Robots met perfecte choreografie bij assemblagelijn Ford Fiesta
Ford heeft voor het eerst een team samenwerkende robots (cobots) ingezet die met de technici in Keulen zorgen voor een perfecte afwerking van elke Ford Fiesta die van de band rolt.
De zes cobots werken een gechoreografeerd proces af om de hele carrosserie in slechts 35 seconden glad te schuren. Het initiatief vervangt geen werknemers, maar stelt operators in staat zich te concentreren op complexere taken en de belasting te vermijden die gepaard gaat met het uitvoeren van herhalende taken.
“De cobots voelen net als wij aan wanneer er meer druk moet worden uitgeoefend. En ze kunnen beter bij moeilijk te bereiken plekken komen, zoals het midden van het dak”, zegt Dennis Kuhn, Senior Manufacturing Engineer, Paint Shop, Ford Europa.
Elke cobot is een UR10 van Universal Robots, de meest verkochte cobot ter wereld. Dit type wordt ook in de HiFi-branche gebruikt om geavanceerde luidsprekers en subwoofers te polijsten. Op de spuiterij van Ford zijn ze uitgerust met een 3D-geprinte zachte, flexibele laag tussen de robotarm en het schuurpapier. Daardoor kan de cobot met dezelfde precisie en hetzelfde gevoel werken als een menselijke hand.
Tijdens de productie wordt elke Fiesta ondergedompeld in een speciaal bad dat zorgt voor meer dan tien jaar bescherming tegen roest. Daarna kunnen er kleine deeltjes op het oppervlak achterblijven, onzichtbaar voor het blote oog maar voelbaar voor de hand, die nadelig kunnen zijn voor de laatste afwerklaag van de auto. De zes cobots verwijderen die oneffenheden en zuigen eventueel achtergebleven stof weg. De laatste controles worden uitgevoerd door twee werknemers, voordat de carrosserie verder gaat op de lijn voor het aanbrengen van de primer.
Voor de productie van luidsprekers en audioapparatuur met vooral platte vlakken volstaat één cobot. Om de technologie te kunnen gebruiken op de productielijn voor auto’s met meerdere contouren, is een andere aanpak vereist.
Ford onderzoekt verdere toepassing van de cobots voor de fabrieken in Valencia en Craiova. Ford heeft al andere cobots geïntroduceerd die zijn geprogrammeerd om productielijnmedewerkers bij te staan bij complexe assemblagewerkzaamheden, zoals het plaatsen van schokdempers in auto’s en van bougies in motoren. Ook is er al een zelfrijdende robot met de naam ‘Survival’ in gebruik genomen.
De zes cobots werken een gechoreografeerd proces af om de hele carrosserie in slechts 35 seconden glad te schuren. Het initiatief vervangt geen werknemers, maar stelt operators in staat zich te concentreren op complexere taken en de belasting te vermijden die gepaard gaat met het uitvoeren van herhalende taken.
“De cobots voelen net als wij aan wanneer er meer druk moet worden uitgeoefend. En ze kunnen beter bij moeilijk te bereiken plekken komen, zoals het midden van het dak”, zegt Dennis Kuhn, Senior Manufacturing Engineer, Paint Shop, Ford Europa.
Elke cobot is een UR10 van Universal Robots, de meest verkochte cobot ter wereld. Dit type wordt ook in de HiFi-branche gebruikt om geavanceerde luidsprekers en subwoofers te polijsten. Op de spuiterij van Ford zijn ze uitgerust met een 3D-geprinte zachte, flexibele laag tussen de robotarm en het schuurpapier. Daardoor kan de cobot met dezelfde precisie en hetzelfde gevoel werken als een menselijke hand.
Tijdens de productie wordt elke Fiesta ondergedompeld in een speciaal bad dat zorgt voor meer dan tien jaar bescherming tegen roest. Daarna kunnen er kleine deeltjes op het oppervlak achterblijven, onzichtbaar voor het blote oog maar voelbaar voor de hand, die nadelig kunnen zijn voor de laatste afwerklaag van de auto. De zes cobots verwijderen die oneffenheden en zuigen eventueel achtergebleven stof weg. De laatste controles worden uitgevoerd door twee werknemers, voordat de carrosserie verder gaat op de lijn voor het aanbrengen van de primer.
Voor de productie van luidsprekers en audioapparatuur met vooral platte vlakken volstaat één cobot. Om de technologie te kunnen gebruiken op de productielijn voor auto’s met meerdere contouren, is een andere aanpak vereist.
Ford onderzoekt verdere toepassing van de cobots voor de fabrieken in Valencia en Craiova. Ford heeft al andere cobots geïntroduceerd die zijn geprogrammeerd om productielijnmedewerkers bij te staan bij complexe assemblagewerkzaamheden, zoals het plaatsen van schokdempers in auto’s en van bougies in motoren. Ook is er al een zelfrijdende robot met de naam ‘Survival’ in gebruik genomen.
Geen opmerkingen: