maandag 31 december 2018

LG vernieuwt robots

Tijdens CES 2019 introduceert LG Electronics (LG) een nieuwe versie van de draagbare CLOi SuitBot en een reeks verbeterde service-robots. De draagbare LG CLOi SuitBot ondersteunt het onderlichaam en maakt tillen en buigen minder zwaar. De verbeterde CLOi service-robots - PorterBot, ServeBot en CartBot - laten de meer geavanceerde mogelijkheden zien die mogelijk zijn dankzij de steeds verder toenemende kennis van LG op het gebied van AI en robotica.

De LG CLOi SuitBot ondersteunt de taille en verhoogt de spierkracht van de gebruiker. Hiermee vermindert het risico op letsel en vermoeidheid bij het uitvoeren van fysiek zware taken zoals het tillen en het neerzetten van zware objecten. SuitBot vergroot de flexibiliteit door een verlenging van 50 graden en een flexie van 90 graden van de taille mogelijk te maken. De SuitBot wordt geactiveerd wanneer de drager in een hoek van 65 graden buigt en wordt uitgeschakeld wanneer hij of zij rechtop staat. De robot is binnen één uur volledig opgeladen en kan dan vier uur lang zijn werk doen.

De PorterBot, ServeBot en CartBot zijn voor het eerst aan het publiek voorgesteld tijdens CES 2018. Deze zijn ontworpen voor omgevingen zoals luchthavens, hotels, supermarkten en winkelcentra en helpen klanten bij het vervoeren van bagage, het bezorgen van maaltijden of het dragen van boodschappen. De nieuwe LG CLOi service-robots zijn voorzien van een geavanceerd autonoom navigatiesysteem en verbeterde connectiviteit om communicatie met andere machines, zoals liften en automatische deuren, mogelijk te maken. Met behulp van AI-technologie analyseren de robots van LG CLOi de gebruikspatronen van klanten om voortdurend te leren en hun prestaties te verbeteren.

De LG CLOi robots zijn uitgerust met aanraakschermen en spraakherkenning om een natuurlijke interactie met klanten mogelijk te maken. Ook kunnen ze complexere taken uitvoeren, zoals het beantwoorden van vragen en het verwerken van betalingen. De intelligente robots zijn ontworpen om zelfstandig te werken: ze navigeren naar een laadstation wanneer de accu bijna leeg is en gaan terug aan het werk als ze weer zijn opgeladen. Ook voeren ze dagelijks zelfstandig een diagnose uit en rapporteren ze automatisch.

vrijdag 28 december 2018

Australië gaat surveillancesysteem installeren voor traceren van drones

Australië gaat volgende maand beginnen met het plaatsen van surveillancesystemen die drones moeten identificeren en traceren. De Australische luchtvaartautoriteit meldt dat deze eerst worden geïnstalleerd op grote vliegvelden en later bij andere 'dronehotspots'. The Civil Avation Safety Authority, kortweg CASA, zegt tegen AFP dat het systeem met behulp van sensoren een drone en zijn serienummer kan identificeren. Daarnaast zou het kunnen berekenen wat de locatie van de dronevlieger is wanneer de drone in de lucht is. Nadere technische details en van wat voor sensoren het systeem gebruikmaakt zijn nog niet bekend.

donderdag 27 december 2018

Autonome karretjes van Honda verrichten allerlei taken

Dankzij de succesvolle opkomst van kunstmatige intelligentie hoeft het niet lang meer te duren voordat robots ons bij nog meer taken kunnen helpen. Zo zijn er de Autonomous Work Vehicles van Honda, karretjes die vooraf in te stellen zijn op het verrichten van klusjes als het plukken van fruit of het verwijderen van sneeuw.

zaterdag 22 december 2018

DroneHub gaat met drones vliegen op Groningen Airport Eelde

De DroneHub op Groningen Airport Eelde bereidt zich voor op een proef met het vliegen van drones op de luchthaven. Er worden straks testen uitgevoerd. Op dit moment is het verboden om met drones in de buurt van of op een luchthaven te vliegen. Zaken als privacy van omwonenden en veiligheid spelen een belangrijke rol. De bedoeling is dat de proef in het tweede kwartaal van 2019 wordt uitgevoerd, weet RTV Drenthe.

vrijdag 21 december 2018

Honderden robotjes zwermen gestructureerd rond

Een internationaal team van onderzoekers - onder wie Fredrik Jansson en Jaap Kaandorp van het Computational Science Lab van de UvA - is het gelukt om met honderden robotjes een zelf-organiserend organisme te creëren zoals dat in de natuur voorkomt. De kleine robots werken samen om verschillende vormen te maken, zonder een onderlegd masterplan , alleen gebaseerd op wederzijdse communicatie en beweging. Het onderzoek is deze week online gepubliceerd in Science Robotics.

De onderzoekers laten zien dat het mogelijk is om de concepten van de natuur toe te passen op menselijke technologie zoals robots. Technologie is heel bros vergeleken met de natuur. Als een component van een automotor kapot gaat, resulteert dat meestal in een niet-functionele auto. Als een element in een biologisch systeem faalt, omdat een cel sterft bijvoorbeeld, compromitteert dit niet het hele systeem. Het zou zelfs vervangen kunnen worden door een andere cel.

`Binnen het Computational Science Lab zijn we al lang bezig aan het ontwikkelen van computationele modellen van embryogenese (o.m. van zeeanemonen en de fruitvlieg), het is heel interessant om te zien dat deze modellen nu ook buiten de ontwikkelingsbiologie en complex system onderzoek geheel nieuwe toepassingen vinden,' vertelt Jaap Kaandorp.

De onderzoekers probeerden eenzelfde vorm van zelforganisatie en zelfherstel te bereiken in de technologie als in de natuur zodat toepassingen nog veel krachtiger kunnen worden. Het is de eerste stap richting de vorming van robotzwermen zodat in de toekomst mogelijk toepassingen binnen de bouw of andere sectoren kunnen worden gerealiseerd.

Kaandorp: ‘Het is onmogelijk om  swarm behaviour te bestuderen met maar een paar robots. Daarom werden voor het experiment driehonderd robots gebruikt. Dat is een uitdaging, want als we een klein detail wilden aanpassen in het programma, moesten we dit voor alle driehonderd robots apart doen. Het duurde ongeveer drie jaar voordat de groep robots haar eerste vorm maakte.’

Het onderzoeksteam installeerde bij de robots basisregels over hoe om te gaan met robots bij hen in de nabijheid. Ze werden zo geprogrammeerd dat de robots in een groep reageerden, zoals cellen in een weefsel. De robots waren afhankelijk van infraroodsignalen om te communiceren met nabije robots in een omtrek van 10 centimeter. Dit zorgt ervoor dat de robots hetzelfde zijn als de biologische cellen, omdat ze ook alleen direct kunnen communiceren met andere cellen die dichtbij zijn.

Deze ‘genetische’ regels doen het systeem na dat verantwoordelijk is voor de Turingpatronen die we zien in de natuur, zoals de ordening van vingers op een hand of de vlekken op een luipaard. De groep robots kan verschillende vormen aannemen in een proces dat ‘edge flow’ wordt genoemd: bewegingen van de robots aan de rand van een groep. Geen van deze individuen heeft informatie over de gehele groep, dus alle bewegingen komen voort uit de basisregels en de communicatie tussen robots.

donderdag 20 december 2018

Drones leggen vliegverkeer Londen-Gatwick plat

Op de Londense luchthaven Gatwick is het vliegverkeer stilgelegd na meldingen over twee drones. De toestellen zouden rboven de start- en landingsbaan hebben gevlogen. Vanwege de veiligheid is het verboden om met drones bij luchthavens te vliegen. Meer dan twintig binnenkomende vluchten, waaronder uit Amsterdam en Parijs, zijn omgeleid naar andere Britse luchthavens. Ook moesten vliegtuigen die al op de startbaan stonden aan de grond blijven.

Snellere innovaties in robotica voor gezondheidszorg

De Europese Commissie investeert 16 miljoen euro in DIH-HERO (Digital Innovation Hubs in Healthcare Robotics), een Europees project gericht op het versnellen van innovatie en implementatie van robotica-toepassingen voor de gezondheidszorg.

Dit project bestaat uit een consortium, geleid door de Universiteit Twente als coördinator, van 17 partners in 10 Europese landen. Het project heeft als doel een onafhankelijke organisatie te creëren die verbindingen legt tussen kennisinstituten, commerciële bedrijven, investeerders en overige stakeholders. DIH-HERO stimuleert samenwerking tussen deze partijen zodat ze hun producten en diensten sneller naar de gezondheidszorg markt kunnen brengen.

De Universiteit Twente heeft een leidende rol gekregen in dit project en coördineert de activiteiten van het Europese netwerk. Stefano Stramigioli, hoogleraar robotica bij Universiteit Twente en coördinator van het Europese project, licht toe: “De weg naar het integreren van medische innovaties in de klinische praktijk is moeilijk en vergt zowel tijd als substantiële investeringen. De weg naar de patiënt kan daardoor lang zijn en meerdere stappen omvatten, zoals klinische tests, het ontwikkelen van efficiënte productiemethoden, het opzetten van een commerciële organisatie, het bereiken van investeerders en het regelen van distributie. Daarnaast zijn meerdere partijen bezig met diverse innovaties in robotica. Binnen DIH-HERO kunnen wij het overzicht houden en ervoor zorgen dat deze elkaar waar mogelijk aanvullen en versterken.”

De Europese Commissie wil deze innovatiecyclus verbeteren en de ontwikkeling van robotische producten en diensten versnellen door de relevante stakeholders met elkaar te verbinden. De 17 partners in het consortium vertegenwoordigen een netwerk van innovatiehubs met specialisten in gezondheidszorg, kennisinstituten, investeerders en bedrijven die actief zijn in de ontwikkeling en implementatie van robotica-toepassingen voor de gezondheidszorg.

De universiteit kreeg tijdens de lobby voor het project ook belangrijke hulp in de vorm van steunbrieven van de topsector Life Sciences & Health (LSH) van het ministerie van Economische Zaken en de provincie Overijssel. Eddy van Hijum, gedeputeerde voor de portefeuille Economie van de Provincie Overijssel, licht toe: "DIH-HERO is een project waar de provincie Overijssel zich om meerdere redenen graag aan verbindt. Wij geloven in het belang van robotica voor de gezondheidszorg en zien het project als een prachtige manier om de innovatie op dit gebied aan te jagen. Wij verwachten veel van de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers. Samen kunnen we initiatieven ontplooien om ervoor te zorgen dat patiënten sneller profijt hebben van alle voordelen die de toepassingen van robotica in de gezondheidszorg opleveren."

woensdag 12 december 2018

‘Goed dat EU eindelijk als blok gaat werken aan AI’

Vakorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW zijn naar eigen zeggen verheugd dat Europa eindelijk als blok gaat werken aan kunstmatige intelligentie. Het is noodzakelijk om snel met een Nederlandste strategie te komen die voortborduurt op het European Coordinated Plan for Artificial Intelligence, inzet op de Nederlandse expertise en gebruik maakt van de nu beschikbaar gestelde stimuleringsfondsen, zo stellen beide organisaties.

Wereldwijd worden er miljarden geïnvesteerd in AI. Vooral de VS en China zijn al ver. Nu gaat de EU ook actief – en fors – als Europees blok aan de slag. Europa wil volgens een een dezer dagen gepresenteerde EU-strategie wereldleider worden in het ontwikkelen en inzetten van verantwoorde AI.

De strategie streeft naar een balans tussen concurrentiekracht, sociaaleconomische vraagstukken én ethische aspecten. VNO-NCW en MKB-Nederland roepen politici op ervoor te waken dat er door onbegrip of onrealistische doemscenario’s een dempende deken van ethiek over AI gegooid wordt, die onnodige belemmeringen voor ontwikkeling en implementatie opwerpt. Ethische aspecten kunnen immers afgeleid worden van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en beleidskaders dienen vooral duidelijkheid te verschaffen.

vrijdag 7 december 2018

Robotdrama in Amazon-fabriek

Een Amazon-robot heeft een blik berenverdelger opengetrokken in een magazijn in New Jersey. Vierentwintig medewerkers belandden daardoor in het ziekenhuis. Eén medewerker is volgens ABC News in kritieke toestand, terwijl 30 andere tewerkgestelden in het magazijn zelf werden behandeld. In het magazijn in New Jersey werken iets meer dan 3.000 mensen. 

woensdag 5 december 2018

Politie New York gaat drones met warmtebeeldcamera's inzetten

De politie van New York gaat in 2019 veertien drones inzetten. De apparaten worden onder meer gebruikt om 3D-projecties te maken bij verkeersongevallen en om mensen in de gaten te houden bij grote evenementen en gijzelingen. De drones zijn uitgerust met een warmtebeeldcamera, meldt The Wall Street Journal. Daarmee is het mogelijk om de locatie van personen te bepalen aan de hand van hun lichaamswarmte. De politie mag de drones niet gebruiken om routinematig patrouilles uit te voeren, mensen in de gaten te houden zonder bevelschrift of om verkeersovertredingen te registreren.

maandag 3 december 2018

Drones wassen de ramen van wolkenkrabbers

Omdat het wassen van de ramen van wolkenkrabbers een forse en tijdrovende klus is bedacht fabrikant Aerones een nieuwe methode: men heeft drie meter brede drones ontwikkeld die dit klusje kunnen klaren. Met behulp van een slang wordt de drone van water voorzien, zodat rollers gemaakt van spons hun werk kunnen doen.