dinsdag 24 december 2019

Rpbotstofzuiger kan de trap op vliegen


Steeds meer mensen hebben een robotstofzuiger, maar het belangrijkste nadeel van dergelijke apparaten blijft toch wel het feit dat ze zich niet tussen verdiepingen kunnen verplaatsen. YouTuber en knutselaar Peter Sripol laat in deze video zien dat dit prima op te lossen is.

maandag 23 december 2019

Lunch Garden zet robots in voor gezonde voeding

Lunch Garden schakelt drie 'Lunch Buddies'-robots in om kinderen op ludieke wijze aan te moedigen om alle op groenten te eten. Een van de robots zal te zien zijn in het nieuwe Lunch Garden-restaurant Lambertini, in het Imeldaziekenhuis in Bonheiden. Met de robots wil Lunch Garden de jonge gezinnen een duwtje in de rug geven om gezonder te eten. De robots kunnen met behulp van artificiële intelligentie immers detecteren of de kinderen al hun groenten hebben opgegeten. Als dat het geval is, krijgen ze een klein geschenkje.

dinsdag 17 december 2019

Deze drone heeft straalmotoren


De AB5 JetQuad is een nieuw type luchtvaartuig. Het is een combinatie van een quadcopter-drone die verticaal opstijgt en landt (VTOL) en een vliegtuig dat horizontaal vliegt. De AB5 is uitgerust met vier microturbine dieselstraalmotoren die gezamenlijk maximaal zo'n 200 pk leveren. De AB5 dankt zijn VTOL-eigenschappen aan stuwstraalbesturing, in de zogeheten H-configuratie. Het richten van de straalmotoren bestuurt de AB5 en stuwt hem tegelijkertijd voort.

95 procent van beslissers in de industrie heeft interesse in cobots

29 procent van de bedrijven in de industrie maakt al gebruik van een industriële of servicerobot, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat in de bedrijfstakken waarin robots het meest worden ingezet, de ingebruikname vaak geen invloed had op het aantal banen. Echter, robots hadden bij een kwart van de industriële bedrijven die robotica gebruikten, wel degelijk gevolgen voor het aantal banen.

Toch heeft 95 procent van beslissers in de industrie interesse in ‘collaboratieve robots’ oftewel ‘cobots’, blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik. Cobots zijn robots die samenwerken met mensen en ze zijn, in tegenstelling tot robots, gericht op ondersteuning van menselijke werkzaamheden. Door de introductie van cobots kunnen juist nieuwe banen worden gecreëerd.

De meerderheid van de Nederlandse bedrijven (52,5 procent) maakt nog geen gebruik van robots. Redenen die hiervoor worden gegeven, zijn met name de te hoge aanschafkosten (46 procent), mogelijke incompatibiliteit met bestaande systemen (33 procent) en gebrek aan interne kennis en kunde (32 procent). Van de ondervraagden geeft echter meer dan de helft (55 procent) aan in de komende twaalf maanden voornemens te zijn nieuwe robots aan te schaffen of bestaande roboticaoplossingen uit te breiden.

Van de ondervraagden die geïnteresseerd zijn in cobots, is ongeveer de helft (47 procent) van plan om in de komende twaalf maanden al cobots binnen het bedrijf te introduceren, waardoor nieuwe banen gecreëerd worden. De cobots kunnen impact hebben in verschillende industrieën en de manier waarop gewerkt wordt, omdat de mensen dan samen met de robot werken in plaats

woensdag 11 december 2019

Schoenenretailer Lloyd gaat picken met robots

Schoenenfabrikant en retailer Lloyd Shoes gaat schoenendozen picken met robots. Lloyd neemt twee Toru robots van Magazino in gebruik in zijn distributiecentrum. De robotspeciaist dat zijn opmars begon met logistieke dienstverlener Fiege in Ibberbühren, levert dus nu ook twee Toru robots aan het dc van Lloyd in het Duitse Sulingen. De Toru-robots ondersteunen de medewerkers bij het plukken en opbergen van schoenen in rekken.

Een drone die mensen uit hoge gebouwen redt

De NetGuard van een stel Chinese studenten heeft nog een hoog conceptueel gehalte, maar is desalniettemin het vermelden waard. Dankzij een slim ontwerp kan de drone zichzelf uitvouwen, zodat mensen uit hoge gebouwen kunnen worden gered, bijvoorbeeld bij branden en andere noodsituaties.

dinsdag 10 december 2019

Drone-inspecties: ‘Het assetmanagement van de toekomst’

Rijkswaterstaat verkent de mogelijkheden om inspecties van kunstwerken met drones uit te voeren. De markt denkt hierin volop mee én komt met vernieuwende ideeën. ‘Over 5 jaar zijn voorspellende modellen voor bruginspecties de norm.’

Rijkswaterstaat ziet steeds meer de toegevoegde waarde van drones als manier om informatie en overzicht te krijgen. Zo is Arie van Kersen, technisch adviseur bij Rijkswaterstaat, volop aan het kijken naar mogelijke dronetoepassingen. Hij is lid van de werkgroep Drones, die de inspecties van kunstwerken met drones bij marktpartijen wil stimuleren. Daarvoor heeft hij samen met collega’s een handreiking ontwikkeld. ‘Belangrijk onderdeel hiervan is een afwegingsmodel. Daarmee kun je tot een gefundeerde keuze komen voor een traditionele of een drone-inspectie voor die delen van een brug die moeilijk te bereiken zijn.’

De markt zit ondertussen niet stil. Ingenieursbureau Movares bijvoorbeeld versterkt zijn expertise door samen op te trekken met gespecialiseerde bureaus. Het bureau Geozicht is expert op het gebied van drones en Sobolt op het gebied van Artificial Intelligence (AI)-toepassingen. De werkgroep Drones gaf Movares als pilot de opdracht voor een drone-inspectie van de Papendrechtse brug. Op deze brug gaat Movares het zogenaamde machine learning-model testen. Jasper van der Auweraert, AI-expert bij Sobolt, legt uit dat de beelden die de drone van de Papendrechtse brug maakt in een systeem komen te staan. ‘Het model analyseert deze beelden, door kennis die is opgedaan uit eerder gemaakte beelden van bruginspecties. Op basis van deze vergelijking concludeert het systeem waar er sprake is van schade aan de Papendrechtse brug.’

John van Dijk, adviseur bij Movares, stelt dat het eigenlijk beter is om te spreken van deep learning in plaats van machine learning. ‘Ik schrijf nu ruim 20 jaar instandhoudingsadviezen. Met mijn expertise en ervaring corrigeer ik de interpretaties van het systeem waar dat nodig is. De computer verwerkt deze correcties en weet zichzelf zo te verbeteren. Ik durf gerust te stellen dat dit het assetmanagement van de toekomst is. Hoewel een menselijk oog altijd nodig blijft.’ Hij vindt het geweldig dat Rijkswaterstaat bij Movares, Sobolt en Geozicht aanklopt. ‘Voor iedere innovatie heb je lef nodig. Rijkwaterstaat toont lef door ons deze opdracht te geven. Zo wassen we elkaars handen: wij kunnen onze methodiek slimmer maken en doorontwikkelen, Rijkswaterstaat maakt kennis met een innovatieve manier van inspecteren en kan hier in toekomstige aanbestedingen van profiteren.’

woensdag 4 december 2019

'Volgend jaar helft meer professionele drones in de lucht'

Gartner stelt dat er dit jaar 351.500 'Internet of Things enterprise drones' zijn verscheept, waarmee de marktanalist hoofdzakelijk doelt op drones die voor zakelijke doeleinden worden ingezet. Volgend jaar zullen dat er al 526.000 zijn en tegen 2023 loopt dat op tot 1,3 miljoen toestellen. Die worden hoofdzakelijk ingezet in een vijftal branches waarvan de bouwsector de belangrijkste is. Drones worden al een tijdje ingezet voor het monitoren van bouwwerven en dat zet zich door. "Drones nemen taken over zoals het inspecteren van sites en het beheren van grondwerken. Ze voeren het werk sneller en veiliger uit dan wanneer dat te voet gebeurt," zegt Kay Sharpington, hoofdanalist bij Gartner.

Europese regels voor drones in luchtruim nodig

Het snel toenemende aantal complexe vluchten met drones maakt verdergaande Europese regelgeving ten behoeve van de zogeheten U-Space hard nodig. U-Space is een systeem dat alle drones in het luchtruim verbindt. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) presenteert deze week de uitgangspunten van de regelgeving op Amsterdam Drone Week, een meerdaags congres dat vandaag in de Amsterdamse RAI begint.

Om al die verschillende type drones en drone-operaties in het luchtruim boven stedelijk gebied op een veilige manier te integreren met andere luchtvaartuigen, gaan voorrangsregels gelden. Daarbij hebben bemande vluchten over het algemeen voorrang op onbemande vluchten.
Het is de eerste keer dat wereldwijd dergelijke regelgeving rond U-Space is ontworpen. Het plan is een vervolg op de Europese droneregels die afgelopen zomer zijn vastgesteld en in juni 2020 van kracht worden. Toen zijn eisen gesteld aan vooral kleinere drones die met een commercieel doel vliegen. Ook is de maximale vlieghoogte vastgesteld: 120 meter. Ook is een systeem ingevoerd om te voorkomen dat drones verboden gebied in vliegen.

Het aantal drones neemt snel toe. Partijen als Google en Amazon willen drones inzetten voor het vervoer van pakketjes.

Essentieel is dat ze goed gaan communiceren met de al bestaande luchtvaartuigen, zoals kleinere vliegtuigen en reddingshelikopters, die al veel langer (laag) boven steden vliegen.
Drones zullen dan ook worden uitgerust met een sensor of ander technisch systeem. Piloten van luchtvaartuigen hanteren nu het uitgangspunt ‘kijk en vermijd’, maar drones zijn onbemand, dus die vlieger gaat niet op. Daarom wordt het principe straks ‘detecteer en vermijd’.
De voorgestelde regelgeving moet begin 2020 klaar zijn, waarna de Europese Commissie en uiteindelijk de afzonderlijke lidstaten er over gaan discussiëren. Het streven is dat de regels eind 2020 worden aangenomen.