De Amerikaanse Stanford University start een onderzoek waarbij wetenschappers gedurende 100 jaar de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie gaan bestuderen. De initiatiefnemers van het AI100-onderzoek willen weten welke invloed machines die kunnen waarnemen, leren en redeneren hebben op de manier waarop mensen leven, werken en communiceren. De hoofdonderzoeker Russ Altman realiseert zich dat het heel onduidelijk is hoe kunstmatige intelligentie (AI) er over 30, 50 of 70 jaar uitziet en hoe je dat fenomeen tegen die tijd het best kunt bestuderen.
dinsdag 30 december 2014
woensdag 24 december 2014
vrijdag 19 december 2014
Robots gaan in staking wegens schrappen arbeidsplaatsen
In de komende tien jaar zullen we het unieke moment meemaken dat robots in staking gaan uit protest tegen het schrappen van hun baantjes in de fabriek. Ze worden namelijk overbodig vanwege de steeds betere 3D-printers en dat valt bij de robotvakbond natuurlijk niet in goede aarde. Bovenstaande situatie wordt beschreven door een columnist in de Washington Post, natuurlijk met een lichte glimlach maar verder als serieus toekomstscenario.
maandag 15 december 2014
Britten werken aan eigen RoboBob
De Britten willen hun politieagenten transformeren tot hightechbobbies, de RoboBob. Compleet met intelligente bril, grafenen harnas en een exoskelet. Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken onderzoekt de Bobby van de toekomst en heeft een paar opvallende items op de wenslijst, ontdekte The Guardian na een geslaagde WOB.
dinsdag 9 december 2014
Robots tonen hun kunnen in studentenrestaurant
Op donderdag 4 december kreeg Alma 2 een cameraploeg én enkele robots over de vloer. Voor een nieuwe documentairereeks over De werkende mens, volgend jaar te zien op Canvas, had programmamaker Lode Desmet onderzoekers uitgenodigd om met hun robots een bezoekje te brengen aan het restaurant. De lunchende studenten konden met eigen ogen zien hoe de onderzoekers er steeds beter in slagen om de acties van robots af te stemmen op het gedrag en de noden van mensen.
In tegenstelling tot de klassieke industriële robots die in een kooi werken – en dus afgeschermd van mensen – is de PR2 een 'servicerobot', ontworpen om te werken in de omgeving van of in directe interactie met mensen. De mechanica en hardware zijn zo gemaakt dat de robot niet de kracht heeft om iemand ernstig te verwonden. De Robotics Research Group van het Departement Werktuigkunde focust op het aansturen van de robots. De software zorgt ervoor dat PR2 zijn omgeving waarneemt en daar ogenblikkelijk op reageert. De robot maakt geen voorgeprogrammeerde bewegingen, maar krijgt een aantal beperkingen opgelegd.
De demonstratie in Alma toonde hoe de robot mensen kan helpen om objecten te dragen, in dit geval een dienblad met eten. De robot “voelt” in zijn armen in welke richting de mens wil bewegen. Daarnaast vermijdt hij obstakels en kijkt hij steeds naar het plateau. Als de mens het dienblad loslaat houdt de robot het voor hem vast. PR2 kan ouderen bijstaan in het huishouden of arbeiders helpen om zware lasten te dragen.
Met het RoboHow-project willen de onderzoekers het programmeren van robots op een hoger abstractieniveau brengen, zodat er eenvoudiger en sneller taken aan de robot kunnen opgelegd kunnen worden. Uiteindelijk zou een gesproken commando moeten volstaan. Bijvoorbeeld: 'Maak me een pannenkoek', waarna de robot zelf de nodige informatie opzoekt op het internet en de bewegingen genereert die nodig zijn.
In tegenstelling tot de klassieke industriële robots die in een kooi werken – en dus afgeschermd van mensen – is de PR2 een 'servicerobot', ontworpen om te werken in de omgeving van of in directe interactie met mensen. De mechanica en hardware zijn zo gemaakt dat de robot niet de kracht heeft om iemand ernstig te verwonden. De Robotics Research Group van het Departement Werktuigkunde focust op het aansturen van de robots. De software zorgt ervoor dat PR2 zijn omgeving waarneemt en daar ogenblikkelijk op reageert. De robot maakt geen voorgeprogrammeerde bewegingen, maar krijgt een aantal beperkingen opgelegd.
De demonstratie in Alma toonde hoe de robot mensen kan helpen om objecten te dragen, in dit geval een dienblad met eten. De robot “voelt” in zijn armen in welke richting de mens wil bewegen. Daarnaast vermijdt hij obstakels en kijkt hij steeds naar het plateau. Als de mens het dienblad loslaat houdt de robot het voor hem vast. PR2 kan ouderen bijstaan in het huishouden of arbeiders helpen om zware lasten te dragen.
Met het RoboHow-project willen de onderzoekers het programmeren van robots op een hoger abstractieniveau brengen, zodat er eenvoudiger en sneller taken aan de robot kunnen opgelegd kunnen worden. Uiteindelijk zou een gesproken commando moeten volstaan. Bijvoorbeeld: 'Maak me een pannenkoek', waarna de robot zelf de nodige informatie opzoekt op het internet en de bewegingen genereert die nodig zijn.
dinsdag 2 december 2014
Tuŝi, een robot met gevoel
Hoe maak je emoties voelbaar? Mark de Reijer afgestudeerd bij Communication and Multimedia Design (CMD) onderzocht het in zijn scriptie en creëerde Tuŝi, een robot die emoties kan overbrengen. Wie Tuŝi ziet ervaart niet alleen de emoties van de robot, maar herkent ze ook.
‘Het is net een blopje’, vertelt Mark over zijn Tuŝi. ‘Het was de bedoeling van mijn project dat je er geen mensen of dieren in zou herkennen. Het gaat echt puur om het herkennen van de emotie. Daarom heeft het geen correlatie met mens en dier, om deze invloed uit te sluiten. Zo kan er veel beter gefocust worden op de voelbare eigenschappen.’
‘Het is net een blopje’, vertelt Mark over zijn Tuŝi. ‘Het was de bedoeling van mijn project dat je er geen mensen of dieren in zou herkennen. Het gaat echt puur om het herkennen van de emotie. Daarom heeft het geen correlatie met mens en dier, om deze invloed uit te sluiten. Zo kan er veel beter gefocust worden op de voelbare eigenschappen.’
maandag 1 december 2014
Bewapende AMSTAF-robot bewaakt gevaarlijke grenzen
Zowel Israël als Zuid-Korea gebruiken tegenwoordig deze robots om gevaarlijke grensposten te bewaken. De AMSTAF is ontwikkeld door het Israëlische Automotive Robotic Industry Ltd., en wordt vooral geprezen voor zijn veelzijdigheid. De zes wielen onder het wagentje worden aangedreven door stille, hybride elektrische motoren (één motor aan iedere kant), die genoeg kracht opwekken om de AMSTAF over relatief hoge heuvels (met een hoek van 45 graden) te laten rijden.
Amazon kan niet meer zonder robots
Amazon zet deze week meer robots in dan ooit in zijn fulfillmentcentra. Vandaag worden gemiddeld 426 bestellingen per seconde verwerkt, reden waarom de e-tailer rond deze tijd 80.000 mensen extra inhuurt. Maar die kunnen eigenlijk al niet meer zonder robots. Zondag kreeg de Amerikaanse pers een rondleiding in het moderne Amazon dc in het Californische Tracy. Daar wordt volop gebruik gemaakt van de Kiva robots die Amazon in 2012 voor 775 miljoen dollar kocht.
donderdag 27 november 2014
500 robots in je zorgorganisatie
We zitten midden in de robothype en waarschijnlijk zullen we voorlopig nog vooral benadrukken wat robots niet kunnen. Lees bijvoorbeeld het artikel in NRC wetenschap van afgelopen weekend over robots die nog 'te dom, te duur en te onhandig' zijn. En hoewel de massale adoptie dus nog op zich laat wachten en de technologie nog grote stappen moet maken, is het interessant om alvast verder te kijken. Hoe zit het bijvoorbeeld met het beheer als je straks opschaalt naar 500 robots?
dinsdag 25 november 2014
DHL: Proef met dronebezorging smaakt naar meer
Pakketbezorger DHL gaat door met experimenteren met bezorging per drone. De proef op het waddeneiland Juist, ten oosten van Borkum, is tot op heden een succes. Zo’n twintig spoedbezorgingen met medicijnen heeft DHL kunnen doen voor de apotheek Seehund op het Duitse waddeneiland Juist sinds deze zomer. De vervoeder zegt door te gaan met de proeven.
maandag 24 november 2014
Speelgoedrobots leren kids over duurzame energie
Het 'solarspeelgoed' van Studio Roes uit Arnhem won een innovatieprijs. Het bedrijf ontwikkelt speelgoedrobots, waarmee kinderen duurzame energie opwekken en gebruiken. Solly eet zonlicht en slaat energie op, zodat andere robots aan het werk kunnen: Letty geeft licht, Musey maakt muziek, Wiefie stuurt robotinformatie door naar een webserver en Copter vliegt. Copter moet natuurlijk wel eerst zijn batterijbuik vullen, anders komt die niet ver.
donderdag 20 november 2014
Robot bewaakt Microsoft campus
Een Amerikaanse startup test een robotbeveiliger op de campus van Microsoft in Silicon Valley. Knightscope heeft van zijn K5 al zeven exemplaren gebouwd, meldt Technology Review. De Dralek-achtige, enigszins intimiderende K5 is uitgerust met gps, HD-camera’s, sensoren en een grote oplaadbare batterij die het minimaal 24 uur volhoudt. De robots hebben geleerd om verdachte omstandigheden te signaleren.
woensdag 19 november 2014
Gelderland inspecteert brug met drones
De provincie Gelderland heeft 18 november een proef met drones gedaan voor de inspectie van de Rijnbrug bij Babberich. Met de drones zijn beeldopnames gemaakt waarmee de onderhoudsstaat van de brug in kaart is gebracht. De proef moet uitwijzen of inspecties met drones goedkoper, veiliger en met minder verkeershinder kunnen worden uitgevoerd. Het is voor het eerst in Nederland dat een drone wordt ingezet voor de inspectie van een brug.
Inspecteurs maken de drone klaar voor inspectie van de brug; bron provincie GelderlandGedeputeerde Conny Bieze is enthousiast over de pilot: 'Met een drone kun je komen op plekken waar je als inspecteur moeilijk bij kunt. Het gebruik van onbemande vliegtuigjes kan eenvoudiger, veiliger en goedkoper zijn dan steigers bouwen.'
Het belangrijkste voordeel van een inspectie met een drone is dat een brug of viaduct niet of minder lang afgesloten hoeft te worden voor het verkeer. Maar de provincie verwacht ook dat drones goedkoper, veiliger en sneller zijn dan handmatige inspecties. Gedeputeerde Bieze: 'Minder geld, minder tijd en minder overlast.'
Als de resultaten van de pilot positief zijn wil de provincie Gelderland onbemande vliegtuigjes breder inzetten bij het beheer en onderhoud van wegen. Gedeputeerde Bieze: 'De mogelijkheden van drones zijn ongekend. Vanuit de lucht kijken naar files bijvoorbeeld, zodat we sneller maatregelen kunnen nemen om het verkeer te kunnen laten doorstromen. Maar denk ook aan de inspectie van bomen langs de wegen.'
Inspecteurs maken de drone klaar voor inspectie van de brug; bron provincie GelderlandGedeputeerde Conny Bieze is enthousiast over de pilot: 'Met een drone kun je komen op plekken waar je als inspecteur moeilijk bij kunt. Het gebruik van onbemande vliegtuigjes kan eenvoudiger, veiliger en goedkoper zijn dan steigers bouwen.'
Het belangrijkste voordeel van een inspectie met een drone is dat een brug of viaduct niet of minder lang afgesloten hoeft te worden voor het verkeer. Maar de provincie verwacht ook dat drones goedkoper, veiliger en sneller zijn dan handmatige inspecties. Gedeputeerde Bieze: 'Minder geld, minder tijd en minder overlast.'
Als de resultaten van de pilot positief zijn wil de provincie Gelderland onbemande vliegtuigjes breder inzetten bij het beheer en onderhoud van wegen. Gedeputeerde Bieze: 'De mogelijkheden van drones zijn ongekend. Vanuit de lucht kijken naar files bijvoorbeeld, zodat we sneller maatregelen kunnen nemen om het verkeer te kunnen laten doorstromen. Maar denk ook aan de inspectie van bomen langs de wegen.'
dinsdag 18 november 2014
Vogelverjaagrobot succesvol ingezet in fruitteelt
Vogels die schade aanrichten in de fruitteelt kunnen effectief
verjaagd worden met laserlicht. Dat blijkt uit een proef van CLM
Onderzoek en Advies. De innovatieve Agrilaser vogelverjaag-robot werkt
volautomatisch en levert geen overlast voor omwonenden.
CLM heeft de Agrilaser Autonomic afgelopen zomer getest in een peren- en appelboomgaard. De resultaten waren positief. Voor aanvang van de proef had de perenteler te kampen met grote schade door kraaiachtigen. Na het inzetten van de laser verdwenen de kraaien uit de percelen en was er nauwelijks meer schade aan de oogst.
De Overijsselse fruitteler Arnold Bosgoed is positief: “Na inzet van de laser is het een heel stuk rustiger. De grote groepen kraaiachtigen zijn verdwenen. Ik ben zeer tevreden over de automatische laser. Het apparaat maakt geen lawaai en de vogels lijken niet te wennen aan de laserstralen. Het systeem is eenvoudig te installeren en vergt geen onderhoud.”
Voor de ontwikkelaar van de Agrilaser, de Bird Control Group, was dit succes aanleiding om dit model in productie te nemen. CLM-onderzoeker Joost Lommen: “Dit resultaat biedt perspectief voor testen van deze maatregel op grotere schaal.”
Vogels zien de laserstraal als een naderend fysiek gevaar waardoor in tegenstelling tot conventionele verjaagmethoden, geen gewenning lijkt op te treden. Via een laptop of tablet wordt een traject vastgesteld waarmee het apparaat willekeurig de fruitbomen in dat gebied bestraalt. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan een gebied van 100 hectare tot maximaal 1.200 hectare worden vrijgehouden van vogels. Door de configuratiemogelijkheden is de robot volledig af te stemmen op de afmetingen van meerdere percelen en de gewenste actieve periodes tijdens de dag.
Steinar Henskes, CEO van Bird Control Group: “Wij zijn erg tevreden met de positieve resultaten van deze test. Afgelopen drie jaar heeft ons team hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van onze lasertechnologie met als resultaat de Agrilaser Autonomic. Wij zien veel mogelijkheden om de laser in te zetten op landbouwpercelen, grote gebouwen en industrieterreinen.”
CLM heeft de Agrilaser Autonomic afgelopen zomer getest in een peren- en appelboomgaard. De resultaten waren positief. Voor aanvang van de proef had de perenteler te kampen met grote schade door kraaiachtigen. Na het inzetten van de laser verdwenen de kraaien uit de percelen en was er nauwelijks meer schade aan de oogst.
De Overijsselse fruitteler Arnold Bosgoed is positief: “Na inzet van de laser is het een heel stuk rustiger. De grote groepen kraaiachtigen zijn verdwenen. Ik ben zeer tevreden over de automatische laser. Het apparaat maakt geen lawaai en de vogels lijken niet te wennen aan de laserstralen. Het systeem is eenvoudig te installeren en vergt geen onderhoud.”
Voor de ontwikkelaar van de Agrilaser, de Bird Control Group, was dit succes aanleiding om dit model in productie te nemen. CLM-onderzoeker Joost Lommen: “Dit resultaat biedt perspectief voor testen van deze maatregel op grotere schaal.”
Vogels zien de laserstraal als een naderend fysiek gevaar waardoor in tegenstelling tot conventionele verjaagmethoden, geen gewenning lijkt op te treden. Via een laptop of tablet wordt een traject vastgesteld waarmee het apparaat willekeurig de fruitbomen in dat gebied bestraalt. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan een gebied van 100 hectare tot maximaal 1.200 hectare worden vrijgehouden van vogels. Door de configuratiemogelijkheden is de robot volledig af te stemmen op de afmetingen van meerdere percelen en de gewenste actieve periodes tijdens de dag.
Steinar Henskes, CEO van Bird Control Group: “Wij zijn erg tevreden met de positieve resultaten van deze test. Afgelopen drie jaar heeft ons team hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van onze lasertechnologie met als resultaat de Agrilaser Autonomic. Wij zien veel mogelijkheden om de laser in te zetten op landbouwpercelen, grote gebouwen en industrieterreinen.”
maandag 17 november 2014
Zorg-robot ZORA gaat kunst maken
De inmiddels wereldberoemde zorg-robot ZORA is door kunstenaar Pim Smit uitgenodigd om samen een kunstwerk te maken voor de stichting To Walk Again van de Belgische triatleet Marc Herremans ...en die invitatie is aanvaard!
Deze bijzondere schildersessie vindt plaats op vrijdag 21 november 2014 om 13.30 u bij Galerie Pim Smit te Tienen. Robot ZORA zal de grote meesters uit de kunstwereld bestuderen en vervolgens het penseel oppakken om samen met Pim kunst te maken.
De humanoïde robot kreeg de naam ZORA: Zorg Ouderen Revalidatie en Animatie. ZORA is een 57 centimeter hoge programmeerbare robot die over allerlei sensoren beschikt. De robot wordt onder meer ingeschakeld bij revalidatieoefeningen in verpleeg- en verzorgingstehuizen en ziekenhuizen. ZORA is de eerste humanoïde robot ter wereld die effectief met mensen wordt ingezet – een Belgische primeur.
ZORA wordt ingezet in woonzorgcentra bij ouderen, in revalidatiecentra of scholen bij kinderen met autisme en op eenheden neurologie of pediatrie in een ziekenhuis. In België is ZORA reeds in 24 verschillende WZC’s, ziekenhuizen en scholen actief.
Pim Smit maakte eerder al kunst met Eddy Merkcx, Kim Clijsters, Scala & Kolancy Brothers, Jean Marie Pfaff, Jan Ceulemans, Freddy de Kerpel, Tia Hellebaut, Marc Herremans, Richard Krajicek, Edwin van der Sar, Clown Bassie en vele anderen.
Deze bijzondere schildersessie vindt plaats op vrijdag 21 november 2014 om 13.30 u bij Galerie Pim Smit te Tienen. Robot ZORA zal de grote meesters uit de kunstwereld bestuderen en vervolgens het penseel oppakken om samen met Pim kunst te maken.
De humanoïde robot kreeg de naam ZORA: Zorg Ouderen Revalidatie en Animatie. ZORA is een 57 centimeter hoge programmeerbare robot die over allerlei sensoren beschikt. De robot wordt onder meer ingeschakeld bij revalidatieoefeningen in verpleeg- en verzorgingstehuizen en ziekenhuizen. ZORA is de eerste humanoïde robot ter wereld die effectief met mensen wordt ingezet – een Belgische primeur.
ZORA wordt ingezet in woonzorgcentra bij ouderen, in revalidatiecentra of scholen bij kinderen met autisme en op eenheden neurologie of pediatrie in een ziekenhuis. In België is ZORA reeds in 24 verschillende WZC’s, ziekenhuizen en scholen actief.
Pim Smit maakte eerder al kunst met Eddy Merkcx, Kim Clijsters, Scala & Kolancy Brothers, Jean Marie Pfaff, Jan Ceulemans, Freddy de Kerpel, Tia Hellebaut, Marc Herremans, Richard Krajicek, Edwin van der Sar, Clown Bassie en vele anderen.
zondag 9 november 2014
Campagne gestart voor 4,5 meter hoge vechtrobots
MegaBots Inc. is een nieuw Amerikaans bedrijf dat vechtrobots wil gaan bouwen van pakweg 4,5 meter hoog. Het bedrijf heeft een Kickstarter-campagne gestart en hoopt zo het benodigde kapitaal van 1,8 miljoen dollar (1,4 miljoen euro) binnen te halen. Volgens de mannen van MegaBots zijn robots voor het leger of reddingswerkzaamheden maar saaie kost. Ze zetten in op puur amusement en hebben een grootse visie van een arena vol 7 000 kilo wegende tweebenige vechtrobots (ook wel ‘Mechs' genoemd) die elkaar te lijf gaan.
vrijdag 7 november 2014
'Robots vervangen niemand, maar zorgen juist voor écht contact'
Zorgwerkers krijgen meer tijd voor hun patiënten. Kinderen die met robots blokjes bouwen, hangen niet voor de tv. Hoogleraar in Robotica Vanessa Evers ziet de voordelen van robotisering. En Nederland neemt het voortouw: "Als je kijkt naar keiharde innovatie in de technologie, lopen wij voorop."
Ondanks de angst dat door automatisering duizenden banen verdwijnen, ziet Evers, professor aan Universiteit Twente, juist mogelijkheden. Zo kunnen robots helpen bij taken van zorgwerkers. "We horen patiënten zeggen: ik kan zelf weer in de tuin werken. Dan vervang je niemand, maar dan kan de zorgpersoon weer écht contact hebben met de patiënt."
donderdag 6 november 2014
'Robots pakken onze jobs af? Des te beter!'
Moeten we bang zijn voor robots en de groeiende automatisatie van een reeks beroepen? Nee, zegt Larry Page. Volgens de medestichter en CEO van Google zal de technologische vooruitgang oneindige voordelen met zich meebrengen voor de mensheid en de werkwereld. Dat verklaarde hij in een onderhoud met de Financial Times. De polemiek komt regelmatig terug sinds de industriële revolutie. Technologieën als de stoommachine, montagelijnen of elektriciteit vernietigen jobs, soms op massale schaal. Onlangs hebben onderzoekers van de Universiteit van Oxford een opzienbarende studie gepubliceerd, waarin staat dat bijna de helft van de beroepen op korte of middellange termijn bedreigd wordt door automatisatie.
maandag 3 november 2014
Rotklusjes? Daar heb je dus een robot voor
Paniek! Robots pikken onze banen in! Dat was vorige maand de conclusie na een toespraak van minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher (PvdA). Ook al was wat hij zei genuanceerder: “Hoewel ik een rasoptimist ben, moet ook ik toegeven dat het scenario dat robots zullen leiden tot vooral technologische werkloosheid zeker niet ondenkbaar is.”
Het is waar dat je steeds meer robots ziet buiten de zware industrie. Ook in andere sectoren nemen ze taken van mensen over. Maar wat betekent dat? Drie Amerikaanse robotbedrijven vertellen over de impact op de werkvloer. Soms gaat het ten koste van banen, maar meestal verandert alleen de aard van het werk of zorgen robots juist voor meer carrièremogelijkheden.
zondag 2 november 2014
Meet Poppy, de eerste 3D geprinte opensourcerobot
Poppy (@poppy_project) kan door iedereen gebouwd en geprogrammeerd worden. Door de gratis beschikbare software kunnen gebruikers zelf gemakkelijk onderdelen ontwerpen en het gedrag van hun Poppy programmeren. Zo kunnen bijvoorbeeld informaticastudenten met Poppy experimenteren en toegang krijgen tot de wereld van onderzoek en ontwerp. Poppy is ook compatibel met het Arduino-platform, waardoor de robot kan worden gekoppeld aan andere elektronische voorzieningen, zoals intelligente kleding, verlichting, sensoren en muziekinstrumenten. Poppy-gebruikers kunnen hun ideeën en resultaten uitwisselen via een platform. - See more at: http://www.solv.nl/weblog/meet-poppy-de-eerste-3d-geprinte-opensourcerobot/20227#!lang=en
Koffiemachines in Japan voortaan verkocht door Pepper-robot
Nestlé Japan is het eerste bedrijf dat ‘menselijke’ robots van telecomprovider Softbank gaat inzetten als werknemers. Ze verkopen vanaf eind dit jaar koffiecapsules en espressomachines. Deze Pepper robots verstaan tussen de 70 en 80 procent van de spontane conversaties. Dat meldt persbureau Reuters vandaag. De Zwitserse voedselmiddelgigant Nestlé huurt eerst twintig robots en wil eind volgend jaar in totaal duizend van deze menselijke robots in dienst nemen.
donderdag 30 oktober 2014
Onderzoekers erkennen gevaren van AI
Er is geen zekerheid dat kunstmatige intelligentie zich niet ooit tegen de mens zal keren. Die stelling bezorgde high-tech-ondernemer Elon Musk de nodige hoon, maar inmiddels krijgt hij bijval van een aantal AI-onderzoekers zelf. Elon Musk zorgde tijdens een symposium van MIT voor de nodige opschudding door te stellen dat kunstmatige intelligentie (AI) potentieel riskanter is dan de nucleaire wapenwedloop en zich op termijn dreigt te ontwikkelen tot de belangrijkste existentiële bedreiging voor de mensheid.
zondag 26 oktober 2014
Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartstilstand drastisch
Afstudeerder Alec Momont van de TU Delft ontwierp een onbemand, autonoom navigerend mini-vliegtuigje dat een defibrillator razendsnel aflevert op de plek waar het nodig is. Met een netwerk van deze drones is de overlevingskans na een hartstilstand aanzienlijk te vergroten; van 8% naar 80%.
Alec Momont van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft ontwierp tijdens zijn afstuderen in samenwerking met innovatieplatform Living Tomorrow een prototype van een ambulance-drone. Nadat er een 112-oproep over een hartstilstand binnenkomt, kan dit onbemande, autonoom navigerende vliegtuigje een defibrillator razendsnel afleveren op de plek waar het nodig is. De drone geeft bovendien via een livestream video- en geluidverbinding directe feedback en instructies aan de mensen ter plekke. De drone kent de locatie van de patiënt via het mobiele telefoonsignaal van de beller en vindt zijn weg daar naartoe via GPS. Het vliegtuigje haalt snelheden van rond de 100km/u, weegt 4 kilo en kan nog eens 4 kilo last dragen.
‘Het is essentieel dat de juiste medische zorg al in de eerste minuten na een incident wordt geleverd’, zegt Alec Momont. ‘Door sneller ter plekke te zijn, kunnen veel dodelijke slachtoffers worden voorkomen en kan het herstel worden vergemakkelijkt. Dit is zeker van toepassing op hartfalen, verdrinkingen, trauma’s en ademhalingsproblemen. Levensreddende technologieën, zoals een defibrillator, kunnen bovendien zó klein worden ontworpen, dat deze door een drone kunnen worden vervoerd.’
Momont ontwierp daarom een nieuw type drone: een compacte vliegende ‘medische gereedschapskist’, die essentiële medische apparatuur vervoert en gebruikt kan worden door iedereen. Dit eerste prototype richt zich op het vervoer van een defibrillator. ‘In de EU krijgen jaarlijks ongeveer 800.000 mensen een hartstilstand en slechts 8% overleeft dit’, licht Momont toe. ‘De belangrijkste reden hiervoor is de relatief lange responstijd van de hulpdiensten (circa 10 minuten). Hersendood en overlijden treedt al binnen 4 tot 6 minuten op. Met de ambulance-drone wordt het mogelijk om defibrillatie-apparatuur binnen één minuut naar een patiënt te brengen in een gebied van 12 km2. Met die responssnelheid stijgt de overlevingskans na een hartstilstand van 8% naar 80%.’
Belangrijk is verder dat er een communicatiekanaal (en webcam) is ingebouwd in de drone. De 112-operators kunnen dus meekijken en direct instructies geven aan de persoon die de apparatuur bedient. Deze kan ook vragen stellen aan de 112-centrale. ‘Succesvol gebruik van een defibrillator door ongetrainde personen ligt nu maar op 20%’, weet Momont. ‘Maar met persoonlijke instructies kan dit stijgen naar 90%. De instructies van de centrale via een speaker nemen bovendien een deel van de paniek weg.’
Het voorstel van Momont is om de bestaande medische noodinfrastructuur uit te breiden met een netwerk van snelle en compacte drones met medische hulpapparatuur en communicatie-mogelijkheden. ‘De kosten hoeven geen bezwaar te zijn. Ik heb berekend dat die op ongeveer 15.000 euro per drone liggen. Afgezet tegen het aantal levens dat hiermee potentieel gered kan worden, is dat zeer redelijk.’
‘Er zijn nog wel enige obstakels voor de verdere ontwikkeling van de ambulance-drone, zegt Momont. De drone kan autonoom vliegen, maar dit is vooralsnog wettelijk niet toegestaan. Een wetswijziging op dit gebied wordt in Nederland verwacht in 2015. Verder is er nog niet getest met ‘echte’ patiënten en technisch gezien moet de ‘object avoidance’, het automatisch ontwijken van obstakels, nog verbeterd worden. Momont denkt desondanks dat zijn idee binnen vijf jaar gerealiseerd kan zijn. Er is ook al interesse van partijen uit de medische wereld.
Momont ontwikkelde de ambulance-drone in samenwerking met het Belgische innovatieplatform Living Tomorrow, dat het project meefinancierde. In samenwerking met het Universitair Ziekenhuis en de Universiteit van Gent, beiden partners van Living Tomorrow, wordt momenteel nagedacht over de vervolgstappen om dit prototype verder te ontwikkelen en te implementeren. Momont werkt daarnaast ook samen met de Ambulancedienst Amsterdam.
Alec Momont van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft ontwierp tijdens zijn afstuderen in samenwerking met innovatieplatform Living Tomorrow een prototype van een ambulance-drone. Nadat er een 112-oproep over een hartstilstand binnenkomt, kan dit onbemande, autonoom navigerende vliegtuigje een defibrillator razendsnel afleveren op de plek waar het nodig is. De drone geeft bovendien via een livestream video- en geluidverbinding directe feedback en instructies aan de mensen ter plekke. De drone kent de locatie van de patiënt via het mobiele telefoonsignaal van de beller en vindt zijn weg daar naartoe via GPS. Het vliegtuigje haalt snelheden van rond de 100km/u, weegt 4 kilo en kan nog eens 4 kilo last dragen.
‘Het is essentieel dat de juiste medische zorg al in de eerste minuten na een incident wordt geleverd’, zegt Alec Momont. ‘Door sneller ter plekke te zijn, kunnen veel dodelijke slachtoffers worden voorkomen en kan het herstel worden vergemakkelijkt. Dit is zeker van toepassing op hartfalen, verdrinkingen, trauma’s en ademhalingsproblemen. Levensreddende technologieën, zoals een defibrillator, kunnen bovendien zó klein worden ontworpen, dat deze door een drone kunnen worden vervoerd.’
Momont ontwierp daarom een nieuw type drone: een compacte vliegende ‘medische gereedschapskist’, die essentiële medische apparatuur vervoert en gebruikt kan worden door iedereen. Dit eerste prototype richt zich op het vervoer van een defibrillator. ‘In de EU krijgen jaarlijks ongeveer 800.000 mensen een hartstilstand en slechts 8% overleeft dit’, licht Momont toe. ‘De belangrijkste reden hiervoor is de relatief lange responstijd van de hulpdiensten (circa 10 minuten). Hersendood en overlijden treedt al binnen 4 tot 6 minuten op. Met de ambulance-drone wordt het mogelijk om defibrillatie-apparatuur binnen één minuut naar een patiënt te brengen in een gebied van 12 km2. Met die responssnelheid stijgt de overlevingskans na een hartstilstand van 8% naar 80%.’
Belangrijk is verder dat er een communicatiekanaal (en webcam) is ingebouwd in de drone. De 112-operators kunnen dus meekijken en direct instructies geven aan de persoon die de apparatuur bedient. Deze kan ook vragen stellen aan de 112-centrale. ‘Succesvol gebruik van een defibrillator door ongetrainde personen ligt nu maar op 20%’, weet Momont. ‘Maar met persoonlijke instructies kan dit stijgen naar 90%. De instructies van de centrale via een speaker nemen bovendien een deel van de paniek weg.’
Het voorstel van Momont is om de bestaande medische noodinfrastructuur uit te breiden met een netwerk van snelle en compacte drones met medische hulpapparatuur en communicatie-mogelijkheden. ‘De kosten hoeven geen bezwaar te zijn. Ik heb berekend dat die op ongeveer 15.000 euro per drone liggen. Afgezet tegen het aantal levens dat hiermee potentieel gered kan worden, is dat zeer redelijk.’
‘Er zijn nog wel enige obstakels voor de verdere ontwikkeling van de ambulance-drone, zegt Momont. De drone kan autonoom vliegen, maar dit is vooralsnog wettelijk niet toegestaan. Een wetswijziging op dit gebied wordt in Nederland verwacht in 2015. Verder is er nog niet getest met ‘echte’ patiënten en technisch gezien moet de ‘object avoidance’, het automatisch ontwijken van obstakels, nog verbeterd worden. Momont denkt desondanks dat zijn idee binnen vijf jaar gerealiseerd kan zijn. Er is ook al interesse van partijen uit de medische wereld.
Momont ontwikkelde de ambulance-drone in samenwerking met het Belgische innovatieplatform Living Tomorrow, dat het project meefinancierde. In samenwerking met het Universitair Ziekenhuis en de Universiteit van Gent, beiden partners van Living Tomorrow, wordt momenteel nagedacht over de vervolgstappen om dit prototype verder te ontwikkelen en te implementeren. Momont werkt daarnaast ook samen met de Ambulancedienst Amsterdam.
Robothand pakt voorwerpen op met elektrostatische vingers
Een nieuw type robothand kan objecten oppakken door statische elektriciteit te gebruiken, in plaats van bijvoorbeeld motorgestuurde robotvingers. De robothand werd deze week getoond tijdens de Robobusiness-conferentie, meldt Technology Review. De hand is ontwikkeld door Grabit, een bedrijf van SRI International, het onderzoeksbureau dat eerder onder meer spraakassistent Siri ontwikkelde. De robothand is bedoeld voor in fabrieken en distributiecentra.
vrijdag 24 oktober 2014
Pas op voor schattige robots!
Knuffelrobots en huisrobots komen eraan en als we niet oppassen verklappen ze al onze bezigheden. Sociale robots zijn al onder ons. Van knuffelbots voor senioren tot intelligente huisrobots voor gezinnen: robots zijn nog niet ingeburgerd, maar wel aan een opmars bezig. En waarom ook niet? Robots zijn leuk, handig en in veel moderne uitvoeringen met grote Wall-E-achtige ogen enorm schattig. Heel wat anders dan die Cylon-klonen uit de jaren 80.
Emerce eDay: de toekomst is aan de sociale robot
Technologieën worden steeds complexer en robots en intelligente systemen maken steeds meer deel uit van onze maatschappij. Daarom moeten deze robots en systemen zich aanpassen aan hun nieuwe omgeving en ‘socialer’ worden. Vanessa Evers, hoogleraar Human Media Interaction (HMI) aan de Universiteit Twente, spreekt 6 november op Emerce eDay.
Er is steeds meer behoefte om allerhande werkzaamheden uit te laten voeren door technologie. Denk aan de zorg, daar wacht een arbeidstekort en neemt de vergrijzing toe. Of aan werkende ouders met kinderen, voor hen zou een zeer geavanceerde babyfoon een uitkomst zijn. Ook voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen kan intelligente technologie uitkomst bieden.
Er is steeds meer behoefte om allerhande werkzaamheden uit te laten voeren door technologie. Denk aan de zorg, daar wacht een arbeidstekort en neemt de vergrijzing toe. Of aan werkende ouders met kinderen, voor hen zou een zeer geavanceerde babyfoon een uitkomst zijn. Ook voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen kan intelligente technologie uitkomst bieden.
donderdag 23 oktober 2014
Strategisch Onderzoekscentrum voor de Maakindustrie gelanceerd
De maakindustrie biedt in Vlaanderen werk aan ongeveer 200.000 mensen in 5.700 bedrijven, actief in de voertuig- en machinebouwindustrie en andere hoogtechnologische sectoren. Ze is goed voor 45% van de export van het Vlaams gewest en vertegenwoordigt 40% van de investeringen in onderzoek en ontwikkeling.
Tijdens de voorstelling van het centrum werden enkele staaltjes van toptechnologie gedemonstreerd, zoals robots die een vlottere en veilige samenwerking tussen mens en machine mogelijk maken, toepassingen van 3D-printing, en intelligente monitoringsystemen voor autonome voertuigen en voor het opsporen van productiefouten.
woensdag 22 oktober 2014
Robot gaat livebeelden van de maan naar Oculus Rift sturen
Onderzoekers van de Amerikaanse Carnegie Mellon University hebben een robot ontwikkeld die vanaf de maan livebeelden moet gaan versturen naar dragers van virtual reality-bril Oculus Rift. De drager van virtual reality-bril ontvangt niet alleen beelden, maar bestuurt bovendien de camera op de robot. Wanneer de drager van de bril naar links kijkt, doet de camera dat ook. Kijkt de gebruiker naar rechts, draait de camera die kant op.
dinsdag 21 oktober 2014
Robotnaald kruipt door de wang naar je brein
Al vijf jaar lang werken onderzoekers aan de Vanderbilt-universiteit in de VS aan een robot die hersenchirurgie eenvoudiger moet maken. Ze ontwikkelden een toestel dat vooral epilepsiepatiënten bij wie medicatie niet werkt moet helpen. Voor die patiënten bestaat er een ingreep waarbij een deel van het brein gestimuleerd, losgekoppeld of zelfs verwijderd wordt. Om aan de hippocampus te geraken, waar de ingreep moet plaatsvinden, is er echter erg ingrijpende chirurgie nodig, met een lange herstelperiode tot gevolg.
donderdag 9 oktober 2014
Ze komen: zachte robots met slim schakelend materiaal
Voor het eerst is een materiaal ontwikkeld dat meerdere, geheel verschillende mechanische eigenschappen kan aannemen en hiertussen kan schakelen. Leids natuurkundige Martin van Hecke en collega’s publiceerden hun resultaten op 2 oktober in Physical Review Letters.
Onderzoek naar metamaterialen, materialen met verschillende eigenschappen, is sterk in opkomst. Er zijn inmiddels ook andere mechanische metamaterialen gemaakt, maar het ontwerp van Van Hecke en zijn collega-natuurkundigen Bastiaan Florijn en Corentin Coulais is het eerste mechanisch materiaal dat kan schakelen. Van Hecke, hoogleraar Organisatie van de wanordelijke materie, stelt: ‘Ons werk opent de mogelijkheid voor het ontwerpen van een breed scala aan programmeerbare materie.’
Het nieuwe, rubberen materiaal kan variëren van elastisch (stuiterend) tot plastisch (dempend), en ook van normaal elastisch (bij druk duwt het in) tot abnormaal (bij hoge druk zet het uit). Het materiaal bestaat uit elastische rubberplaten met een zorgvuldig ontworpen patroon van ongelijke gaten en kan schakelen door het regelen van de druk op het materiaal. Metamaterialen danken hun bijzondere eigenschappen aan hun structuur. Een ander voorbeeld zijn de recent ontwikkelde ‘onzichtbaarheidsmantels’.
Het rubberen materiaal van de Leidse onderzoekers kan heel breed worden toegepast, zoals voor schakelbare geluid- en schokdemping. Van Hecke: ‘Dit is bijvoorbeeld interessant voor de automotive industrie. Daarnaast zijn er ook toepassingen voorstelbaar voor high-tech kleding en zelfs voor het ontwikkelen van zachte robots: de slimme, zachte materialen kunnen zowel de motoren, sensoren als het skelet van een nieuw soort robots vormen.’
Onderzoek naar metamaterialen, materialen met verschillende eigenschappen, is sterk in opkomst. Er zijn inmiddels ook andere mechanische metamaterialen gemaakt, maar het ontwerp van Van Hecke en zijn collega-natuurkundigen Bastiaan Florijn en Corentin Coulais is het eerste mechanisch materiaal dat kan schakelen. Van Hecke, hoogleraar Organisatie van de wanordelijke materie, stelt: ‘Ons werk opent de mogelijkheid voor het ontwerpen van een breed scala aan programmeerbare materie.’
Het nieuwe, rubberen materiaal kan variëren van elastisch (stuiterend) tot plastisch (dempend), en ook van normaal elastisch (bij druk duwt het in) tot abnormaal (bij hoge druk zet het uit). Het materiaal bestaat uit elastische rubberplaten met een zorgvuldig ontworpen patroon van ongelijke gaten en kan schakelen door het regelen van de druk op het materiaal. Metamaterialen danken hun bijzondere eigenschappen aan hun structuur. Een ander voorbeeld zijn de recent ontwikkelde ‘onzichtbaarheidsmantels’.
Het rubberen materiaal van de Leidse onderzoekers kan heel breed worden toegepast, zoals voor schakelbare geluid- en schokdemping. Van Hecke: ‘Dit is bijvoorbeeld interessant voor de automotive industrie. Daarnaast zijn er ook toepassingen voorstelbaar voor high-tech kleding en zelfs voor het ontwikkelen van zachte robots: de slimme, zachte materialen kunnen zowel de motoren, sensoren als het skelet van een nieuw soort robots vormen.’
woensdag 8 oktober 2014
Twentse robot gaat levens redden in Alpen
Wetenschappers van de Universiteit Twente werken aan robots die mensenlevens moeten gaan redden bij rampsituaties in de Alpen. Binnen dit SHERPA-project ligt de nadruk op de samenwerking tussen de menselijke reddingswerker, de grondrobot (‘ground rover’) met robotarm en vliegende robots. Deze week komen alle leden uit het SHERPA-consortium bijeen in Twente om hun resultaten op elkaar af te stemmen en te experimenteren met de verschillende onderdelen van het robotplatform.
Dankzij wetenschappelijke innovaties verhuizen robots steeds vaker van voorspelbare omgevingen als fabrieken naar gebieden waar zich rampen kunnen voltrekken, zoals de Alpen. De robots uit het SHERPA-project zorgen ervoor dat reddingswerkers ondersteund worden bij hun werkzaamheden na bijvoorbeeld een lawine. In extreme, gevaarlijke gevallen kunnen deze robots het werk van hun menselijke teamleden zelfs deels overnemen door slachtoffers te lokaliseren. De kans om slachtoffers te redden wordt door SHERPA sterk vergroot.
Het unieke aan SHERPA is de samenwerking tussen mens en robot, met elk hun eigen kwaliteiten, om hun gezamenlijke doel te bereiken: levens redden. Bij de robots ligt de nadruk op hun autonomie, cognitieve capaciteiten, samenwerkingsstrategieën en de interactie met hun menselijke collega’s. Mens en robot vormen gezamenlijk de reddingsteams die de komende jaren door de Italiaanse organisatie van reddingswerkers in de Alpen gestationeerd worden aldaar.
Namens de Universiteit Twente (UT) houden Raffaella Carloni en andere leden van de groep Robotics and Mechatronics (onderzoeksinstituut CTIT) en het LEO Center of Service Robotics zich bezig met het mechanische design, controle en realisatie van de robotarm. Deze arm wordt in Twente ontwikkeld en gebouwd en wordt gemonteerd op de grondrobot. De UT focust zich bovendien op de technologische ondersteuning van de interactie tussen mens en robot. De robotarm is in staat de Unmanned Aerial Vehicle (UAV), dus de vliegende robot, te grijpen vanuit de lucht en deze in het oplaad station van de grondrobot te plaatsen. Deze innovatieve robotarm is uniek omdat hij zijn stijfheid kan aanpassen aan een taak. Verder is de arm beter bestendig tegen schokken en trillingen dan huidige robotarmen.
Om de technologische ondersteuning van de reddingswerker die de luchtrobot bestuurt zo optimaal mogelijk toe te passen, wordt hij of zij uitgerust met sensoren en draagbare technologie. Ook dit is de ‘deeltaak’ van de UT. Deze aanpak heeft als groot voordeel dat de reddingswerker een mogelijke rampsituatie optimaal kan beleven en adequaat kan handelen, zonder zich daadwerkelijk op de rampplek te bevinden. De Sensoren meten de dynamische bewegingen van de robot, zoals de positie, snelheid en weerstand. Dankzij de cognitieve algoritmen van de robot kunnen robot en mens samen slachtoffers opsporen, hun acties bepalen en zo mensenlevens redden.”
Vanaf maandag 6 tot en met vrijdag 10 oktober komen de partners uit het consortium van SHERPA bijeen op de Universiteit Twente. Hierbij integreren ze hun afzonderlijke resultaten. Het consortium bestaat uit zeven internationale academische groepen, twee bedrijven en de Italian Association of Alpine Rescuers, die het robotplatform daadwerkelijk gaat toepassen in de praktijk.
Dankzij wetenschappelijke innovaties verhuizen robots steeds vaker van voorspelbare omgevingen als fabrieken naar gebieden waar zich rampen kunnen voltrekken, zoals de Alpen. De robots uit het SHERPA-project zorgen ervoor dat reddingswerkers ondersteund worden bij hun werkzaamheden na bijvoorbeeld een lawine. In extreme, gevaarlijke gevallen kunnen deze robots het werk van hun menselijke teamleden zelfs deels overnemen door slachtoffers te lokaliseren. De kans om slachtoffers te redden wordt door SHERPA sterk vergroot.
Het unieke aan SHERPA is de samenwerking tussen mens en robot, met elk hun eigen kwaliteiten, om hun gezamenlijke doel te bereiken: levens redden. Bij de robots ligt de nadruk op hun autonomie, cognitieve capaciteiten, samenwerkingsstrategieën en de interactie met hun menselijke collega’s. Mens en robot vormen gezamenlijk de reddingsteams die de komende jaren door de Italiaanse organisatie van reddingswerkers in de Alpen gestationeerd worden aldaar.
Namens de Universiteit Twente (UT) houden Raffaella Carloni en andere leden van de groep Robotics and Mechatronics (onderzoeksinstituut CTIT) en het LEO Center of Service Robotics zich bezig met het mechanische design, controle en realisatie van de robotarm. Deze arm wordt in Twente ontwikkeld en gebouwd en wordt gemonteerd op de grondrobot. De UT focust zich bovendien op de technologische ondersteuning van de interactie tussen mens en robot. De robotarm is in staat de Unmanned Aerial Vehicle (UAV), dus de vliegende robot, te grijpen vanuit de lucht en deze in het oplaad station van de grondrobot te plaatsen. Deze innovatieve robotarm is uniek omdat hij zijn stijfheid kan aanpassen aan een taak. Verder is de arm beter bestendig tegen schokken en trillingen dan huidige robotarmen.
Om de technologische ondersteuning van de reddingswerker die de luchtrobot bestuurt zo optimaal mogelijk toe te passen, wordt hij of zij uitgerust met sensoren en draagbare technologie. Ook dit is de ‘deeltaak’ van de UT. Deze aanpak heeft als groot voordeel dat de reddingswerker een mogelijke rampsituatie optimaal kan beleven en adequaat kan handelen, zonder zich daadwerkelijk op de rampplek te bevinden. De Sensoren meten de dynamische bewegingen van de robot, zoals de positie, snelheid en weerstand. Dankzij de cognitieve algoritmen van de robot kunnen robot en mens samen slachtoffers opsporen, hun acties bepalen en zo mensenlevens redden.”
Vanaf maandag 6 tot en met vrijdag 10 oktober komen de partners uit het consortium van SHERPA bijeen op de Universiteit Twente. Hierbij integreren ze hun afzonderlijke resultaten. Het consortium bestaat uit zeven internationale academische groepen, twee bedrijven en de Italian Association of Alpine Rescuers, die het robotplatform daadwerkelijk gaat toepassen in de praktijk.
dinsdag 7 oktober 2014
Nederland heeft robots nodig voor economische groei en nieuw werk
Nederland heeft robots nodig voor economische groei en nieuw werk. Dat stelt Willem Vermeend dinsdag 7 oktober tijdens zijn oratie aan de Open Universiteit te Heerlen bij het aanvaarden van zijn nieuwe leerstoel ECONOMIE 4.0. Het is de eerste leerstoel in Europa die zich richt op onderzoek en praktische toepassingen die samenhangen met de vierde revolutie in de wereldeconomie.
Volgens Willem Vermeend, oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris van Financiën moeten we het doemscenario van Minister Asscher over massawerkloosheid en inkomensongelijkheid veroorzaakt door robots en internet snel vergeten. De harde feiten maken juist duidelijk dat Nederland de combinatie van internet en nieuwe technologie, zoals robots hard nodig heeft om de lage economische groei aan te jagen en nieuwe werkgelegenheid te scheppen.
Het begon met de stoommachine, daarna volgde de verbrandingsmotor en de computer. Volgens Willem Vermeend staan we aan de vooravond van de revolutie van Economie 4.0 die gekenmerkt wordt door de combinatie van digitalisering (opmars van mobiel internet) en nieuwe technologische toepassingen, zoals 3D-printen, het Internet of Things, robots, big data, nanotechnologie en cloudcomputing. Daardoor zal de samenleving en onze economie de komende decennia meer veranderen dan de afgelopen vijftig jaar.
In zijn oratie geeft Vermeend aan dat bij Asscher en zijn volgelingen een aantal hardnekkige misverstanden bestaan die er op neerkomen dat robottechnolgie per saldo leidt tot banenverlies en minder belasting voor de schatkist, omdat volgens Asscher robots geen loonbelasting betalen. Los van deze onjuiste veronderstelling heeft Nederland geen keuze tussen wel of geen of minder robots, zoals wordt gesuggereerd. Er is geen keuze. Nederland moet volgens Vermeend juist volop inzetten op digitalisering van de economie en robots, dat levert volgens hem per saldo juist meer groei, meer werk en meer welvaart op. Vermeend: 'We hebben geen keus: digitalisering en robots zijn hard nodig.'
Bedrijven in Nederland concurreren op de wereldmarkt en moeten de efficiency van hun productieproces voortdurend verbeteren en dat geld ook voor de kwaliteit, snelheid en omvang. Dat kan alleen als optimaal gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologie, zoals robots en digitalisering. Doen onze ondernemers dat niet of in onvoldoende mate dan verliezen ze marktaandelen op wereldmarkten aan concurrenten die wel snel innoveren. Ze hebben dus geen keus. Als je niet voorop loopt, is de kans groot dat je bedrijf economie 4.0 niet overleeft en ook dat er veel banen verloren gaan, zo stelt Vermeend. Het verlies aan loonbelasting dat optreedt doordat in bepaalde sectoren banen verloren gaan door robots wordt meer dan gecompenseerd door loonbelasting die betaald gaat worden door nieuwe functies (ontwikkelaars en bouwers van robots, installateurs, monteurs enz.). Maar ook door een hogere afdracht aan vennootschapsbelasting (lagere productiekosten en een hogere productie leiden tot een hogere fiscale winst). Voor zover het gaat om extra producten die in Nederland aan consumenten worden geleverd, nemen ook de btw-opbrengsten toe. Vermeend wijst er op dat minister Asscher deze opbrengsten in zijn doemscenario ten onrechte niet heeft meegenomen.
Volgens Willem Vermeend, oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris van Financiën moeten we het doemscenario van Minister Asscher over massawerkloosheid en inkomensongelijkheid veroorzaakt door robots en internet snel vergeten. De harde feiten maken juist duidelijk dat Nederland de combinatie van internet en nieuwe technologie, zoals robots hard nodig heeft om de lage economische groei aan te jagen en nieuwe werkgelegenheid te scheppen.
Het begon met de stoommachine, daarna volgde de verbrandingsmotor en de computer. Volgens Willem Vermeend staan we aan de vooravond van de revolutie van Economie 4.0 die gekenmerkt wordt door de combinatie van digitalisering (opmars van mobiel internet) en nieuwe technologische toepassingen, zoals 3D-printen, het Internet of Things, robots, big data, nanotechnologie en cloudcomputing. Daardoor zal de samenleving en onze economie de komende decennia meer veranderen dan de afgelopen vijftig jaar.
In zijn oratie geeft Vermeend aan dat bij Asscher en zijn volgelingen een aantal hardnekkige misverstanden bestaan die er op neerkomen dat robottechnolgie per saldo leidt tot banenverlies en minder belasting voor de schatkist, omdat volgens Asscher robots geen loonbelasting betalen. Los van deze onjuiste veronderstelling heeft Nederland geen keuze tussen wel of geen of minder robots, zoals wordt gesuggereerd. Er is geen keuze. Nederland moet volgens Vermeend juist volop inzetten op digitalisering van de economie en robots, dat levert volgens hem per saldo juist meer groei, meer werk en meer welvaart op. Vermeend: 'We hebben geen keus: digitalisering en robots zijn hard nodig.'
Bedrijven in Nederland concurreren op de wereldmarkt en moeten de efficiency van hun productieproces voortdurend verbeteren en dat geld ook voor de kwaliteit, snelheid en omvang. Dat kan alleen als optimaal gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologie, zoals robots en digitalisering. Doen onze ondernemers dat niet of in onvoldoende mate dan verliezen ze marktaandelen op wereldmarkten aan concurrenten die wel snel innoveren. Ze hebben dus geen keus. Als je niet voorop loopt, is de kans groot dat je bedrijf economie 4.0 niet overleeft en ook dat er veel banen verloren gaan, zo stelt Vermeend. Het verlies aan loonbelasting dat optreedt doordat in bepaalde sectoren banen verloren gaan door robots wordt meer dan gecompenseerd door loonbelasting die betaald gaat worden door nieuwe functies (ontwikkelaars en bouwers van robots, installateurs, monteurs enz.). Maar ook door een hogere afdracht aan vennootschapsbelasting (lagere productiekosten en een hogere productie leiden tot een hogere fiscale winst). Voor zover het gaat om extra producten die in Nederland aan consumenten worden geleverd, nemen ook de btw-opbrengsten toe. Vermeend wijst er op dat minister Asscher deze opbrengsten in zijn doemscenario ten onrechte niet heeft meegenomen.
maandag 6 oktober 2014
Gelderland wil zelfsturende auto op de weg
De gemeente Gelderland wil de eerste zelfsturende auto’s van Nederland laten rijden tussen Ede en Wageningen. Deze ambitie hebben Gedeputeerde Staten uitgesproken bij de vaststelling van de begroting 2015. Samen met de WUR, het Ministerie van IenM en TU Delft onderzoekt de provincie de haalbaarheid van een proef met zelfsturende auto’s op de openbare weg, die eind 2015 van start moet gaan.
woensdag 1 oktober 2014
Robot bedreigt tot 3 miljoen banen
Door robotisering en automatisering verdwijnen de komende decennia mogelijk 2 tot 3 miljoen banen in Nederland, zegt accountantskantoor Deloitte op basis van onderzoek. Vooral mensen met administratieve en lagere dienstverlenende functies lopen het risico dat hun baan verdwijnt door automatisering. Het gaat dan bijvoorbeeld om tomatenplukkers, postsorteerders, boekhoudkundig medewerkers en verkopers.
vrijdag 26 september 2014
Drone redt neushoorn
Pssst, kilootje neushoornpoeder kopen? Is goed voor de gezondheid en kost slechts 70 duizend euro! Het klinkt absurd, maar het is de harde realiteit in het Kruger National Park Zuid-Afrika, waar de neushoorn in rap tempo wordt gestroopt voor zijn hoorn. Het Dutch UAS team, bestaat uit 9 studenten van verschillende universiteiten en komt in actie tegen deze stroperij, door mee te doen aan de Wildlife Conservation UAV Challenge. Doel van deze challenge: het ontwikkelen van een onbemand luchtvaartuig (UAV) om de neushoorn te kunnen beschermen. Om de software van het vliegtuigje te kunnen ontwikkelen, zijn er luchtbeelden nodig van neushoorns. Op zaterdag 27 september heeft het Dutch UAS team daarom een testdag met een cameraballon gepland in Safaripark Beekse Bergen.
Neushoornpoeder is één van de meest waardevolle materialen op de wereld - één kilo is zelfs meer geld waard dan goud of cocaïne. Vooral in landen zoals China en Vietnam is de vraag naar neushoornpoeder enorm toegenomen. Het is dan ook geen wonder dat criminele netwerken proberen te profiteren van deze handel, en op grote schaal op de neushoorn jagen. In 2007 werden er 13 neushoorns per jaar gestroopt; in 2013 was dat aantal toegenomen tot 1004. Dat zijn drie neushoorns per dag! Deze exponentiele toename heeft tot gevolg dat de neushoorn in het Kruger National Park binnen tien jaar uitgestorven zal zijn. En dat terwijl de geneeskrachtige werking van neushoornpoeder nooit bewezen is.
Hoe los je dit probleem op? Het Dutch UAS team is ver onderweg met het realiseren van hun oplossing: een onbemand vliegtuigje (UAV) met thermische camera’s aan boord. Dit vliegtuigje zal toezicht kunnen houden over het leefgebied van de neushoorn, en de camerabeelden rechtstreeks naar de rangers van het park sturen. Dankzij de UAV kan de ranger dag en nacht zien wat er in de buurt van de neushoorn gebeurt, en de neushoorn op een effectievere manier te beschermen tegen stropers.
Het doel van de challenge is niet alleen om een efficiënt en makkelijk te gebruiken vliegtuig te ontwikkelen. Er moet bijvoorbeeld ook een verbinding gelegd worden tussen vliegtuig en grondstation, en er moet software worden ontwikkeld die de neushoorn automatisch kan herkennen. Om deze software te kunnen ontwikkelen en toetsen, heeft het Dutch UAS team op zaterdag 27 september een testdag in Beekse Bergen gepland. Met behulp van een Aerostat ballon zal het team luchtopnamen maken van de neushoorn, om aan de hand van deze data de beeldherkenningssoftware te kunnen ontwikkelen.
Neushoornpoeder is één van de meest waardevolle materialen op de wereld - één kilo is zelfs meer geld waard dan goud of cocaïne. Vooral in landen zoals China en Vietnam is de vraag naar neushoornpoeder enorm toegenomen. Het is dan ook geen wonder dat criminele netwerken proberen te profiteren van deze handel, en op grote schaal op de neushoorn jagen. In 2007 werden er 13 neushoorns per jaar gestroopt; in 2013 was dat aantal toegenomen tot 1004. Dat zijn drie neushoorns per dag! Deze exponentiele toename heeft tot gevolg dat de neushoorn in het Kruger National Park binnen tien jaar uitgestorven zal zijn. En dat terwijl de geneeskrachtige werking van neushoornpoeder nooit bewezen is.
Hoe los je dit probleem op? Het Dutch UAS team is ver onderweg met het realiseren van hun oplossing: een onbemand vliegtuigje (UAV) met thermische camera’s aan boord. Dit vliegtuigje zal toezicht kunnen houden over het leefgebied van de neushoorn, en de camerabeelden rechtstreeks naar de rangers van het park sturen. Dankzij de UAV kan de ranger dag en nacht zien wat er in de buurt van de neushoorn gebeurt, en de neushoorn op een effectievere manier te beschermen tegen stropers.
Het doel van de challenge is niet alleen om een efficiënt en makkelijk te gebruiken vliegtuig te ontwikkelen. Er moet bijvoorbeeld ook een verbinding gelegd worden tussen vliegtuig en grondstation, en er moet software worden ontwikkeld die de neushoorn automatisch kan herkennen. Om deze software te kunnen ontwikkelen en toetsen, heeft het Dutch UAS team op zaterdag 27 september een testdag in Beekse Bergen gepland. Met behulp van een Aerostat ballon zal het team luchtopnamen maken van de neushoorn, om aan de hand van deze data de beeldherkenningssoftware te kunnen ontwikkelen.
Robot Charlie heeft positief effect op kinderen met diabetes
Door contact met een robot gaan diabetespatiënten op een positievere manier met hun ziekte om. Dat blijkt uit een proef in het Meander Medisch Centrum, waarbij kinderen met diabetes een robot op de afdeling hadden. Via robot Charlie konden patientjes in het Amersfoortse ziekenhuis spelenderwijs meer leren over hun ziekte, door bijvoorbeeld een quiz met hem te spelen.
donderdag 25 september 2014
Onderzoekers ontwikkelen bestuurbaar weefsel voor soft robots
Onderzoekers werken aan een 'robotisch weefsel' dat zich kan samentrekken en zo in staat is om te bewegen. Volgens de bedenkers kan er met de elastische weefsels van de zogeheten 'soft robots' specialistische kleding ontworpen worden. Het robotisch weefsel is gemaakt op basis van katoen waarin sensors zijn verwerkt. Ook bevat het elastische materiaal draadachtige strengen geheugenmetaal. De strengen rollen zichzelf op als deze worden verhit door middel van elektriciteit, waardoor de soft robot kan bewegen of het stof kan laten samenknijpen, schrijft Phys.org.
Robot-octopus zwemt net als inktvis
Onderzoekers van de Foundation for Research and Technology-Hellas uit Griekenland hebben een draadloze robot ontwikkeld die veel gelijkenissen toont met een zwemmende inktvis. De robot kan in de toekomst mogelijk worden gebruikt voor oceaanonderzoeken. Het onderzoeksteam deed vorig jaar al onderzoek naar een robot-octopus, zo meldt Cnet. Het apparaat had echter solide tentakels, waardoor het stijf oogde en weinig snelheid kon ontwikkelen.
maandag 22 september 2014
Microsoft ontslaat robotica-afdeling
Microsoft heeft het robotteam van zijn researchafdeling ontmanteld, als onderdeel van eerder aangekondigde ontslagen. Dat meldt een van de medewerkers van het team. In totaal ontslaat Microsoft 18.000 mensen. Het einde van het robotteam van Microsoft Research is aangekondigd door Ashley Feniello, een medewerker van het team. "Alles wat overblijft is een verzameling robots", schrijft hij op zijn Microsoft-blog. Het robotteam, waarvan onduidelijk is hoe groot het is, richtte zich onder meer op het gebruik van robots in het onderwijs en de interactie tussen mensen en robots.
vrijdag 19 september 2014
Decos en HE Space testen ruimterobots
Innovatiehuis Decos en detacheringsbureau HE Space organiseren op donderdag 9 oktober 2014 de Mars Rover Test Drive. Vier robots, ontwikkeld voor de ruimtevaartindustrie, zullen tijdens de challenge een parcours met hindernissen afleggen en enkele opdrachten uitvoeren. De ingenieurs krijgen zo een optimaal beeld van de sterke en zwakke plekken van hun robotontwerpen.
'Ethische' robot laat mensen te pletter vallen
Nee, we kunnen anno 2014 ons leven nog niet laten afhangen van robots. Zo moreel verantwoord zijn ze namelijk nog helemaal niet. Want een 'ethische' robot kan niet kiezen. Dat blijkt uit een experiment van de Britse Universiteit van Bristol. Daarbij moest de Asimov-robot, vernoemd naar de science fiction-schrijver Isaac Asimov die bekend stond om zijn robotverhalen waaronder I, Robot uit de jaren '40 en zijn drie wetten van de robotica, voorkomen dat 'menselijke' robots in een ravijn belanden.
woensdag 17 september 2014
Vanessa Evers bezoekt Japanse robots
Japan is de bakermat van de robots. Het land investeert in verband met de vergrijzing miljarden in robottechnologie om het dreigende personeelstekort op te lossen. En dus zie je in het openbaar steeds meer robots opduiken. Daar onderzoeken ze al de relatie tussen mens en robot. Vanessa Evers, hoogleraar sociale robotica binnen onderzoeksinstituut CTIT van de UT, ging afgelopen zomer met het NCRV-programma Altijd Wat naar Japan. Ze ondervond wat wij van Japan kunnen leren, ons wacht immers ook een vergrijzingsgolf.
dinsdag 16 september 2014
Zachte tentakelrobot kruipt door nauwe ruimtes
Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit MIT hebben een zachte robot in een tentakelvorm ontworpen, die door omgevingen kan bewegen die voor andere robots lastig navigeerbaar zouden zijn. De arm van silicone is volgens de universiteit gebaseerd op een octopustentakel en moet behalve flexibeler ook veiliger zijn voor mensen.
maandag 15 september 2014
Umeet over vertrouwen in robots
Op 2 oktober 2014 organiseren de Erasmus Universiteit Rotterdam, TU Delft en Leiden Universiteit een Umeet-bijeenkomst over robotica. Onder het motto 'Ontdek jouw vertrouwen in robots' belichten wetenschappers van de drie universiteiten met name robots in de zorgsector. Moet zorg wel worden overgenomen door robots of is dit een taak van mensen? Wie is aansprakelijk als een robot een fout maakt? Daarnaast zijn er onder meer workshops robotbouwen en drones, en vertelt ESHCConderzoeker Etienne Augié over Science fiction en ons beeld van robots. EURhoogleraar Jos de Mul opent en sluit af.
De Umeet 'Vertrouwen in de robots' vindt plaats in Den Haag op donderdag 2 oktober. Over de snelheid robots worden ingezet en in welke mate ons werk door robots overgenomen zal worden verschillen experts van mening, maar dat we ermee te maken krijgen staat vast. Robots kunnen verschillende vormen aannemen en ingezet worden voor diverse taken. Ze op mensen of dieren lijken, maar ze kunnen ook hele andere vormen aannemen waardoor ze hun functie gemakkelijk uit kunnen voeren. De robots krijgen binnen onze maatschappij een rol. Daarom is het van belang om naar de ethische, technische, sociale, juridische kant te kijken.
Tijdens het programma buigen juriste Bibi van der Berg, (Universiteit Leiden), promovendus psychologie Roy de Kleijn, (Universiteit Leiden) en robotonderzoeker Joost Broekens (TU Delft) zich over vraagstukken over robots in de zorg: moet die wel worden overgenomen door robots of is dit een taak van mensen? Wie is aansprakelijk als een robot een fout maakt? Internetsocioloog Chris van 't Hof zit de bijeenkomst voor, EURhoogleraar Filosofie van mens en cultuur Jos de Mul leidt in en sluit af.
Na de discussie kan het publiek keizen uit vier workshops: Bouw je eigen robot (lego Delft),Impact van Drones in ons leven (Marki van Iforesee Expo met Labs/ Drone Lab), Ontdek jouw vertrouwen in robots ( Roy Kleijn, Leiden) enScience fiction en ons beeld van robots (Etienne Augé, EUR)
De Umeet 'Vertrouwen in de robots' vindt plaats in Den Haag op donderdag 2 oktober. Over de snelheid robots worden ingezet en in welke mate ons werk door robots overgenomen zal worden verschillen experts van mening, maar dat we ermee te maken krijgen staat vast. Robots kunnen verschillende vormen aannemen en ingezet worden voor diverse taken. Ze op mensen of dieren lijken, maar ze kunnen ook hele andere vormen aannemen waardoor ze hun functie gemakkelijk uit kunnen voeren. De robots krijgen binnen onze maatschappij een rol. Daarom is het van belang om naar de ethische, technische, sociale, juridische kant te kijken.
Tijdens het programma buigen juriste Bibi van der Berg, (Universiteit Leiden), promovendus psychologie Roy de Kleijn, (Universiteit Leiden) en robotonderzoeker Joost Broekens (TU Delft) zich over vraagstukken over robots in de zorg: moet die wel worden overgenomen door robots of is dit een taak van mensen? Wie is aansprakelijk als een robot een fout maakt? Internetsocioloog Chris van 't Hof zit de bijeenkomst voor, EURhoogleraar Filosofie van mens en cultuur Jos de Mul leidt in en sluit af.
Na de discussie kan het publiek keizen uit vier workshops: Bouw je eigen robot (lego Delft),Impact van Drones in ons leven (Marki van Iforesee Expo met Labs/ Drone Lab), Ontdek jouw vertrouwen in robots ( Roy Kleijn, Leiden) enScience fiction en ons beeld van robots (Etienne Augé, EUR)
vrijdag 12 september 2014
Darpa wil soldaten in toekomst oplappen met nanobots
De Amerikaanse defensieorganisatie Darpa wil op termijn nanobots inzetten om soldaten sneller en beter te helpen genezen. Dat schrijven diverse Amerikaanse media vrijdag op basis van informatie van Darpa. Uit die informatie blijkt dat de defensieorganisatie met het zogeheten ElectRx-programma werkt aan de alternatieve geneeswijze, die president Barack Obama steunt. De geneeswijze moet ervoor zorgen dat doktoren gewonde en zieke soldaten met meer precisie kunnen behandelen.
maandag 8 september 2014
Ontmoet Ollie de robotcilinder
Groot is hij niet, het nieuwe robotje van Sphero. Dat kleine bedrijf maakte furore met zijn eerste robot: een balletje dat overal heen kan rollen, en met de smartphone bestuurd wordt. De nieuwe telg in de Sphero-familie heet Ollie, en dezer keer heeft het guitige ding een cilindervorm. Ollie is ook te besturen met je telefoon. De robot heeft twee wielen bekleed met een griplaag, wat scherpe bochten de orde van de dag maakt. Ollie kan tegen een stootje, en houdt ervan om op volle snelheid over een schans te vliegen om zo een sprong te maken.
Natuuronderzoek met drones
Met behulp van de nauwkeurige digitale beelden die de drones (kleine, ultralichte, onbemande vliegtuigjes) verzamelen tijdens hun vluchten, kan worden vastgesteld welke gebieden droog of nat zijn. 'Eén van de problemen in de natuur is verdroging', vertelt Gedeputeerde Johan van den Hout (ecologie). 'Als je daar iets aan wilt doen, moet je wel precies weten waar dat het hardste nodig is. En of de maatregelen die je neemt uiteindelijk ook succes hebben. Met het slaan van peilbuizen meet je maar een heel klein stukje rond die peilbuis. En het kost erg veel tijd, energie en geld. Door het inzetten van deze op afstand bestuurbare vliegtuigjes kunnen we in korte tijd de gesteldheid van grote gebieden in kaart brengen. Dat is pure winst.'
De drone-vluchten worden uitgevoerd door HiView BV – gespecialiseerd in geologische luchtfotografie en geologische dataprocessing. De provincie Noord-Brabant financiert het drones-experiment samen met enkele andere partijen. Van den Hout: 'De techniek is nog volop in ontwikkeling en zal naar verwachting de komende jaren enorm aan belang winnen. Deze toepassing biedt dus innovatiemogelijkheden waar het bedrijfsleven van kan profiteren.'
Noord-Brabant heeft ongeveer 26.000 hectare uiterst waardevolle natuur - waaronder de Natura 2000-gebieden - die verdroogd is. 'We hebben onszelf tot 2027 de tijd gegeven om deze gebieden te vernatten', vervolgt Van den Hout, 'op dit moment zijn we in de helft van de gebieden al bezig met herstelwerkzaamheden. De kosten hiervan zijn ongeveer 100 miljoen euro die door verschillende partners betaald worden. We zijn er allemaal bij gebaat dat de metingen sneller, effectiever en goedkoper kunnen worden verricht.'
De verzamelde data komen eind van het jaar beschikbaar als een webapplicatie en als een app voor IOS apparaten. Samen met de beheerders van de drie Brabantse pilotgebieden (Kampina, de Brabantse Wal en de Grootte Peel) gaat de provincie de verzamelde data dan beoordelen op bruikbaarheid in vergelijking tot traditionele data. De eerste resultaten zijn veelbelovend.
De drone-vluchten worden uitgevoerd door HiView BV – gespecialiseerd in geologische luchtfotografie en geologische dataprocessing. De provincie Noord-Brabant financiert het drones-experiment samen met enkele andere partijen. Van den Hout: 'De techniek is nog volop in ontwikkeling en zal naar verwachting de komende jaren enorm aan belang winnen. Deze toepassing biedt dus innovatiemogelijkheden waar het bedrijfsleven van kan profiteren.'
Noord-Brabant heeft ongeveer 26.000 hectare uiterst waardevolle natuur - waaronder de Natura 2000-gebieden - die verdroogd is. 'We hebben onszelf tot 2027 de tijd gegeven om deze gebieden te vernatten', vervolgt Van den Hout, 'op dit moment zijn we in de helft van de gebieden al bezig met herstelwerkzaamheden. De kosten hiervan zijn ongeveer 100 miljoen euro die door verschillende partners betaald worden. We zijn er allemaal bij gebaat dat de metingen sneller, effectiever en goedkoper kunnen worden verricht.'
De verzamelde data komen eind van het jaar beschikbaar als een webapplicatie en als een app voor IOS apparaten. Samen met de beheerders van de drie Brabantse pilotgebieden (Kampina, de Brabantse Wal en de Grootte Peel) gaat de provincie de verzamelde data dan beoordelen op bruikbaarheid in vergelijking tot traditionele data. De eerste resultaten zijn veelbelovend.
vrijdag 29 augustus 2014
Nederlandse student gaat rijk worden met robotvogels
Een student van de Universiteit van Twente heeft een robothavik gebouwd die zo echt lijkt dat 75 procent van de vogels voor hem vluchten. De vogel komt uit een 3D-printer en is niet alleen een mooie gadget, hij kan ook op vliegtuigen en boerderijen ingezet worden om daar zwermen te verjagen. 'Nu is er ook een natuurlijke reden voor vogels om weg te blijven', zegt Nijenhuis tegen Wired.
Ook Google test bezorgdrones
Google is in navolging van Amazon begonnen met het testen van bezorgdrones onder de noemer Project Wing. Het gaat om een hybride toestel dat het midden houdt tussen een helicopter en een vliegtuig. Het bedrijf blijkt het toestel al twee jaar in Australië te testen, samen met Unmanned Systems Australia, zo ontdekte The Atlantic. De drone landt niet, maar laat een pakje via een touw naar beneden zakken.
Dominee: God is een drone
Als je God toch eens ergens mee zou moeten vergelijken. Waarom dan geen drone? De onbemande vliegtuigjes zijn voor de Texaanse Ed Young een controversieel doch bruikbaar metafoor in zijn kerkdiensten voor duizenden bezoekers van de Fellowship Church. Net als een drone is God alwetend, alomtegenwoordig en almachtig, predikt de aanhanger van het evangelisch christendom in drie kerklezingen.
vrijdag 22 augustus 2014
Drone fans willen helderheid scheppen voor consumenten
Drones zijn razend populair en vliegen letterlijk de winkel uit. Toch tast de consument over het wettelijk toegestane gebruik van zijn drone volledig in het duister en dit terwijl er wel boetes door de overheid worden uitgedeeld. Een groep drone-liefhebbers bundelt krachten om helderheid te scheppen voor consumenten.
Drones zijn ongekend populair bij consumenten. Het steeds toegankelijkere prijsniveau en de toenemende functionaliteiten maken de drone tot de ideale gadget. Zo zijn er drones die volledig voorgeprogrammeerd zonder bestuurder kunnen vliegen en verschijnen binnenkort de eerste drones op de markt die een gebruiker automatisch volgen. Laatstgenoemde drones worden ongetwijfeld zeer populair bij action sporters voor het filmen van hun stunts.
Terwijl de techniek zich blijft ontwikkelen en drones als warme broodjes over de toonbank vliegen, tast de consument nog volledig in het duister over het wettelijk toegestane gebruik van drones. Er is veel onduidelijkheid over de regelgeving voor het gebruik van drones door consumenten. De huidige regels berusten op de regelgeving voor modelvliegen, welke niet voldoende aansluit op dit nieuwe fenomeen.
Ondanks de onduidelijke regelgeving worden er wel boetes uitgedeeld door justitie. Zo werd begin augustus een hobbyist uit Nijkerk beboet voor het vliegen met zijn drone. Justitie spoorde de Nijkerker op naar aanleiding van luchtopnames op YouTube die hij had gemaakt van een brand in Bunschoten eerder dit jaar. De luchtfotograaf hing een boete van maximaal 7800 euro boven het hoofd, maar kwam er met een tweetal boetes van 300 euro enigszins goed van af.
Afgelopen weekend werd ook in Den Haag een 45-jarige man gearresteerd voor het vliegen met een drone. De man vloog met zijn drone tijdens de jaarlijkse vuurwerkshow in Scheveningen en werd op staande voet aangehouden. Volgens de politie was de man in overtreding van de Regeling Modelvliegen.
Op basis van de Regeling Modelvliegen zijn er momenteel nog vele vraagstukken voor consumenten. Om enige structuur in deze wirwar van regelgeving te krijgen, hebben vele drone liefhebbers hun krachten gebundeld in een online informatie platform. Dit nieuwe platform is niet alleen een informatiekanaal, maar zal ook als spreekbuis voor de consument fungeren in de richting van betrokken instanties om bepaalde vraagstukken te beantwoorden.
Op Drones.nl kunnen consumenten alle informatie vinden die zij nodig hebben op het gebied van drones. Naast de laatste updates op het gebied van regel- en wetgeving, biedt het nieuwe platform ook onafhankelijke reviews van populaire consumenten drones, een collectie aan drone video's en het laatste drones nieuws. Ook kunnen consumenten iedere vraag op het gebied van onbemande voertuigen stellen in het openbare drones forum.
De nieuwe online portal is een initiatief van een uitgebreid team van drone liefhebbers. De redactie bestaat onder andere uit luchtfotografen, droneshop eigenaren en drone liefhebbers. In de eerste dagen na livegang werd de website al door duizenden geïnteresseerden bezocht.
Drones zijn ongekend populair bij consumenten. Het steeds toegankelijkere prijsniveau en de toenemende functionaliteiten maken de drone tot de ideale gadget. Zo zijn er drones die volledig voorgeprogrammeerd zonder bestuurder kunnen vliegen en verschijnen binnenkort de eerste drones op de markt die een gebruiker automatisch volgen. Laatstgenoemde drones worden ongetwijfeld zeer populair bij action sporters voor het filmen van hun stunts.
Terwijl de techniek zich blijft ontwikkelen en drones als warme broodjes over de toonbank vliegen, tast de consument nog volledig in het duister over het wettelijk toegestane gebruik van drones. Er is veel onduidelijkheid over de regelgeving voor het gebruik van drones door consumenten. De huidige regels berusten op de regelgeving voor modelvliegen, welke niet voldoende aansluit op dit nieuwe fenomeen.
Ondanks de onduidelijke regelgeving worden er wel boetes uitgedeeld door justitie. Zo werd begin augustus een hobbyist uit Nijkerk beboet voor het vliegen met zijn drone. Justitie spoorde de Nijkerker op naar aanleiding van luchtopnames op YouTube die hij had gemaakt van een brand in Bunschoten eerder dit jaar. De luchtfotograaf hing een boete van maximaal 7800 euro boven het hoofd, maar kwam er met een tweetal boetes van 300 euro enigszins goed van af.
Afgelopen weekend werd ook in Den Haag een 45-jarige man gearresteerd voor het vliegen met een drone. De man vloog met zijn drone tijdens de jaarlijkse vuurwerkshow in Scheveningen en werd op staande voet aangehouden. Volgens de politie was de man in overtreding van de Regeling Modelvliegen.
Op basis van de Regeling Modelvliegen zijn er momenteel nog vele vraagstukken voor consumenten. Om enige structuur in deze wirwar van regelgeving te krijgen, hebben vele drone liefhebbers hun krachten gebundeld in een online informatie platform. Dit nieuwe platform is niet alleen een informatiekanaal, maar zal ook als spreekbuis voor de consument fungeren in de richting van betrokken instanties om bepaalde vraagstukken te beantwoorden.
Op Drones.nl kunnen consumenten alle informatie vinden die zij nodig hebben op het gebied van drones. Naast de laatste updates op het gebied van regel- en wetgeving, biedt het nieuwe platform ook onafhankelijke reviews van populaire consumenten drones, een collectie aan drone video's en het laatste drones nieuws. Ook kunnen consumenten iedere vraag op het gebied van onbemande voertuigen stellen in het openbare drones forum.
De nieuwe online portal is een initiatief van een uitgebreid team van drone liefhebbers. De redactie bestaat onder andere uit luchtfotografen, droneshop eigenaren en drone liefhebbers. In de eerste dagen na livegang werd de website al door duizenden geïnteresseerden bezocht.
Informatiemiddag en demonstratie paprika-oogstrobot op 4 september
Op donderdag 4 september organiseert Wageningen UR Glastuinbouw een informatiemiddag over de resultaten van het Europese onderzoeksproject Clever Robot for Crops (CROPS). Het onderzoek heeft onder andere geleid tot de ontwikkeling van de paprika-oogstrobot, die tijdens de bijeenkomst wordt gedemonstreerd. De informatiemiddag vindt plaats bij Demokwekerij Westland in Honselersdijk. Deelname is gratis en vooraf aanmelden is noodzakelijk.
Na 3,5 jaar onderzoek is de integratie van de ontwikkelde modules van de oogstrobot afgerond. Onlangs is de performance van de robot in een commerciële kas onderzocht voor wat betreft oogstsucces, cyclustijden en oorzaken van fouten. De resultaten van deze experimenten, inclusief een economische analyse, worden tijdens de informatiemiddag van 4 september gepresenteerd. Ook wordt er een demo met de robot gegeven. Deze demo zal in de expositiehal plaatsvinden, dus niet in een paprikagewas.
De informatiemiddag vindt plaats in het Innovatie en Demonstratiecentrum (IDC) Robotica dat gevestigd is in Demokwekerij Westland, Zwethlaan 52, 2675 LB Honselersdijk. Daar wordt de robot op dit moment tentoongesteld. De tentoonstelling en de informatiemiddag vallen binnen het 'Robotica en mechatronica evenement glastuinbouw'.
Na 3,5 jaar onderzoek is de integratie van de ontwikkelde modules van de oogstrobot afgerond. Onlangs is de performance van de robot in een commerciële kas onderzocht voor wat betreft oogstsucces, cyclustijden en oorzaken van fouten. De resultaten van deze experimenten, inclusief een economische analyse, worden tijdens de informatiemiddag van 4 september gepresenteerd. Ook wordt er een demo met de robot gegeven. Deze demo zal in de expositiehal plaatsvinden, dus niet in een paprikagewas.
De informatiemiddag vindt plaats in het Innovatie en Demonstratiecentrum (IDC) Robotica dat gevestigd is in Demokwekerij Westland, Zwethlaan 52, 2675 LB Honselersdijk. Daar wordt de robot op dit moment tentoongesteld. De tentoonstelling en de informatiemiddag vallen binnen het 'Robotica en mechatronica evenement glastuinbouw'.
zondag 17 augustus 2014
Een robot als kamermeisje
In het Aloft Hotel in het Californische Cupertino (waar ook Apple's hoofdkantoor staat) wordt komende week als test een robot ingezet voor roomservice. De Botlr is bijna een meter groot en heeft een cilinder-achtige vorm. Hij rijdt zelfstandig door de gangen en neemt de lift om mensen van nieuwe spullen te voorzien. De robot is gemaakt in Silicon Valley door het bedrijf Savioke. De machine heeft een scherm en laadruimte waar bijvoorbeeld toiletartikelen, kranten en flesjes in bewaard kunnen worden. Een soort vuilnisbak waar je juist dingen uithaalt in plaats van er ingooit.
Nu ook drone-vertising
Drone-vertising + Wokker from HB on Vimeo.
Drones, rondom de regelgeving, waar, wanneer en tot welke hoogte er gevolgen mag worden, is nog veel te doen maar na Cat-vertising, boob-vertising is er nu ook Drone-vertising. In Rusland was er de eerste “drone-vertising” campagne voor ‘Wokker,’ het fastfood bedrijf zet drones is om de rijst en noodle gerechten te promoten.
vrijdag 15 augustus 2014
Zwerm van 1024 microrobots maakt autonoom 2d-figuren
Onderzoekers aan de Harvard University hebben een autonoom opererende robotzwerm ontwikkeld die allerhande 2d-vormen aan kan nemen. De zwerm bestaat uit 1024 zogenoemde kilobots, eenvoudige robots die via infrarood onderling communiceren. De onderzoekers van Harvard introduceerden al in 2011 de eerste 25 kilobots. Deze robots kunnen zich voortbewegen door middel van vibrerende voetjes. De kilobots communiceren onderling via infraroodontvangers en -zenders. Dankzij het eenvoudige ontwerp kost een enkele kilobot slechts 14 dollar, omgerekend zo'n 10 euro.
donderdag 14 augustus 2014
Robots sluipen vannacht door Tate - en u kunt ze besturen
Tot zondag sluipen vier kleine robots na sluitingstijd door de museumgangen van Tate Britain, bestuurd door bezoekers die na 22.00 uur Britse tijd, 23.00 uur in Nederland, voor een paar minuten de controle kunnen overnemen. Met de camera en de schijnwerpers kan je van achter je computer bijvoorbeeld de Turnercollectie bekijken, of een ander licht op de sculpturen van Henry Moore werpen. Tot vier uur 's ochtends. Dan is het museum weer het domein van de bezoekers.
dinsdag 12 augustus 2014
Onbemande vliegtuigjes helpen bij reddingsoperatie
Op woensdag 13 augustus doen internationale experts op het gebied van autonome vliegtuigtechnologie mee aan een competitie waarin ze een reddingsoperatie nabootsen. De wedstrijd vindt plaats op het militaire oefenterrein Oostdorp. Micro-vliegtuigen (Micro Air Vehicles, MAV’s) kunnen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in reddingsoperaties. Ze kunnen autonoom belangrijke observaties doen en bijvoorbeeld in huizen op zoek gaan naar eventuele slachtoffers. De TU Delft is organisator van de wedstrijd en het bijbehorende congres.
De wedstrijd op het oefenterrein is onderdeel van de International Micro Air Vehicle Conference (IMAV 2014), die voor de derde maal in Nederland gehouden wordt, van maandag 11 t/m donderdag 14 augustus. De TU Delft heeft veel ervaring met microvliegtuigen en treedt daarom op als organisator van deze bijeenkomst. Het bekendste voorbeeld van Delftse technologie op dit gebied is de DelFly, een vliegtuigje waarmee wetenschappers de fladderbewegingen en intelligentie van kleine vliegende insecten trachten na te bootsen en te doorgronden.
Voor een zo’n realistisch mogelijke vergelijking met een civiele ramp, zoals een aardbeving, vindt de wedstrijd plaats in het oefendorp Oostdorp. Op dit oefenterrein van Defensie zijn vierendertig woningen gebouwd in een dorpse setting. De teams krijgen verschillende opdrachten. Met de informatie die de teams via hun micro-vliegtuigen verkrijgen, moet een gedetailleerde kaart gemaakt worden waarop te zien is welke wegen nog begaanbaar zijn. In een aantal huizen moet gecheckt worden op gewonden en één huis moet gedetailleerder in kaart worden gebracht. Ook moet vastgesteld worden of het voor reddingswerkers veilig is om naar binnen te gaan in verband met instortingsgevaar. Hoe kleiner de vliegtuigjes zijn en hoe autonomer ze de opdrachten correct kunnen uitvoeren, hoe meer punten ze verdienen.
Micro-vliegtuigen zijn voorbeelden van drones: onbemande vliegtuigen. Maar deze wedstrijd en het bijbehorende congres onderscheiden zich van andere drone-evenementen omdat ze volledig zijn gefocust op micro-vliegtuigen kleiner dan 80 centimeter. Er is te zien welke technieken in de komende jaren toepasbaar worden. Vijf jaar geleden lag de focus nog vooral op het autonoom laten vliegen van de MAV’s; dit jaar kunnen de vliegtuigjes autonoom vliegen maar moeten ze dat ook in complexe omgevingen kunnen, zoals in gebouwen en een drukke stad. Daarbij ligt de uitdaging vooral bij de sensoren die de omgeving waar moeten nemen en intelligente algoritmes om met die informatie om te gaan.
De wedstrijd op het oefenterrein is onderdeel van de International Micro Air Vehicle Conference (IMAV 2014), die voor de derde maal in Nederland gehouden wordt, van maandag 11 t/m donderdag 14 augustus. De TU Delft heeft veel ervaring met microvliegtuigen en treedt daarom op als organisator van deze bijeenkomst. Het bekendste voorbeeld van Delftse technologie op dit gebied is de DelFly, een vliegtuigje waarmee wetenschappers de fladderbewegingen en intelligentie van kleine vliegende insecten trachten na te bootsen en te doorgronden.
Voor een zo’n realistisch mogelijke vergelijking met een civiele ramp, zoals een aardbeving, vindt de wedstrijd plaats in het oefendorp Oostdorp. Op dit oefenterrein van Defensie zijn vierendertig woningen gebouwd in een dorpse setting. De teams krijgen verschillende opdrachten. Met de informatie die de teams via hun micro-vliegtuigen verkrijgen, moet een gedetailleerde kaart gemaakt worden waarop te zien is welke wegen nog begaanbaar zijn. In een aantal huizen moet gecheckt worden op gewonden en één huis moet gedetailleerder in kaart worden gebracht. Ook moet vastgesteld worden of het voor reddingswerkers veilig is om naar binnen te gaan in verband met instortingsgevaar. Hoe kleiner de vliegtuigjes zijn en hoe autonomer ze de opdrachten correct kunnen uitvoeren, hoe meer punten ze verdienen.
Micro-vliegtuigen zijn voorbeelden van drones: onbemande vliegtuigen. Maar deze wedstrijd en het bijbehorende congres onderscheiden zich van andere drone-evenementen omdat ze volledig zijn gefocust op micro-vliegtuigen kleiner dan 80 centimeter. Er is te zien welke technieken in de komende jaren toepasbaar worden. Vijf jaar geleden lag de focus nog vooral op het autonoom laten vliegen van de MAV’s; dit jaar kunnen de vliegtuigjes autonoom vliegen maar moeten ze dat ook in complexe omgevingen kunnen, zoals in gebouwen en een drukke stad. Daarbij ligt de uitdaging vooral bij de sensoren die de omgeving waar moeten nemen en intelligente algoritmes om met die informatie om te gaan.