat een machine iemand verwond. Merkwaardig genoeg wordt deze vraag vele malen minder gesteld. Hoe brengen wij hier samen verandering in? Wat is de oplossing?
vrijdag 22 september 2017
MatchIT: Belgische IT'er vreest robotisering niet
Amper 6 procent van de Belgische IT'ers vreest dat zijn of haar baan in de nabije toekomst vervangen wordt door een robot, app of stukje software. Dat blijkt uit de Data News Salarisenquête 2017. De resultaten worden toegelicht op 28 september op het MatchIT jobevent. Meer dan de helft van de respondenten in onze salarisenquête is categoriek: het is "zeer onwaarschijnlijk" dat de eigen job in de nabije toekomst vervangen wordt door een robot of computer. Nog eens 40% acht de kans onwaarschijnlijk.
donderdag 21 september 2017
Univé test persoonlijk contact met robot
Univé is een test gestart met robot Pepper in een Univé-winkel in Heerhugowaard. Pepper heet klanten bij binnenkomst welkom en probeert een gesprekje met ze te voeren over hun afspraak. Ze wordt vooral ingezet als een hostess. Tijdens het wachten kunnen klanten een quizje met haar doen. Vervolgens wordt gevraagd hoe ze het contact hebben ervaren.
"De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken", zegt CEO Joost Heideman van Coöperatie Univé.
Technisch gezien is het een uitdaging als het gaat om spraaktechnologie en het herkennen van namen bijvoorbeeld. Maar de praktijk moet vooral ook uitwijzen of klanten de inzet van een robot in een winkel van Univé als iets positiefs ervaren. Univé staat bekend om haar persoonlijke vorm van dienstverlening.
"Ook gaan we haar bij diverse bijeenkomsten met medewerkers in contact brengen. Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling", zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+ waar de test plaatsvindt.
De proef bij de winkel in Heerhugowaard zal in totaal vijf weken duren. Pepper zal in die periode week op en week af dienst doen. In de weken dat ze niet in de winkel staat, wordt ze aangepast al naar gelang de bevindingen en de reacties van klanten.
"De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken", zegt CEO Joost Heideman van Coöperatie Univé.
Technisch gezien is het een uitdaging als het gaat om spraaktechnologie en het herkennen van namen bijvoorbeeld. Maar de praktijk moet vooral ook uitwijzen of klanten de inzet van een robot in een winkel van Univé als iets positiefs ervaren. Univé staat bekend om haar persoonlijke vorm van dienstverlening.
"Ook gaan we haar bij diverse bijeenkomsten met medewerkers in contact brengen. Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling", zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+ waar de test plaatsvindt.
De proef bij de winkel in Heerhugowaard zal in totaal vijf weken duren. Pepper zal in die periode week op en week af dienst doen. In de weken dat ze niet in de winkel staat, wordt ze aangepast al naar gelang de bevindingen en de reacties van klanten.
woensdag 20 september 2017
'Robotisering kost derde bankwezen zijn baan'
(Foto mattbuck) |
dinsdag 19 september 2017
Facebook-robot leert menselijke gezichtsuitdrukkingen door urenlang Skype te kijken
(Max Braun) |
maandag 18 september 2017
Robot leert onbekende voorwerpen op te pakken
Onderzoekers van Berkeley hebben een robot geleerd hoe hij voorwerpen moet oppakken die hij nooit eerder heeft gezien. De onderzoekers trainden de robot door hem te voeren met talloze afbeeldingen van digitale objecten. Dankzij zelflerende algoritmes is de robot vervolgens in staat om voorwerpen op te pakken die hij nooit eerder heeft gezien, meldt The New York Times. De wetenschappers van de Amerikaanse universiteit van Berkeley maakten een database van ruim zeven miljoen voorwerpen die waren vormgegeven met behulp van CAD.
vrijdag 15 september 2017
'Een op drie bankmedewerkers verliest baan door robotisering'
Robots zullen het werk van bijna een op de drie werknemers in de bankensector binnen vijf jaar overnemen. Vooral ondersteunende diensten worden naar verwachting snel geautomatiseerd, voorspelt voormalig Citigroup-baas Vikram Pandit. In Europa zou dat betekenen dat een miljoen mensen hun baan verliezen. In De VS zouden 770.000 bankmedewerkers hun baan kwijtraken. Volgens Pandit, die tot 2012 aan het roer stond bij de Amerikaanse bank, worden processen door robotisering vereenvoudigd.
donderdag 14 september 2017
Ruim de helft van de zorgorganisaties start robotica-initiatieven
Een kleine meerderheid van 52 prcent van de IT-beslissers in zorginstellingen is momenteel actief bezig met robotica. Ze denken serieus na over de inzet van robots, experimenteren hiermee, of hebben reeds andere initiatieven ontplooid om robotica in de nabije toekomst te gaan toepassen. Vooralsnog lijkt het op grote schaal inzetten van robotica en domotica echter nog een te grote investering. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het marktonderzoek Outsourcing van IT in de Zorg 2017 dat managementadviesbureau Quint Wellington Redwood uitvoerde.
Robotica & domotica voor toepassingen in de zorg zijn sterk in opkomst. Uit de ruim 30 interviews met IT-beslissers blijkt dat deze technologieën in nog geen van de organisaties volledig zijn ingezet. IT-beslissers geven weliswaar aan in te zien welke waarde ze kunnen brengen, maar veelal werd er nog in toekomstige termen over gesproken. Enkele zorginstellingen gaven aan op verschillende afdelingen begonnen te zijn met het inzetten van zogenoemde zora-robots en tiny-robots. Ook wordt er al gesproken over robots die administratieve taken kunnen overnemen.
Er is een duidelijk verschil in de wijze waarop ‘Care’ en ‘Cure’ mogelijke toepassingen van robotica & domotica in hun domein zien. Binnen Care is men vooral aan het experimenteren of bevinden de beide technologieën zich nog in de testfase. Binnen Cure is er nog weinig ruimte voor op dit moment. Deze onderzoeksbevinding spoort ook met de hypothese dat er in de Care meer repeterende handelingen met een minder dynamisch cliëntenbestand plaatsvinden. Robots zijn in dat geval wellicht iets eenvoudiger effectief in te zetten. In zowel Cure- als Care-organisaties is er een even groot percentage (14%) dat nog geen interesse heeft om robotica in te zetten.
De zorgmarkt kent verder een ambitieuze houding ten opzichte van outsourcing. Waar vorig jaar nog 61 procent van de organisaties meer wilde gaan outsourcen is dit in 2017 naar 71 procent gestegen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het toegenomen vertrouwen ten aanzien van outsourcen.
Gevraagd is ook naar de reden om wel of niet diensten af te nemen in de public cloud. De meningen zijn verdeeld. Sommige organisaties gaven expliciet aan niet in de public cloud te willen werken, andere stonden er veel positiever tegenover. In vergelijking met vorig jaar lijkt het vertrouwen in de veiligheid van diensten van leveranciers te zijn toegenomen. De onderzoekers constateren echter wel dat men zich nog steeds zorgen maakt over de locatie van de data.
Robotica & domotica voor toepassingen in de zorg zijn sterk in opkomst. Uit de ruim 30 interviews met IT-beslissers blijkt dat deze technologieën in nog geen van de organisaties volledig zijn ingezet. IT-beslissers geven weliswaar aan in te zien welke waarde ze kunnen brengen, maar veelal werd er nog in toekomstige termen over gesproken. Enkele zorginstellingen gaven aan op verschillende afdelingen begonnen te zijn met het inzetten van zogenoemde zora-robots en tiny-robots. Ook wordt er al gesproken over robots die administratieve taken kunnen overnemen.
Er is een duidelijk verschil in de wijze waarop ‘Care’ en ‘Cure’ mogelijke toepassingen van robotica & domotica in hun domein zien. Binnen Care is men vooral aan het experimenteren of bevinden de beide technologieën zich nog in de testfase. Binnen Cure is er nog weinig ruimte voor op dit moment. Deze onderzoeksbevinding spoort ook met de hypothese dat er in de Care meer repeterende handelingen met een minder dynamisch cliëntenbestand plaatsvinden. Robots zijn in dat geval wellicht iets eenvoudiger effectief in te zetten. In zowel Cure- als Care-organisaties is er een even groot percentage (14%) dat nog geen interesse heeft om robotica in te zetten.
De zorgmarkt kent verder een ambitieuze houding ten opzichte van outsourcing. Waar vorig jaar nog 61 procent van de organisaties meer wilde gaan outsourcen is dit in 2017 naar 71 procent gestegen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het toegenomen vertrouwen ten aanzien van outsourcen.
Gevraagd is ook naar de reden om wel of niet diensten af te nemen in de public cloud. De meningen zijn verdeeld. Sommige organisaties gaven expliciet aan niet in de public cloud te willen werken, andere stonden er veel positiever tegenover. In vergelijking met vorig jaar lijkt het vertrouwen in de veiligheid van diensten van leveranciers te zijn toegenomen. De onderzoekers constateren echter wel dat men zich nog steeds zorgen maakt over de locatie van de data.
dinsdag 12 september 2017
7 robots die je helpen in huis
Als je thuiskomt na een lange werkdag, begint als het ware een tweede werkdag, waardoor de leuke dingen er veel te vaak aan ontbreken. Je moet je kinderen in bad steken, je gazon maaien, je vloer stofzuigen (en eigenlijk ook nog eens dweilen), de vaat doen, de vuile was verzamelen, sorteren, wassen en strijken… Er komt geen einde aan. Je kan dan steeds een tuinman inhuren, een nanny of babysit onder de arm nemen, of investeren in een kuisvrouw, maar er zijn eveneens simpelere en goedkopere oplossingen: robots.
maandag 11 september 2017
vrijdag 8 september 2017
'Robots niet verantwoordelijk voor stagnerende lonen'
Zijn de stagnerende lonen in het westen het gevolg van de opkomst van robots en AI? Twee auteurs van Foreign Affairs betogen dat er iets anders aan de hand is. De angst dat nieuwe technologieën banen vernietigen en daarmee de positie van werknemers ondergraven, is niet van vandaag of gisteren. Als machines het werk van mensen overnemen, raken er steeds meer arbeiders werkloos, zo is de vrees. Dat is extra zuur omdat de overgebleven werknemers een minder sterke onderhandelingspositie hebben. De werkgever kan voor jou immers tien (werkloze) anderen aannemen.
Leerlingen pakken robots in bij Neopost
‘Wauw!’, roepen tientallen kinderen als de inpakmachine de zelfbouwrobot op maat verpakt. Voor de verandering even geen logistic operator aan de knop van de CVP-500, de inpakmachine van Neopost, maar leerlingen van groep 6 en 7.
Kinderen van basisschool Het Mozaïek uit Drachten hebben woensdagmorgen 6 september met deze inpakmachine geholpen bij het inpakken van speciale EDU-robots. Alle ruim 400 Friese basisscholen krijgen na de zomer zo’n robot.
Het initiatief om basisscholen hiervan te voorzien is afkomstig van het Innovatiecluster Drachten, waarin zestien technologisch vooruitstrevende bedrijven als Neopost samenwerken. Door kinderen in contact te brengen met educatieve robots hopen de hightechbedrijven kinderen enthousiast te maken om te later te kiezen voor een technische opleiding.
Als het om techniek gaat kwamen de kinderen flink aan hun trekken. Ze mochten zelf gaan werken met een grote industriële robot, de volautomatische inpakmachine van Neopost in Drachten. ,,Onze inpakmachine, de CVP-500, kan 500 pakketten per uur inpakken. Het maakt niet uit of ze groot of klein zijn, elk pakketje krijgt zijn eigen verpakking die precies past’’, legt Piet Fellinger van Neopost uit. Na een korte uitleg mochten de ca. 25 kinderen in de fabriek van Neopost zelf de robot klaarleggen en op de startknop van de CVP-500 drukken. Door de glazen deuren konden ze het verpakkingsproces vervolgens nauwgezet volgen en luttele seconden later rolde de op maat verpakte robot van de band af. Klaar voor transport naar eén van de basisscholen in Friesland.
Vanaf donderdag 7 september kunnen basisscholen in de gemeenten Smallingerland, Opsterland en Oost- en Weststellingwerf de robot verwachten. De rest van de basisscholen worden later deze maand voorzien van hun robot. Begin 2018 wordt er een groot feestelijk event georganiseerd om alle scholen met hun robot bij elkaar te brengen. Hier kunnen de kinderen laten zien wat ze hun eigen robot geleerd hebben.
Kinderen van basisschool Het Mozaïek uit Drachten hebben woensdagmorgen 6 september met deze inpakmachine geholpen bij het inpakken van speciale EDU-robots. Alle ruim 400 Friese basisscholen krijgen na de zomer zo’n robot.
Het initiatief om basisscholen hiervan te voorzien is afkomstig van het Innovatiecluster Drachten, waarin zestien technologisch vooruitstrevende bedrijven als Neopost samenwerken. Door kinderen in contact te brengen met educatieve robots hopen de hightechbedrijven kinderen enthousiast te maken om te later te kiezen voor een technische opleiding.
Als het om techniek gaat kwamen de kinderen flink aan hun trekken. Ze mochten zelf gaan werken met een grote industriële robot, de volautomatische inpakmachine van Neopost in Drachten. ,,Onze inpakmachine, de CVP-500, kan 500 pakketten per uur inpakken. Het maakt niet uit of ze groot of klein zijn, elk pakketje krijgt zijn eigen verpakking die precies past’’, legt Piet Fellinger van Neopost uit. Na een korte uitleg mochten de ca. 25 kinderen in de fabriek van Neopost zelf de robot klaarleggen en op de startknop van de CVP-500 drukken. Door de glazen deuren konden ze het verpakkingsproces vervolgens nauwgezet volgen en luttele seconden later rolde de op maat verpakte robot van de band af. Klaar voor transport naar eén van de basisscholen in Friesland.
Vanaf donderdag 7 september kunnen basisscholen in de gemeenten Smallingerland, Opsterland en Oost- en Weststellingwerf de robot verwachten. De rest van de basisscholen worden later deze maand voorzien van hun robot. Begin 2018 wordt er een groot feestelijk event georganiseerd om alle scholen met hun robot bij elkaar te brengen. Hier kunnen de kinderen laten zien wat ze hun eigen robot geleerd hebben.
donderdag 7 september 2017
Orderpicken met robots komt steeds dichterbij
Tot op heden blijkt één van de belangrijkste processen in warehouses maar moeilijk te automatiseren. Voor het zogeheten orderpicken zijn op de meeste plekken nog altijd mensen benodigd. Daar komt heel langzaam verandering in. Robots worden steeds beter in het oppakken van items. Hoewel lang nog niet alle warehouses ermee zijn uitgerust, is het in de loop der jaren gewoon geworden om te spreken over de functie van robots in logistieke centra. Of het nu machines zijn die inpakken of autonoom hele stellages verplaatsen, de logistiek zou er in het algemeen vooral een stuk efficiënter van kunnen worden.
woensdag 6 september 2017
'Kunstmatige intelligentie creëert nieuwe banen'
Omdat veel sectoren kunstmatige intelligentie omarmen, ontstaat er vraag naar nieuwe medewerkers. En dat zijn lang niet alleen maar knappe koppen die op de AI-afdelingen van tech-giganten als Facebook en Google werken aan nieuwe toepassingen voor kunstmatige intelligentie, stelt The Economist. Als voorbeeld noemt het Britse weekblad zelfrijdende auto’s. Om autonome auto’s te leren om verkeersborden en voetgangers te herkennen, moeten de algoritmes van dergelijke voertuigen worden gevoerd met video’s van verkeersborden en voetgangers. Die beelden moeten eerst handmatig worden getagd: een mens van vlees en bloed moet de verkeersborden en voetgangers stuk voor stuk aanwijzen. Een klusje waar duizenden werknemers voor nodig zijn.
dinsdag 5 september 2017
T-shirtfabriek met robots maakt 1,2 miljoen shirts per jaar
Later dit jaar opent in de Amerikaanse staat Arkansas een fabriek met Sewbots, een volledig geautomatiseerd systeem waarmee shirts, handdoeken, jeans en allerlei ander textiel gemaakt kan worden, zonder dat er een mens aan te pas komt. Dankzij 21 productielijnen met Sewbots kan de fabriek jaarlijks 1,2 miljoen t-shirts gaan produceren.
maandag 4 september 2017
Australië zet drones in om haaien te spotten
De Australische overheid gaat het spotten van haaien voor de kust overlaten aan drones. Die worden voorzien van camera's, waarna slimme software de haaien in het water moet detecteren. Dat moet de detectie van haaien behoorlijk verbeteren. Dat meldt persbureau Reuters. De Australische overheid gaat met Little Ripper-drones vliegen bij de kusten, en dat moet al volgende maand van start gaan.
zaterdag 2 september 2017
Robots leren context begrijpen
Terwijl menselijke communicatie overloopt van contextuele verwijzingen en andere subtiliteiten, kan een robot enkel overweg met duidelijk gedefinieerde commando's. Tenzij je een programmeur bent, kan het lastig zijn om via mensentaal te communiceren met een robot. Om dat probleem op te lossen, ontwikkelde een onderzoeksgroep aan MIT het systeem ComText ( samentrekking van 'commando's in context').
vrijdag 1 september 2017
IJsland staat als eerste bezorgdrones toe
De IJslandse hoofdstad Reykjavik maakt als eerste de weg vrij voor bezorgdrones die pakketjes afleveren. Terwijl bedrijven als Amazon nog volop experimenteren met bezorgdrones, is dronebezorging in de IJslandse hoofdstad Reykjavik binnenkort al werkelijkheid. De luchtvaartautoriteit van IJsland heeft het Israëlische bedrijf Flytrex toestemming gegeven om in de stad bezorgingen met drones uit te voeren. Flytrex gaat in Reykjavik pakketjes bezorgen van AHA, de grootste online winkel van IJsland.