woensdag 27 november 2019
De politie in Massachusetts zet robothond Spot in bij explosieven
De Spot robot van Boston Dynamics is inmiddels dermate ver ontwikkeld dat hij kan worden ingezet door bijvoorbeeld onderdelen van de politie die explosieven opruimen. In de Amerikaanse staat Massachusetts is men daar alvast mee begonnen: de robothond werd gebruikt om locaties te onderzoeken waar mogelijk bommen zijn geplaatst.
vrijdag 22 november 2019
Oostendse robots trekken naar Afrika
Met een kantoor in Rwanda wil de Oostendse robotmaker ZoraBots de Afrikaanse markt betreden. Op termijn zullen daar 40 tot 60 mensen werken. ZoraBots is het bedrijf achter de kleine humanoïde robots Zora en Pepper. Het bedrijf begon in 2013 en is vandaag in 17 landen actief met robots en de daarbij horende software om ze in te zetten in onderwijs, hospitality en de zorgsector. Het bedrijf wordt geleid door Tommy Deblieck en Fabrice Goffin.
zaterdag 16 november 2019
Tests met drones, camera’s en slimme software
ProRail onderzoekt hoe drones ingezet kunnen worden om het beheer van railinfrastructuur veiliger, sneller, beter en goedkoper te maken. Bij de spoorbrug in Oosterbeek is een test uitgevoerd waarbij een camera op een drone foto’s van vier aanbruggen – het onderdeel dat de brug met de oever verbindt – maakte. Computersoftware wordt ingezet om beschadigingen automatisch te herkennen.
Software leert nu met kunstmatige intelligentie om scheuren, breuken, slijtage, verbuigingen en roest in brugonderdelen op de foto’s automatisch te herkennen. Vervolgens bekijkt de software zelf alle beelden van de brug en markeert locaties als iets bijzonders geconstateerd is.
Sinds januari 2019 doet Prorail mee met een Europees onderzoeksprogramma Drone4Rail van de Internationale Spoorwegunie UIC. Dit programma onderzoekt de toegevoegde waarde van drone-inspecties van bruggen. Ook doet men een aantal deelonderzoeken. In andere landen worden pilots gedaan met betonnen- en gemetselde bruggen. Een groot aantal landen doet mee: Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, België, Nederland, Engeland en Noorwegen.
In theorie zijn er nog veel meer toepassingen met drones mogelijk. Bijvoorbeeld bij het inspecteren van bovenleidingpalen, het maken van een overzichtsbeeld bij een calamiteit of het vastleggen van een projectgebied voor, tijdens en na de werkzaamheden. Ook kan men met drones bouwmaterialen op werkplaatsen ‘bewaken’ en bijvoorbeeld koperdiefstal voorkomen. En dit is nog maar een greep uit alle mogelijkheden die dronetechnologie met zich meebrengt. De pilots zijn erg belangrijk om te kunnen bepalen of dit de inspectie van de toekomst is.
Software leert nu met kunstmatige intelligentie om scheuren, breuken, slijtage, verbuigingen en roest in brugonderdelen op de foto’s automatisch te herkennen. Vervolgens bekijkt de software zelf alle beelden van de brug en markeert locaties als iets bijzonders geconstateerd is.
Sinds januari 2019 doet Prorail mee met een Europees onderzoeksprogramma Drone4Rail van de Internationale Spoorwegunie UIC. Dit programma onderzoekt de toegevoegde waarde van drone-inspecties van bruggen. Ook doet men een aantal deelonderzoeken. In andere landen worden pilots gedaan met betonnen- en gemetselde bruggen. Een groot aantal landen doet mee: Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, België, Nederland, Engeland en Noorwegen.
In theorie zijn er nog veel meer toepassingen met drones mogelijk. Bijvoorbeeld bij het inspecteren van bovenleidingpalen, het maken van een overzichtsbeeld bij een calamiteit of het vastleggen van een projectgebied voor, tijdens en na de werkzaamheden. Ook kan men met drones bouwmaterialen op werkplaatsen ‘bewaken’ en bijvoorbeeld koperdiefstal voorkomen. En dit is nog maar een greep uit alle mogelijkheden die dronetechnologie met zich meebrengt. De pilots zijn erg belangrijk om te kunnen bepalen of dit de inspectie van de toekomst is.
vrijdag 15 november 2019
Drones in je omgeving volgen via een app? Dat kan in 2020!
Met de toekomstige app van DJI kun je niet alleen zien wáár een drone is, maar ook andere gegevens. De snelheid, hoogte en richting van de drone. Ook zie je waar de piloot zich bevindt. Volgens DJI moet dit kunnen binnen een straal van 1 kilometer. Iedere drone heeft een eigen Remote ID. Dit is een soort digitaal kenteken waarmee drones gevolgd kunnen worden. Je weet dus altijd precies met welk type drone je te maken hebt.
donderdag 14 november 2019
Adidas sluit robotgestuurde fabrieken
Adidas sluit alweer zijn robotgestuurde fabrieken in Duitsland en Atlanta. Die waren bedoeld om sneller in te kunnen spelen op de veranderende vraag van consumenten. Een duidelijke reden voor de sluiting geeft het bedrijf niet, maar het is niet het einde voor de inzet van robots in bestaande productiefaciliteiten. Daarom blijft Adidas samenwerken van OECHSLER, die de beide fabrieken beheerde. Alleen al Atlanta konden 50.000 schoenen per jaar worden gemaakt. Het volume zou snel worden opgetrokken naar 500.000 stuks.
maandag 11 november 2019
Video: deze robotdieren zijn dolblij om buiten te mogen spelen
De Amerikaanse universiteit MIT laat in een nieuwe video negen robotdieren zien die buiten aan het spelen zijn. Het is vertederend en beangstigend tegelijkertijd. Al ruim tien jaar houdt het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zich bezig met het ontwikkelen van katachtige robots, meestal omschreven als een cheeta oftewel jachtluipaard. Nu heeft de universiteit een nieuwe video online geplaatst met de nieuwste versie van de robots.
vrijdag 8 november 2019
VDAB start met onlinecursus over kunstmatige intelligentie
De VDAB start met een nieuwe onlinecursus die zo veel mogelijk mensen moet uitleggen wat kunstmatige intelligentie (AI) is en wat de impact ervan is op de samenleving. De cursus werd voorgesteld in Ardooie door Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits. "Als we willen dat Vlaanderen een economische topregio blijft, dan moeten we ervoor zorgen dat iedereen mee is met AI", klonk het. De onlinecursus is gratis te volgen op de website van de VDAB en duurt niet langer dan vier uur. Volgens de VDAB volstaat dat om de basis van kunstmatige intelligentie onder de knie te krijgen en om de impact ervan in te schatten.
woensdag 6 november 2019
VoloDrone voor goederenvervoer
We kregen meteen het Spiderman-gevoel bij deze VoloDrone, zonder twijfel de grootste drone die er bestaat. De firma Volocopter ontwikkelde al drones voor passagiervervoer, maar nu is er een groter model voor het vervoer van goederen. De VoloDrone telt achttien rotoren, waardoor hij een snelheid van 110 kilometer per uur kan bereiken.
dinsdag 5 november 2019
Onderzoekers laten bezorgrobots voordeur vinden
Wetenschappers van het MIT en Ford hebben een navigatiemethode voor bezorgrobots ontwikkeld die niet is gebaseerd op het vooraf in kaart brengen van het gebied met alle huizen. De methode gaat uit van aanwijzingen als 'garage' of 'voordeur' om het juiste adres te vinden. Volgens de onderzoekers kan deze techniek ertoe leiden dat de robots een veel kortere tijd nodig hebben om een terrein te verkennen en de uiteindelijke bestemming te vinden. Bovendien zijn hierbij geen afbeeldingen van specifieke huizen nodig.
Tuinier-robot Trimbot voorbeeld van Artificiële Intelligentie
Vorige week is in Groot-Brittannië een knap staaltje Artificiële Intelligentie technologie gepresenteerd: de Trimbot, een robot die in staat is zelfstandig heggen en rozen te snoeien. De robot kan dit dankzij onder meer nieuwe technologie op het vlak van 3D computer vision. Wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam waren betrokken bij de ontwikkeling van de robot, die is gefinancierd met geld vanuit het EU Horizon 2020 programma.
De Trimbot – op de projectsite aangeprezen als ‘cutting hedge technology’ – bestaat in de basis uit een maairobot die is uitgerust met een flexibele arm en vijf camera’s. Daarmee kan de robot door een tuin navigeren, en in 3D de structuur van struiken vastleggen. Door deze structuur te vergelijken met 3D informatie van goed gesnoeide struiken weet de Trimbot waar hij moet knippen en waar niet.
Naast het navigeren en herkennen van de 3D structuur van struiken was een belangrijke uitdaging voor de betrokken onderzoekers om te zorgen dat de robot zijn werk kan doen onder verschillende licht- en weersomstandigheden.
Het project werd geleid vanuit de School of Informatics van de University of Edingburgh. Er waren ook diverse Nederlandse wetenschappers bij betrokken. Vanuit de Universiteit van Amsterdam zat Theo Gevers, hoogleraar op het vlak van Computer Vision, in de leiding van het projectteam. De overige betrokken UvA-wetenschappers zijn promovendi Hoang-An Le en Anil S. Baslamisli en postdoctoraal onderzoekers Fares Alnajar en Sezer Karaoglu.
De Amsterdamse bijdrage bestond uit het aanleggen van een dataset met virtuele tuinobjecten en de robot op basis hiervan leren om in een reëele setting tuinobjecten te herkennen, bij wisselende omstandigheden. Het team wist het voor elkaar te krijgen om de robot in 92% van de gevallen objecten op de juiste manier te laten herkennen.
maandag 4 november 2019
Studenten ontwikkelen drone die gewassen beschermt
Kevers die luizen opeten. Schadelijke vliegen die niet tegen raapzaadolie kunnen: Nederlandse tuinders beschermen planten tegen de meeste ziektes en ongedierte met natuurlijke middelen. Om dat nog sneller en gecontroleerder te kunnen doen, ontwikkelden studenten van Hogeschool Utrecht een drone die de natuurlijke vijanden van ongedierte kan verspreiden.
Studenten Werktuigbouwkunde en Electrical Engineering ontwikkelden de drone in opdracht van Corvus Drones. Dit bedrijf ontwikkelt drone-technologie voor de agrarische sector. De drone werd meerdere keren in een kas getest. Bij het project was er nauwe afstemming met Bioline AgroSciences, producent van biologische gewasbescherming, en Benfried, adviseur en toeleverancier in de professionele (glas)tuinbouw & akkerbouw. Deze complete set aan partners zorgde ervoor dat het prototype nu voldoet aan de wensen van gebruikers.
Gerhold ten Voorde van Corvus Drones: “Studentenprojecten kunnen waardevol zijn voor innovatie, omdat je daar als bedrijf zelf vaak geen tijd voor hebt. Ze komen met dingen waar je zelf niet aan denkt en denken out-of-the-box.”
In het derde jaar van de opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde van Hogeschool Utrecht werken groepen studenten multidisciplinair samen aan een Quest-project
. Deze projecten worden opgezet rond ‘echte’, innovatieve opdrachten uit het werkveld.
Studenten Werktuigbouwkunde en Electrical Engineering ontwikkelden de drone in opdracht van Corvus Drones. Dit bedrijf ontwikkelt drone-technologie voor de agrarische sector. De drone werd meerdere keren in een kas getest. Bij het project was er nauwe afstemming met Bioline AgroSciences, producent van biologische gewasbescherming, en Benfried, adviseur en toeleverancier in de professionele (glas)tuinbouw & akkerbouw. Deze complete set aan partners zorgde ervoor dat het prototype nu voldoet aan de wensen van gebruikers.
Gerhold ten Voorde van Corvus Drones: “Studentenprojecten kunnen waardevol zijn voor innovatie, omdat je daar als bedrijf zelf vaak geen tijd voor hebt. Ze komen met dingen waar je zelf niet aan denkt en denken out-of-the-box.”
In het derde jaar van de opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde van Hogeschool Utrecht werken groepen studenten multidisciplinair samen aan een Quest-project
. Deze projecten worden opgezet rond ‘echte’, innovatieve opdrachten uit het werkveld.
vrijdag 1 november 2019
Volocopter ontwikkelt transportdrone die 200 kilogram kan tillen
De Duitse dronefabrikant Volocopter heeft de VoloDrone aangekondigd. Dit is een variant van zijn eerder ontwikkelde luchttaxi die speciaal aangepast is om zware lasten tot tweehonderd kilogram te kunnen vervoeren. De VoloDrone heeft een bereik van veertig kilometer. De maker denkt niet alleen aan toepassingen voor logistiek, zoals het dragen van grote pakketten en andere lasten, maar ook voor de agrarische sector. Zo noemt het bedrijf het voorbeeld om gewassen te kunnen besproeien. Daarvoor kunnen speciale onderdelen onder de VoloDrone gemonteerd worden. Verder zou de grote drone voor noodsituaties ingezet kunnen worden, om snel hulpgoederen te bezorgen.