Niet alle drones blijven aan de grond bij Schiphol
De geofencing-software die ervoor moet zorgen dat drones niet kunnen opstijgen in de buurt van vliegvelden als Schiphol, werkt niet altijd even goed. Dat blijkt uit een experiment dat Dronewatch maandagavond uitvoerde in de buurt van de luchthaven, in samenwerking met een dertigtal vrijwilligers in het bezit van uiteenlopende merken en modellen drones.
Een recent incident waarbij drie vliegtuigen melding maakte van een drone nabij de Zwanenburgbaan bij Schiphol was de directe aanleiding voor dit experiment. Om te voorkomen dat drones kunnen opstijgen in de buurt van een vliegveld bouwen de meeste dronefabrikanten tegenwoordig geofencing in. Maar dan moet die software wel up to date zijn en de locaties en omvang van de gebieden waar je niet mag vliegen moeten wel kloppen.
Om te kijken hoe geofencing in de praktijk werkt organiseerde Wiebe de Jager van Dronewatch een experiment, waarbij vrijwilligers werden opgeroepen om hun toestel op drie verschillende locaties te testen. De eerste locatie was Lisse, net buiten de CTR (het gebied dat door de verkeerstoren wordt gecontroleerd) van Schiphol. Daar mag je als hobbyvlieger gewoon vliegen, en alle drones gingen dan ook zonder probleem de lucht in.
Op een tweede locatie bij Nieuw Vennep, net binnen de CTR van Schiphol, zou de geofencing in principe moeten ingrijpen. Maar dat bleek niet het geval: alle aanwezige drones konden ook hier gewoon opstijgen.
Het experiment werd afgesloten op een derde locatie in het Haarlemmermeerse Bos bij Hoofddorp, hemelsbreed slechts een paar kilometer verwijderd van de start- en landingsbanen van Schiphol, dus ruim binnen de CTR. Hier bleven alle Phantom- en Inspire-toestellen van de populaire dronefabrikant DJI netjes aan de grond staan, behalve de inmiddels verouderde Phantom 1 uit 2013. De drones uit de Q500-serie van Yuneec bleken hier wel op te kunnen stijgen, evenals een toestel van Xiro. Ook hier werd er alleen kortstondig gevlogen in een tent.
Een recent incident waarbij drie vliegtuigen melding maakte van een drone nabij de Zwanenburgbaan bij Schiphol was de directe aanleiding voor dit experiment. Om te voorkomen dat drones kunnen opstijgen in de buurt van een vliegveld bouwen de meeste dronefabrikanten tegenwoordig geofencing in. Maar dan moet die software wel up to date zijn en de locaties en omvang van de gebieden waar je niet mag vliegen moeten wel kloppen.
Om te kijken hoe geofencing in de praktijk werkt organiseerde Wiebe de Jager van Dronewatch een experiment, waarbij vrijwilligers werden opgeroepen om hun toestel op drie verschillende locaties te testen. De eerste locatie was Lisse, net buiten de CTR (het gebied dat door de verkeerstoren wordt gecontroleerd) van Schiphol. Daar mag je als hobbyvlieger gewoon vliegen, en alle drones gingen dan ook zonder probleem de lucht in.
Op een tweede locatie bij Nieuw Vennep, net binnen de CTR van Schiphol, zou de geofencing in principe moeten ingrijpen. Maar dat bleek niet het geval: alle aanwezige drones konden ook hier gewoon opstijgen.
Het experiment werd afgesloten op een derde locatie in het Haarlemmermeerse Bos bij Hoofddorp, hemelsbreed slechts een paar kilometer verwijderd van de start- en landingsbanen van Schiphol, dus ruim binnen de CTR. Hier bleven alle Phantom- en Inspire-toestellen van de populaire dronefabrikant DJI netjes aan de grond staan, behalve de inmiddels verouderde Phantom 1 uit 2013. De drones uit de Q500-serie van Yuneec bleken hier wel op te kunnen stijgen, evenals een toestel van Xiro. Ook hier werd er alleen kortstondig gevlogen in een tent.
Geen opmerkingen: