Univé test persoonlijk contact met robot
Univé is een test gestart met robot Pepper in een Univé-winkel in Heerhugowaard. Pepper heet klanten bij binnenkomst welkom en probeert een gesprekje met ze te voeren over hun afspraak. Ze wordt vooral ingezet als een hostess. Tijdens het wachten kunnen klanten een quizje met haar doen. Vervolgens wordt gevraagd hoe ze het contact hebben ervaren.
"De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken", zegt CEO Joost Heideman van Coöperatie Univé.
Technisch gezien is het een uitdaging als het gaat om spraaktechnologie en het herkennen van namen bijvoorbeeld. Maar de praktijk moet vooral ook uitwijzen of klanten de inzet van een robot in een winkel van Univé als iets positiefs ervaren. Univé staat bekend om haar persoonlijke vorm van dienstverlening.
"Ook gaan we haar bij diverse bijeenkomsten met medewerkers in contact brengen. Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling", zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+ waar de test plaatsvindt.
De proef bij de winkel in Heerhugowaard zal in totaal vijf weken duren. Pepper zal in die periode week op en week af dienst doen. In de weken dat ze niet in de winkel staat, wordt ze aangepast al naar gelang de bevindingen en de reacties van klanten.
"De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken", zegt CEO Joost Heideman van Coöperatie Univé.
Technisch gezien is het een uitdaging als het gaat om spraaktechnologie en het herkennen van namen bijvoorbeeld. Maar de praktijk moet vooral ook uitwijzen of klanten de inzet van een robot in een winkel van Univé als iets positiefs ervaren. Univé staat bekend om haar persoonlijke vorm van dienstverlening.
"Ook gaan we haar bij diverse bijeenkomsten met medewerkers in contact brengen. Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling", zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+ waar de test plaatsvindt.
De proef bij de winkel in Heerhugowaard zal in totaal vijf weken duren. Pepper zal in die periode week op en week af dienst doen. In de weken dat ze niet in de winkel staat, wordt ze aangepast al naar gelang de bevindingen en de reacties van klanten.
Geen opmerkingen: