Deze BVLOS (beyond visual line of sight) drones kunnen op termijn inspecties met helikopters vervangen.
Dat vermindert de risico’s, verkleint de ecologische voetafdruk en verhoogt de efficiëntie van deze noodzakelijke inspecties. De vele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, zet Elia Group ertoe aan om innovatieve oplossingen en technieken uit te werken.
maandag 30 augustus 2021
Elia Group test langeafstand drones om hoogspanningslijnen te inspecteren
In de buurt van Trois-Ponts is voor het eerst een helikopter drone gebruikt voor lange afstandsinspecties van hoogspanningslijnen.
donderdag 26 augustus 2021
Drones bezorger Wing wil uitvliegen
Wing, de dronesbezorger van Google, opereert momenteel alleen in Australië, maar wil nu ook aan de slag in de Verenigde Staten en in Finland.
Wing rekent nog geen kosten voor het bezorgen van de pakketjes.
Vanuit de drukste hub, bij de stad Brisbane aan de oostkust van Australië, werden in augustus in een week 4500 pakketjes bezorgd.
dinsdag 17 augustus 2021
Robot op de gymnastiekbaan
Robot Atlas van Boston Dynamics heeft een nieuw trucje: dollen op een gymnastiekbaan. Hij kan rennen op een dunne balk en salto's doen. Het is de eerste keer dat Atlas foutloos een complex circuit van obstakels heeft kunnen overbruggen, vertellen de ontwikkelaars van de robot in een blogpost.
Drones ingezet in strijd tegen hennepteelt in Limburgs buitengebied
De LLTB en provincie Limburg slaan de handen ineen in de strijd tegen hennepteelt in het Limburgse buitengebied. In het kader van het project ‘Het Groene Goud’ vonden de afgelopen weken dronevluchten plaats, uitgevoerd door toezichthouders van de provincie en de Groene Brigade, om percelen vanuit de lucht te inspecteren op hennep.
In het verleden werd percelen vanuit de lucht met helikopters door de politie gecontroleerd op de aanwezigheid van hennep. Nu dus met drones.
Door gebruik te maken van slimme innovaties, zoals met speciale camera’s uitgeruste drones, kan gericht en efficiënt te werk worden gegaan om hennep op te sporen in maisvelden.
In september zal er in de gemeente Maasgouw gevlogen worden. De dronevluchten van de afgelopen weken hebben niet geleid tot nieuwe vondsten van hennep. Volgens de betrokken partijen is dit onder meer te danken aan het succes van het hennepbestrijdingsproject.
De belangrijkste schakel bij het opsporen van hennep in het buitengebied vormen nog altijd de boeren, zegt LLTB-voorzitter Léon Faassen. ‘Hennepteelt tussen de mais leidt elk jaar tot ergernis en schade. Deze criminele activiteit kan alleen een halt worden toegeroepen door samen te werken.’
In het verleden werd percelen vanuit de lucht met helikopters door de politie gecontroleerd op de aanwezigheid van hennep. Nu dus met drones.
Door gebruik te maken van slimme innovaties, zoals met speciale camera’s uitgeruste drones, kan gericht en efficiënt te werk worden gegaan om hennep op te sporen in maisvelden.
In september zal er in de gemeente Maasgouw gevlogen worden. De dronevluchten van de afgelopen weken hebben niet geleid tot nieuwe vondsten van hennep. Volgens de betrokken partijen is dit onder meer te danken aan het succes van het hennepbestrijdingsproject.
De belangrijkste schakel bij het opsporen van hennep in het buitengebied vormen nog altijd de boeren, zegt LLTB-voorzitter Léon Faassen. ‘Hennepteelt tussen de mais leidt elk jaar tot ergernis en schade. Deze criminele activiteit kan alleen een halt worden toegeroepen door samen te werken.’
woensdag 11 augustus 2021
Robotchauffeurs voor Ford
Bij de Weather Factory van Ford in Keulen is het nog nooit zo druk geweest. In dit state-of-the-art testcentrum waar de nieuwste Fords worden blootgesteld aan extreme weersomstandigheden, gaan nu ‘robotchauffeurs’ aan de slag.
Fysieke grenzen van reguliere testrijders en reisbeperkingen bij conventionele praktijktests zijn daardoor minder van invloed op dergelijke proeven. Ook kunnen de auto’s intensiever in ‘onmenselijke’ omstandigheden aan de tand worden gevoeld. Lees verder
Bij de Weather Factory van Ford zijn extreme weersomstandigheden na te bootsen, variërend van hitte als in de Sahara of kou zoals in Siberië of bovenop de hoogste Alpentoppen. Normaliter moeten bij dergelijke tests, vooral op grote hoogten, tal van veiligheidsprotocollen worden nageleefd om de gezondheid van de chauffeurs te waarborgen. Zo moeten zuurstofflessen, medische apparatuur en een verpleegkundige aanwezig zijn, terwijl de gezondheid van de bestuurder continu wordt gemonitord. Dat gebeurt ook bij de Weather Factory van Ford waar de gesimuleerde omstandigheden zo realistisch zijn, dat zelfs de meest ervaren testrijders vermoeid raken en onwel kunnen worden.
Twee robotchauffeurs – Shelby en Miles* genaamd – nemen nu werk uit handen. Met hun hulp zijn verschillende beproevingen, zoals hoogtetests in een zuurstofarme omgeving, meerdere keren probleemloos te herhalen. Shelby en Miles zijn op ieder gewenst moment, in alle omstandigheden en bij temperaturen van -40 °C tot +80 graden Celsius inzetbaar. Met de ‘armen en benen’ van de robotchauffeurs zijn de pedalen en transmissie te bedienen en is de motor te starten of uit te zetten. Bovendien kunnen er verschillende rijstijlen geprogrammeerd worden.
Fysieke grenzen van reguliere testrijders en reisbeperkingen bij conventionele praktijktests zijn daardoor minder van invloed op dergelijke proeven. Ook kunnen de auto’s intensiever in ‘onmenselijke’ omstandigheden aan de tand worden gevoeld. Lees verder
Bij de Weather Factory van Ford zijn extreme weersomstandigheden na te bootsen, variërend van hitte als in de Sahara of kou zoals in Siberië of bovenop de hoogste Alpentoppen. Normaliter moeten bij dergelijke tests, vooral op grote hoogten, tal van veiligheidsprotocollen worden nageleefd om de gezondheid van de chauffeurs te waarborgen. Zo moeten zuurstofflessen, medische apparatuur en een verpleegkundige aanwezig zijn, terwijl de gezondheid van de bestuurder continu wordt gemonitord. Dat gebeurt ook bij de Weather Factory van Ford waar de gesimuleerde omstandigheden zo realistisch zijn, dat zelfs de meest ervaren testrijders vermoeid raken en onwel kunnen worden.
Twee robotchauffeurs – Shelby en Miles* genaamd – nemen nu werk uit handen. Met hun hulp zijn verschillende beproevingen, zoals hoogtetests in een zuurstofarme omgeving, meerdere keren probleemloos te herhalen. Shelby en Miles zijn op ieder gewenst moment, in alle omstandigheden en bij temperaturen van -40 °C tot +80 graden Celsius inzetbaar. Met de ‘armen en benen’ van de robotchauffeurs zijn de pedalen en transmissie te bedienen en is de motor te starten of uit te zetten. Bovendien kunnen er verschillende rijstijlen geprogrammeerd worden.
dinsdag 10 augustus 2021
Xiaomi laat robothond salto's maken
Xiaomi heeft een eigen robothond gepresenteerd. De CyberDog kan zijn baasje automatisch volgen en een achterwaartse salto doen.
De CyberDog omvat elf sensoren, waaronder camera's, ultrasonische sensoren en GPS. Ook beschikt de robot over de Nvidia-chip Jetson Xavier.
De robot kan maximaal 3 kg dragen en beweegt zich met maximaal 11,5 kilometer per uur voort.
zondag 1 augustus 2021
Demoversie groenerobot klaar
Een robot die verse groente en fruit kan sorteren. Deze zomer is de eerste demoversie klaar, waarmee Wageningen Universiteit een wereldwijde primeur heeft.
De robot leert met behulp van camera’s en sensoren menselijke activiteiten te herkennen, zoals het sorteren van groenten en fruit. Door van mensen af te kijken, leert een robot hoe hij zelf die taken uit moet voeren, legt Aneesh Chauhan van Wageningen UR - Agro Food Robotics uit.
De inzet van robots bij het sorteren van verse groente en fruit brengt volgens Chauhan een hoop voordelen met zich mee. Men gebruikt in de voedingsindustrie nu aparte machines voor het wassen, sorteren en verpakken van appels. Robots kunnen meerdere taken uitvoeren.