ProRail onderzoekt hoe drones ingezet kunnen worden om het beheer van railinfrastructuur veiliger, sneller, beter en goedkoper te maken. Bij de spoorbrug in Oosterbeek is een test uitgevoerd waarbij een camera op een drone foto’s van vier aanbruggen – het onderdeel dat de brug met de oever verbindt – maakte. Computersoftware wordt ingezet om beschadigingen automatisch te herkennen.
Software leert nu met kunstmatige intelligentie om scheuren, breuken, slijtage, verbuigingen en roest in brugonderdelen op de foto’s automatisch te herkennen. Vervolgens bekijkt de software zelf alle beelden van de brug en markeert locaties als iets bijzonders geconstateerd is.
Sinds januari 2019 doet Prorail mee met een Europees onderzoeksprogramma Drone4Rail van de Internationale Spoorwegunie UIC. Dit programma onderzoekt de toegevoegde waarde van drone-inspecties van bruggen. Ook doet men een aantal deelonderzoeken. In andere landen worden pilots gedaan met betonnen- en gemetselde bruggen. Een groot aantal landen doet mee: Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, België, Nederland, Engeland en Noorwegen.
In theorie zijn er nog veel meer toepassingen met drones mogelijk. Bijvoorbeeld bij het inspecteren van bovenleidingpalen, het maken van een overzichtsbeeld bij een calamiteit of het vastleggen van een projectgebied voor, tijdens en na de werkzaamheden. Ook kan men met drones bouwmaterialen op werkplaatsen ‘bewaken’ en bijvoorbeeld koperdiefstal voorkomen. En dit is nog maar een greep uit alle mogelijkheden die dronetechnologie met zich meebrengt. De pilots zijn erg belangrijk om te kunnen bepalen of dit de inspectie van de toekomst is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten