De S-One-robot van Google zal niet meer meedoen aan de Robotics Challenge van DARPA. De S-One kwam afgelopen december overduidelijk als beste robot uit de bus, met een puntenaantal van 27 (van maximaal 32). In de wedstrijd moeten robots een aantal handelingen verrichten die hulpbehoevende mensen in rampgebieden kunnen helpen. Met andere woorden: er wordt gezocht naar een 'superheldenrobot'.
vrijdag 27 juni 2014
donderdag 26 juni 2014
Wat Jan de Hoop kan, kan deze robot ook
Ze heet Otonaroid en is een nieuwslezeres. Maar Otonaroid is geen normale nieuwslezeres. Otonaroid is een robot. Gemaakt door een Japanse onderzoeker, die de 'robot-nieuwslezeres' presenteerde. Tijdens de presentatie spreekt Otanaroid over een aardbeving en een FBI-inval. En ze maakt zelfs een grapje tegen haar maker, professor Hiroshi Ishiguro. "Je begint op een robot te lijken", zei Otanaroid.
Robot om schildpadden te zoeken
zondag 22 juni 2014
Toyota introduceert robot die helpt bij revalideren
De zogenaamde Walk Training Assist en Balance Training Assist maken deel uit van het Toyota Robot programma. De robots worden sinds 2011 ontwikkeld in samenwerking met het Fujita Health University Hospital. De robots werken nu zo goed, dat ze vanaf dit najaar echt gebruikt gaan worden.
dinsdag 17 juni 2014
Deze robot lift in z'n eentje dwars door Canada
HitchBOT reist van dwars door het Canada, van oost naar west. Hij vertrekt op 27 juli vanuit Halifax en eindigt als het goed is in Vancouver. Dat is met de meest gunstige route een afstand van ruim 6100 kilometer, waar je met de auto volgens Google Maps zo’n 58 uur over doet. De robot zal zo snel waarschijnlijk niet zijn, afhankelijk van de mensen die hem meenemen de weg op. HitchBOT is volledig afhankelijk van anderen.
Robotvoetbalteam toont nieuwste technieken, voor vertrek naar WK
Het robotvoetbalteam van de TU Eindhoven laat vavond, dinsdag 17 juni, op de fan-avond zien wat de robots allemaal kunnen en waarin ze beter zijn geworden sinds vorig jaar. Van 21 tot en met 24 juli speelt het team op de WK voor robots, de RoboCup, in Brazilië, en daar gaat het voor niets minder dan de wereldtitel.
Ook zorgrobot AMIGO is te zien op de fan-avond, en ook die gaat voor competities naar Brazilië. Iedereen is welkom op de fan-avond. Wie altijd al wilde weten hoe het kan dat deze robots volledig zelfstandig kunnen voetballen, moet zeker komen kijken.
Publiek is welkom vanaf 17.00 uur en kan dan een frietje eten bij een frietkraam. Om 18.00 uur beginnen de demonstraties. Eerst laat de autonome zorgrobot AMIGO zijn vaardigheden zien, gevolgd door zijn opvolger, SERGIO. Daarna komt het voetbalteam aan bod. De demonstraties duren tot circa 19:30 uur, waarna er nog tot 21.00 uur de gelegenheid is om onder het genot van een hapje en een drankje zelf de robots van dichtbij te bekijken, penalty’s tegen ze te schieten en foto’s te maken.
In 2012 veroverde het Eindhovense team de wereldtitel robotvoetbal, in Mexico-City. Het lukte in 2013 niet die titel te prolongeren, toen de RoboCup in Eindhoven plaats vond. Het TU/e-team was verliezend finalist tegen het Chinese team Water. Dit jaar wil de ploeg de titel weer pakken, en daarvoor is flink gewerkt aan de robots.
Een van de verbeteringen dit jaar is de hogere precisie bij lobballen. Ook hebben de robots nu een krachtiger balbehandelingssysteem, waardoor ze de bal steviger vasthebben. Het TU/e-team verloor vorig jaar van het Chinese team, onder meer doordat de Chinese robots vrij makkelijk de bal afpakten. Verder sleutelde het team aan de doortastendheid bij het nemen van beslissingen. Door de robots verder vooruit te laten denken twijfelt de robot aan de bal minder lang over wat hij gaat doen. Een ander verbeterpunt is betere grip, door nieuwe wielen. Daarnaast is er gewerkt aan de mogelijkheid om bij dode spelmomenten de robots vanaf de zijlijn aanwijzingen te geven. De robots spelen verder geheel onafhankelijk, ze worden niet bestuurd door mensen.
Om teams extra te stimuleren nieuwe techniek te ontwikkelen bedenkt de organisatie ieder jaar een extra uitdaging. Naast de wedstrijden op een volledig vlakke ondergrond moet in Brazilië ieder team een actie op een kunstgrasveld laten zien. Hiervoor heeft het TU/e-team samen met Prodrive Technologies een nieuwe robot ontwikkeld. Deze heeft vier wielen die, net als bij een auto, via veren en dempers aan het chassis vast zitten. Daardoor kan deze robot beter omgaan met oneffenheden in het veld. De nieuwe robot wordt ook gedemonstreerd op de fan-avond.
Ook zorgrobot AMIGO is te zien op de fan-avond, en ook die gaat voor competities naar Brazilië. Iedereen is welkom op de fan-avond. Wie altijd al wilde weten hoe het kan dat deze robots volledig zelfstandig kunnen voetballen, moet zeker komen kijken.
Publiek is welkom vanaf 17.00 uur en kan dan een frietje eten bij een frietkraam. Om 18.00 uur beginnen de demonstraties. Eerst laat de autonome zorgrobot AMIGO zijn vaardigheden zien, gevolgd door zijn opvolger, SERGIO. Daarna komt het voetbalteam aan bod. De demonstraties duren tot circa 19:30 uur, waarna er nog tot 21.00 uur de gelegenheid is om onder het genot van een hapje en een drankje zelf de robots van dichtbij te bekijken, penalty’s tegen ze te schieten en foto’s te maken.
In 2012 veroverde het Eindhovense team de wereldtitel robotvoetbal, in Mexico-City. Het lukte in 2013 niet die titel te prolongeren, toen de RoboCup in Eindhoven plaats vond. Het TU/e-team was verliezend finalist tegen het Chinese team Water. Dit jaar wil de ploeg de titel weer pakken, en daarvoor is flink gewerkt aan de robots.
Een van de verbeteringen dit jaar is de hogere precisie bij lobballen. Ook hebben de robots nu een krachtiger balbehandelingssysteem, waardoor ze de bal steviger vasthebben. Het TU/e-team verloor vorig jaar van het Chinese team, onder meer doordat de Chinese robots vrij makkelijk de bal afpakten. Verder sleutelde het team aan de doortastendheid bij het nemen van beslissingen. Door de robots verder vooruit te laten denken twijfelt de robot aan de bal minder lang over wat hij gaat doen. Een ander verbeterpunt is betere grip, door nieuwe wielen. Daarnaast is er gewerkt aan de mogelijkheid om bij dode spelmomenten de robots vanaf de zijlijn aanwijzingen te geven. De robots spelen verder geheel onafhankelijk, ze worden niet bestuurd door mensen.
Om teams extra te stimuleren nieuwe techniek te ontwikkelen bedenkt de organisatie ieder jaar een extra uitdaging. Naast de wedstrijden op een volledig vlakke ondergrond moet in Brazilië ieder team een actie op een kunstgrasveld laten zien. Hiervoor heeft het TU/e-team samen met Prodrive Technologies een nieuwe robot ontwikkeld. Deze heeft vier wielen die, net als bij een auto, via veren en dempers aan het chassis vast zitten. Daardoor kan deze robot beter omgaan met oneffenheden in het veld. De nieuwe robot wordt ook gedemonstreerd op de fan-avond.
maandag 16 juni 2014
Schultz zet in op grootschalige testen zelfrijdende auto’s op Nederlandse wegen
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil grootschalige testen met zelfrijdende auto’s op de Nederlandse wegen mogelijk maken. Op deze manier kan ons land internationaal een voortrekkersrol vervullen in deze innovatie op de weg.
Minister Schultz van Haegen: “Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken. De ontwikkelingen op dit gebied zullen de relatie tussen bestuurder en voertuig de komende twintig jaar meer veranderen dan de afgelopen honderd jaar gebeurde. Ik wil dat we hier als Nederland niet alleen klaar voor zijn, maar internationaal ook voorop gaan lopen in deze innovatieve ontwikkeling. De zelfrijdende auto zal positief bijdragen aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons drukke wegennet. Bovendien rijdt een zelfrijdende auto zuiniger, wat goed is voor mens en milieu.”
Voordat de zelfrijdende auto klaar is voor veilig gebruik op grote schaal, zullen alle automatische functies stapsgewijs getest moeten worden in de praktijk. Hierdoor kan de nieuwe technologie in kaart worden gebracht en waar nodig worden voorzien van voorschriften. Een voordeel van testen op de openbare weg is ook dat andere weggebruikers kunnen wennen aan zelfrijdende voertuigen.
Deskundigen wereldwijd zijn het er over eens dat voertuigen op termijn de rijtaak van de bestuurder steeds meer over zullen nemen. Inparkeren kan met sommige auto’s al automatisch en is toegestaan. Voor verdergaande toepassingen waarbij de bestuurder het rijden helemaal aan de auto overlaat zijn de mogelijkheden binnen de bestaande wetgeving nog beperkt.
Om de testritten op de openbare weg juridisch mogelijk te maken, moet bestaande regelgeving worden aangepast. Minister Schultz wil een voorstel hiertoe begin 2015 naar de Tweede Kamer sturen. Na de zomer zal ze al bekend maken onder welke voorwaarden en op welke locaties de testritten kunnen plaatsvinden.
Daarnaast wil de minister in internationaal verband het initiatief nemen voor de aanpassing van de regels voor de grootschalige introductie van auto’s die zelf rijden en met andere auto’s kunnen communiceren. De minister kondigt onderzoek aan naar vragen op het gebied van aansprakelijkheid, rijvaardigheidseisen, dataverkeer en privacy en de mogelijke impact op de infrastructuur. Met de Nederlandse automotive sector, kennisinstellingen en de auto- en truckfabrikanten wil ze daarnaast een internationaal netwerk opbouwen voor de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s.
De eerste aanvraag voor een test is al binnen. Het gaat om een proef van een consortium van TNO met onder andere DAF, Havenbedrijf Rotterdam en Transport en Logistiek Nederland. Het consortium wil testen met autonome vrachtwagens die ‘treintje’ rijden. Inzet van het consortium is om binnen vijf jaar een techniek op de markt te brengen waarmee logistieke bedrijven met dergelijke vrachtwagens de openbare weg op kunnen.
Minister Schultz van Haegen: “Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken. De ontwikkelingen op dit gebied zullen de relatie tussen bestuurder en voertuig de komende twintig jaar meer veranderen dan de afgelopen honderd jaar gebeurde. Ik wil dat we hier als Nederland niet alleen klaar voor zijn, maar internationaal ook voorop gaan lopen in deze innovatieve ontwikkeling. De zelfrijdende auto zal positief bijdragen aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons drukke wegennet. Bovendien rijdt een zelfrijdende auto zuiniger, wat goed is voor mens en milieu.”
Voordat de zelfrijdende auto klaar is voor veilig gebruik op grote schaal, zullen alle automatische functies stapsgewijs getest moeten worden in de praktijk. Hierdoor kan de nieuwe technologie in kaart worden gebracht en waar nodig worden voorzien van voorschriften. Een voordeel van testen op de openbare weg is ook dat andere weggebruikers kunnen wennen aan zelfrijdende voertuigen.
Deskundigen wereldwijd zijn het er over eens dat voertuigen op termijn de rijtaak van de bestuurder steeds meer over zullen nemen. Inparkeren kan met sommige auto’s al automatisch en is toegestaan. Voor verdergaande toepassingen waarbij de bestuurder het rijden helemaal aan de auto overlaat zijn de mogelijkheden binnen de bestaande wetgeving nog beperkt.
Om de testritten op de openbare weg juridisch mogelijk te maken, moet bestaande regelgeving worden aangepast. Minister Schultz wil een voorstel hiertoe begin 2015 naar de Tweede Kamer sturen. Na de zomer zal ze al bekend maken onder welke voorwaarden en op welke locaties de testritten kunnen plaatsvinden.
Daarnaast wil de minister in internationaal verband het initiatief nemen voor de aanpassing van de regels voor de grootschalige introductie van auto’s die zelf rijden en met andere auto’s kunnen communiceren. De minister kondigt onderzoek aan naar vragen op het gebied van aansprakelijkheid, rijvaardigheidseisen, dataverkeer en privacy en de mogelijke impact op de infrastructuur. Met de Nederlandse automotive sector, kennisinstellingen en de auto- en truckfabrikanten wil ze daarnaast een internationaal netwerk opbouwen voor de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s.
De eerste aanvraag voor een test is al binnen. Het gaat om een proef van een consortium van TNO met onder andere DAF, Havenbedrijf Rotterdam en Transport en Logistiek Nederland. Het consortium wil testen met autonome vrachtwagens die ‘treintje’ rijden. Inzet van het consortium is om binnen vijf jaar een techniek op de markt te brengen waarmee logistieke bedrijven met dergelijke vrachtwagens de openbare weg op kunnen.
Mindervalide trapt WK af
Een mindervalide trapte het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië op donderdag 12 juni af met behulp van een exoskeleton. Dat is een uitwendig skelet dat de gebruiker fysiek helpt voor ondersteuning van het lichaam of voor revalidatie. Zulke robotachtige apparaten maakten in de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling door. In België wordt er onderzoek naar verricht door de Vrije Universiteit Brussel en KULeuven.
Exoskeletons zijn draagbare robotpakken die met motoren in de gewrichten de gebruiker fysiek ondersteunen. Personen met bijvoorbeeld een complete dwarslaesie, zoals de triatleet Marc Herremans en de mindervalide persoon op het WK, kunnen met zo’n exoskeleton weer stappen.
Zelfs personen die na een beroerte of ruggenmergletsel de mogelijkheid verliezen om te stappen, kunnen in bepaalde gevallen revalideren door intensieve training met behulp van een exoskeleton. Omdat manuele therapie veel tijd en moeite kost, worden speciale staprevalidatierobots ontwikkeld die het proces versnellen. Mensen met een spierzwakte kunnen bijvoorbeeld geholpen worden met een ondersteunend exoskeleton. Ouderen zouden daardoor langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Dat is te vergelijken met een elektrische fiets die assistentie geeft bij het trappen. Maar ook mensen in de industrie of verplegend personeel kunnen met exoskeletons fysiek ontlast worden, waardoor ze gezonder kunnen werken.
De robotica-onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel ontwikkelt vergelijkbare ondersteunende roboticatoepassingen. Ze doet dit onder het peterschap van Marc Herremans. Marc Herremans mocht 1,5 jaar geleden met een Amerikaans exoskeleton rondwandelen.
Aan de VUB ontwikkelt men de revalidatie-exoskeleton ALTACRO. Samen met de KULeuven, Sirris, SpaceApplications en Thomas More Kempen werkt de VUB ook aan een mobiel ondersteunende exoskeleton voor mensen met een spierzwakte binnen het IWT SBO MIRAD project. Het National MS Center in Melsbroek en het Revarte revalidatie ziekenhuis begeleiden de ontwikkeling van het MIRAD exoskeleton. Zij vertalen de noden van de patiënten voor de ingenieurs.
Exoskeletons zijn draagbare robotpakken die met motoren in de gewrichten de gebruiker fysiek ondersteunen. Personen met bijvoorbeeld een complete dwarslaesie, zoals de triatleet Marc Herremans en de mindervalide persoon op het WK, kunnen met zo’n exoskeleton weer stappen.
Zelfs personen die na een beroerte of ruggenmergletsel de mogelijkheid verliezen om te stappen, kunnen in bepaalde gevallen revalideren door intensieve training met behulp van een exoskeleton. Omdat manuele therapie veel tijd en moeite kost, worden speciale staprevalidatierobots ontwikkeld die het proces versnellen. Mensen met een spierzwakte kunnen bijvoorbeeld geholpen worden met een ondersteunend exoskeleton. Ouderen zouden daardoor langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Dat is te vergelijken met een elektrische fiets die assistentie geeft bij het trappen. Maar ook mensen in de industrie of verplegend personeel kunnen met exoskeletons fysiek ontlast worden, waardoor ze gezonder kunnen werken.
De robotica-onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel ontwikkelt vergelijkbare ondersteunende roboticatoepassingen. Ze doet dit onder het peterschap van Marc Herremans. Marc Herremans mocht 1,5 jaar geleden met een Amerikaans exoskeleton rondwandelen.
Aan de VUB ontwikkelt men de revalidatie-exoskeleton ALTACRO. Samen met de KULeuven, Sirris, SpaceApplications en Thomas More Kempen werkt de VUB ook aan een mobiel ondersteunende exoskeleton voor mensen met een spierzwakte binnen het IWT SBO MIRAD project. Het National MS Center in Melsbroek en het Revarte revalidatie ziekenhuis begeleiden de ontwikkeling van het MIRAD exoskeleton. Zij vertalen de noden van de patiënten voor de ingenieurs.
zaterdag 14 juni 2014
Nieuwe generatie vliegende robots voor taken met hoog risico
Er is een toenemende behoefte aan robots die dienstverlenende taken met een hoog risico uitvoeren. Taken zoals de inspectie van kerncentrales en het schoonmaken van wolkenkrabbers. Robots die actief de interactie aangaan met hun omgeving én die niet gebonden zijn aan de grond, zijn voor deze taken uitermate geschikt. Voor deze geavanceerde en nieuwe generatie service robots ontwierp promovendus Abeje Yenehun Mersha een baanbrekende geautomatiseerde (“human-in-the-loop”) besturingsarchitectuur. Mersha is verbonden aan het onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente.
maandag 9 juni 2014
Parrot Minidrones
Parrot speelt op de behoefte van de iPad-generatie in met een nieuwe serie drones die gemaakt zijn om als speelgoed te dienen. De Minidrones zijn kindvriendelijke ‘connected toys’ die met een app voor de iPhone of iPad bestuurd kunnen worden. De Minidrones werden afgelopen donderdag aan de Nederlandse pers gepresenteerd. Parrot maakt al enige tijd drones, in 2010 bracht het bedrijf de AR.Drone met ingebouwde camera op de markt. Anno 2014 komt de drone naast de Lego en Barbies in het schap. Vanaf augustus zijn de Rolling Spider en Jumping Sumo verkrijgbaar. Beide drones zijn stevig maar ook aaibaar zodat er geen kinderhandjes beschadigd worden.
vrijdag 6 juni 2014
UT ontwerpt nanorobotjes die lijken op sperma
Wetenschappers van de Universiteit Twente hebben nanorobotjes ontwikkeld die hetzelfde bewegen als zwemmende spermacellen. Dit ‘MagnetoSperm’ heeft een simpel ontwerp met een kop van metaal en een flexibel lichaam dat ongeveer zes keer groter is dan een menselijke spermacel. Het kunstzaad vindt zijn toepassing in de toediening van geneesmiddelen en is mogelijk bruikbaar bij reageerbuisbevruchtingen.
Sarthak Misra van de Twentse vakgroep Robotics and Mechatronics publiceerde het onderzoek in de wetenschappelijke titel Applied Physics Letters. Zijn team slaagde erin de nanorobot naar een vast punt te laten zwemmen. Daarbij werd een magnetisch veld gebruikt dat niet sterker is dan die van een koelkastmagneet .
“We hebben een superkleine, biologisch geïnspireerde robot gebouwd die lijkt op een spermacel, maar volledig in het lab gemaakt is”, vertelt Misra. “De magneetkop bevat een laagje van kobalt-nikkel van tweehonderd nanometer dik. Dankzij die laag beweeg het magneetje heen en weer in een oscillerend zwak magnetisch veld, zodat een slingerbeweging ontstaat.”
Misra en zijn groep lieten zien dat de nanorobotjes voorwaarts zwemmen en dat deze beweging gestuurd kan worden. Hierdoor kunnen materialen, zoals medicijnen, gericht afgegeven worden. Ook IVF-behandelingen vragen het bereiken van zeer precieze locaties in het lichaam. Misra gaat verdere experimenten uitvoeren om het MagnetoSperm nog kleiner en sneller te maken.
Sarthak Misra van de Twentse vakgroep Robotics and Mechatronics publiceerde het onderzoek in de wetenschappelijke titel Applied Physics Letters. Zijn team slaagde erin de nanorobot naar een vast punt te laten zwemmen. Daarbij werd een magnetisch veld gebruikt dat niet sterker is dan die van een koelkastmagneet .
“We hebben een superkleine, biologisch geïnspireerde robot gebouwd die lijkt op een spermacel, maar volledig in het lab gemaakt is”, vertelt Misra. “De magneetkop bevat een laagje van kobalt-nikkel van tweehonderd nanometer dik. Dankzij die laag beweeg het magneetje heen en weer in een oscillerend zwak magnetisch veld, zodat een slingerbeweging ontstaat.”
Misra en zijn groep lieten zien dat de nanorobotjes voorwaarts zwemmen en dat deze beweging gestuurd kan worden. Hierdoor kunnen materialen, zoals medicijnen, gericht afgegeven worden. Ook IVF-behandelingen vragen het bereiken van zeer precieze locaties in het lichaam. Misra gaat verdere experimenten uitvoeren om het MagnetoSperm nog kleiner en sneller te maken.
Robot Pepper kan gevoelens herkennen
Pepper is een schattige robot met gevoel voor humor, ontworpen om iedereen gelukkiger te maken. Fabrikant SoftBank wil dat mensen Pepper vanaf volgend jaar aanschaffen, voor de prijs van een high-end pc. Softbank stelde de robot voor in Tokio, samen met partners Aldebaran Robotics, een Frans bedrijf, en het Chinese Foxconn, de grootste producent van elektronica ter wereld. Pepper is 120 centimeter groot en weegt zo’n 28 kilo. Ze heeft twee armen en rijdt rond op een wielbasis, uitgerust met een ruim gamma sensors en een batterij die haar voor minstens 12 uur van stroom kan voorzien.