dinsdag 24 december 2019

Rpbotstofzuiger kan de trap op vliegen


Steeds meer mensen hebben een robotstofzuiger, maar het belangrijkste nadeel van dergelijke apparaten blijft toch wel het feit dat ze zich niet tussen verdiepingen kunnen verplaatsen. YouTuber en knutselaar Peter Sripol laat in deze video zien dat dit prima op te lossen is.

maandag 23 december 2019

Lunch Garden zet robots in voor gezonde voeding

Lunch Garden schakelt drie 'Lunch Buddies'-robots in om kinderen op ludieke wijze aan te moedigen om alle op groenten te eten. Een van de robots zal te zien zijn in het nieuwe Lunch Garden-restaurant Lambertini, in het Imeldaziekenhuis in Bonheiden. Met de robots wil Lunch Garden de jonge gezinnen een duwtje in de rug geven om gezonder te eten. De robots kunnen met behulp van artificiële intelligentie immers detecteren of de kinderen al hun groenten hebben opgegeten. Als dat het geval is, krijgen ze een klein geschenkje.

dinsdag 17 december 2019

Deze drone heeft straalmotoren


De AB5 JetQuad is een nieuw type luchtvaartuig. Het is een combinatie van een quadcopter-drone die verticaal opstijgt en landt (VTOL) en een vliegtuig dat horizontaal vliegt. De AB5 is uitgerust met vier microturbine dieselstraalmotoren die gezamenlijk maximaal zo'n 200 pk leveren. De AB5 dankt zijn VTOL-eigenschappen aan stuwstraalbesturing, in de zogeheten H-configuratie. Het richten van de straalmotoren bestuurt de AB5 en stuwt hem tegelijkertijd voort.

95 procent van beslissers in de industrie heeft interesse in cobots

29 procent van de bedrijven in de industrie maakt al gebruik van een industriële of servicerobot, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat in de bedrijfstakken waarin robots het meest worden ingezet, de ingebruikname vaak geen invloed had op het aantal banen. Echter, robots hadden bij een kwart van de industriële bedrijven die robotica gebruikten, wel degelijk gevolgen voor het aantal banen.

Toch heeft 95 procent van beslissers in de industrie interesse in ‘collaboratieve robots’ oftewel ‘cobots’, blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik. Cobots zijn robots die samenwerken met mensen en ze zijn, in tegenstelling tot robots, gericht op ondersteuning van menselijke werkzaamheden. Door de introductie van cobots kunnen juist nieuwe banen worden gecreëerd.

De meerderheid van de Nederlandse bedrijven (52,5 procent) maakt nog geen gebruik van robots. Redenen die hiervoor worden gegeven, zijn met name de te hoge aanschafkosten (46 procent), mogelijke incompatibiliteit met bestaande systemen (33 procent) en gebrek aan interne kennis en kunde (32 procent). Van de ondervraagden geeft echter meer dan de helft (55 procent) aan in de komende twaalf maanden voornemens te zijn nieuwe robots aan te schaffen of bestaande roboticaoplossingen uit te breiden.

Van de ondervraagden die geïnteresseerd zijn in cobots, is ongeveer de helft (47 procent) van plan om in de komende twaalf maanden al cobots binnen het bedrijf te introduceren, waardoor nieuwe banen gecreëerd worden. De cobots kunnen impact hebben in verschillende industrieën en de manier waarop gewerkt wordt, omdat de mensen dan samen met de robot werken in plaats

woensdag 11 december 2019

Schoenenretailer Lloyd gaat picken met robots

Schoenenfabrikant en retailer Lloyd Shoes gaat schoenendozen picken met robots. Lloyd neemt twee Toru robots van Magazino in gebruik in zijn distributiecentrum. De robotspeciaist dat zijn opmars begon met logistieke dienstverlener Fiege in Ibberbühren, levert dus nu ook twee Toru robots aan het dc van Lloyd in het Duitse Sulingen. De Toru-robots ondersteunen de medewerkers bij het plukken en opbergen van schoenen in rekken.

Een drone die mensen uit hoge gebouwen redt

De NetGuard van een stel Chinese studenten heeft nog een hoog conceptueel gehalte, maar is desalniettemin het vermelden waard. Dankzij een slim ontwerp kan de drone zichzelf uitvouwen, zodat mensen uit hoge gebouwen kunnen worden gered, bijvoorbeeld bij branden en andere noodsituaties.

dinsdag 10 december 2019

Drone-inspecties: ‘Het assetmanagement van de toekomst’

Rijkswaterstaat verkent de mogelijkheden om inspecties van kunstwerken met drones uit te voeren. De markt denkt hierin volop mee én komt met vernieuwende ideeën. ‘Over 5 jaar zijn voorspellende modellen voor bruginspecties de norm.’

Rijkswaterstaat ziet steeds meer de toegevoegde waarde van drones als manier om informatie en overzicht te krijgen. Zo is Arie van Kersen, technisch adviseur bij Rijkswaterstaat, volop aan het kijken naar mogelijke dronetoepassingen. Hij is lid van de werkgroep Drones, die de inspecties van kunstwerken met drones bij marktpartijen wil stimuleren. Daarvoor heeft hij samen met collega’s een handreiking ontwikkeld. ‘Belangrijk onderdeel hiervan is een afwegingsmodel. Daarmee kun je tot een gefundeerde keuze komen voor een traditionele of een drone-inspectie voor die delen van een brug die moeilijk te bereiken zijn.’

De markt zit ondertussen niet stil. Ingenieursbureau Movares bijvoorbeeld versterkt zijn expertise door samen op te trekken met gespecialiseerde bureaus. Het bureau Geozicht is expert op het gebied van drones en Sobolt op het gebied van Artificial Intelligence (AI)-toepassingen. De werkgroep Drones gaf Movares als pilot de opdracht voor een drone-inspectie van de Papendrechtse brug. Op deze brug gaat Movares het zogenaamde machine learning-model testen. Jasper van der Auweraert, AI-expert bij Sobolt, legt uit dat de beelden die de drone van de Papendrechtse brug maakt in een systeem komen te staan. ‘Het model analyseert deze beelden, door kennis die is opgedaan uit eerder gemaakte beelden van bruginspecties. Op basis van deze vergelijking concludeert het systeem waar er sprake is van schade aan de Papendrechtse brug.’

John van Dijk, adviseur bij Movares, stelt dat het eigenlijk beter is om te spreken van deep learning in plaats van machine learning. ‘Ik schrijf nu ruim 20 jaar instandhoudingsadviezen. Met mijn expertise en ervaring corrigeer ik de interpretaties van het systeem waar dat nodig is. De computer verwerkt deze correcties en weet zichzelf zo te verbeteren. Ik durf gerust te stellen dat dit het assetmanagement van de toekomst is. Hoewel een menselijk oog altijd nodig blijft.’ Hij vindt het geweldig dat Rijkswaterstaat bij Movares, Sobolt en Geozicht aanklopt. ‘Voor iedere innovatie heb je lef nodig. Rijkwaterstaat toont lef door ons deze opdracht te geven. Zo wassen we elkaars handen: wij kunnen onze methodiek slimmer maken en doorontwikkelen, Rijkswaterstaat maakt kennis met een innovatieve manier van inspecteren en kan hier in toekomstige aanbestedingen van profiteren.’

woensdag 4 december 2019

'Volgend jaar helft meer professionele drones in de lucht'

Gartner stelt dat er dit jaar 351.500 'Internet of Things enterprise drones' zijn verscheept, waarmee de marktanalist hoofdzakelijk doelt op drones die voor zakelijke doeleinden worden ingezet. Volgend jaar zullen dat er al 526.000 zijn en tegen 2023 loopt dat op tot 1,3 miljoen toestellen. Die worden hoofdzakelijk ingezet in een vijftal branches waarvan de bouwsector de belangrijkste is. Drones worden al een tijdje ingezet voor het monitoren van bouwwerven en dat zet zich door. "Drones nemen taken over zoals het inspecteren van sites en het beheren van grondwerken. Ze voeren het werk sneller en veiliger uit dan wanneer dat te voet gebeurt," zegt Kay Sharpington, hoofdanalist bij Gartner.

Europese regels voor drones in luchtruim nodig

Het snel toenemende aantal complexe vluchten met drones maakt verdergaande Europese regelgeving ten behoeve van de zogeheten U-Space hard nodig. U-Space is een systeem dat alle drones in het luchtruim verbindt. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) presenteert deze week de uitgangspunten van de regelgeving op Amsterdam Drone Week, een meerdaags congres dat vandaag in de Amsterdamse RAI begint.

Om al die verschillende type drones en drone-operaties in het luchtruim boven stedelijk gebied op een veilige manier te integreren met andere luchtvaartuigen, gaan voorrangsregels gelden. Daarbij hebben bemande vluchten over het algemeen voorrang op onbemande vluchten.
Het is de eerste keer dat wereldwijd dergelijke regelgeving rond U-Space is ontworpen. Het plan is een vervolg op de Europese droneregels die afgelopen zomer zijn vastgesteld en in juni 2020 van kracht worden. Toen zijn eisen gesteld aan vooral kleinere drones die met een commercieel doel vliegen. Ook is de maximale vlieghoogte vastgesteld: 120 meter. Ook is een systeem ingevoerd om te voorkomen dat drones verboden gebied in vliegen.

Het aantal drones neemt snel toe. Partijen als Google en Amazon willen drones inzetten voor het vervoer van pakketjes.

Essentieel is dat ze goed gaan communiceren met de al bestaande luchtvaartuigen, zoals kleinere vliegtuigen en reddingshelikopters, die al veel langer (laag) boven steden vliegen.
Drones zullen dan ook worden uitgerust met een sensor of ander technisch systeem. Piloten van luchtvaartuigen hanteren nu het uitgangspunt ‘kijk en vermijd’, maar drones zijn onbemand, dus die vlieger gaat niet op. Daarom wordt het principe straks ‘detecteer en vermijd’.
De voorgestelde regelgeving moet begin 2020 klaar zijn, waarna de Europese Commissie en uiteindelijk de afzonderlijke lidstaten er over gaan discussiëren. Het streven is dat de regels eind 2020 worden aangenomen.

woensdag 27 november 2019

De politie in Massachusetts zet robothond Spot in bij explosieven

De Spot robot van Boston Dynamics is inmiddels dermate ver ontwikkeld dat hij kan worden ingezet door bijvoorbeeld onderdelen van de politie die explosieven opruimen. In de Amerikaanse staat Massachusetts is men daar alvast mee begonnen: de robothond werd gebruikt om locaties te onderzoeken waar mogelijk bommen zijn geplaatst.

vrijdag 22 november 2019

Oostendse robots trekken naar Afrika

Met een kantoor in Rwanda wil de Oostendse robotmaker ZoraBots de Afrikaanse markt betreden. Op termijn zullen daar 40 tot 60 mensen werken. ZoraBots is het bedrijf achter de kleine humanoïde robots Zora en Pepper. Het bedrijf begon in 2013 en is vandaag in 17 landen actief met robots en de daarbij horende software om ze in te zetten in onderwijs, hospitality en de zorgsector. Het bedrijf wordt geleid door Tommy Deblieck en Fabrice Goffin.

zaterdag 16 november 2019

Tests met drones, camera’s en slimme software

ProRail onderzoekt hoe drones ingezet kunnen worden om het beheer van railinfrastructuur veiliger, sneller, beter en goedkoper te maken. Bij de spoorbrug in Oosterbeek is een test uitgevoerd waarbij een camera op een drone foto’s van vier aanbruggen – het onderdeel dat de brug met de oever verbindt – maakte. Computersoftware wordt ingezet om beschadigingen automatisch te herkennen.

Software leert nu met kunstmatige intelligentie om scheuren, breuken, slijtage, verbuigingen en roest in brugonderdelen op de foto’s automatisch te herkennen. Vervolgens bekijkt de software zelf alle beelden van de brug en markeert locaties als iets bijzonders geconstateerd is.

Sinds januari 2019 doet Prorail mee met  een Europees onderzoeksprogramma Drone4Rail van de Internationale Spoorwegunie UIC. Dit programma onderzoekt de toegevoegde waarde van drone-inspecties van bruggen. Ook doet men een aantal deelonderzoeken. In andere landen worden pilots gedaan met betonnen- en gemetselde bruggen. Een groot aantal landen doet mee: Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, België, Nederland, Engeland en Noorwegen.

In theorie zijn er nog veel meer toepassingen met drones mogelijk. Bijvoorbeeld bij het inspecteren van bovenleidingpalen, het maken van een overzichtsbeeld bij een calamiteit of het vastleggen van een projectgebied voor, tijdens en na de werkzaamheden. Ook kan men met drones bouwmaterialen op werkplaatsen ‘bewaken’ en bijvoorbeeld koperdiefstal voorkomen. En dit is nog maar een greep uit alle mogelijkheden die dronetechnologie met zich meebrengt. De pilots zijn erg belangrijk om te kunnen bepalen of dit de inspectie van de toekomst is.

vrijdag 15 november 2019

Drones in je omgeving volgen via een app? Dat kan in 2020!

Met de toekomstige app van DJI kun je niet alleen zien wáár een drone is, maar ook andere gegevens. De snelheid, hoogte en richting van de drone. Ook zie je waar de piloot zich bevindt. Volgens DJI moet dit kunnen binnen een straal van 1 kilometer. Iedere drone heeft een eigen Remote ID. Dit is een soort digitaal kenteken waarmee drones gevolgd kunnen worden. Je weet dus altijd precies met welk type drone je te maken hebt.

donderdag 14 november 2019

Adidas sluit robotgestuurde fabrieken

Adidas sluit alweer zijn robotgestuurde fabrieken in Duitsland en Atlanta. Die waren bedoeld om sneller in te kunnen spelen op de veranderende vraag van consumenten. Een duidelijke reden voor de sluiting geeft het bedrijf niet, maar het is niet het einde voor de inzet van robots in bestaande productiefaciliteiten. Daarom blijft Adidas samenwerken van OECHSLER, die de beide fabrieken beheerde. Alleen al Atlanta konden 50.000 schoenen per jaar worden gemaakt. Het volume zou snel worden opgetrokken naar 500.000 stuks.

maandag 11 november 2019

Video: deze robotdieren zijn dolblij om buiten te mogen spelen


De Amerikaanse universiteit MIT laat in een nieuwe video negen robotdieren zien die buiten aan het spelen zijn. Het is vertederend en beangstigend tegelijkertijd. Al ruim tien jaar houdt het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zich bezig met het ontwikkelen van katachtige robots, meestal omschreven als een cheeta oftewel jachtluipaard. Nu heeft de universiteit een nieuwe video online geplaatst met de nieuwste versie van de robots.

vrijdag 8 november 2019

VDAB start met onlinecursus over kunstmatige intelligentie

De VDAB start met een nieuwe onlinecursus die zo veel mogelijk mensen moet uitleggen wat kunstmatige intelligentie (AI) is en wat de impact ervan is op de samenleving. De cursus werd voorgesteld in Ardooie door Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits. "Als we willen dat Vlaanderen een economische topregio blijft, dan moeten we ervoor zorgen dat iedereen mee is met AI", klonk het. De onlinecursus is gratis te volgen op de website van de VDAB en duurt niet langer dan vier uur. Volgens de VDAB volstaat dat om de basis van kunstmatige intelligentie onder de knie te krijgen en om de impact ervan in te schatten.

woensdag 6 november 2019

VoloDrone voor goederenvervoer

We kregen meteen het Spiderman-gevoel bij deze VoloDrone, zonder twijfel de grootste drone die er bestaat. De firma Volocopter ontwikkelde al drones voor passagiervervoer, maar nu is er een groter model voor het vervoer van goederen. De VoloDrone telt achttien rotoren, waardoor hij een snelheid van 110 kilometer per uur kan bereiken.

dinsdag 5 november 2019

Onderzoekers laten bezorgrobots voordeur vinden


Wetenschappers van het MIT en Ford hebben een navigatiemethode voor bezorgrobots ontwikkeld die niet is gebaseerd op het vooraf in kaart brengen van het gebied met alle huizen. De methode gaat uit van aanwijzingen als 'garage' of 'voordeur' om het juiste adres te vinden. Volgens de onderzoekers kan deze techniek ertoe leiden dat de robots een veel kortere tijd nodig hebben om een terrein te verkennen en de uiteindelijke bestemming te vinden. Bovendien zijn hierbij geen afbeeldingen van specifieke huizen nodig.

Tuinier-robot Trimbot voorbeeld van Artificiële Intelligentie


Vorige week is in Groot-Brittannië een knap staaltje Artificiële Intelligentie technologie gepresenteerd: de Trimbot, een robot die in staat is zelfstandig heggen en rozen te snoeien. De robot kan dit dankzij onder meer nieuwe technologie op het vlak van 3D computer vision. Wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam waren betrokken bij de ontwikkeling van de robot, die is gefinancierd met geld vanuit het EU Horizon 2020 programma.

De Trimbot – op de projectsite aangeprezen als ‘cutting hedge technology’ – bestaat in de basis uit een maairobot die is uitgerust met een flexibele arm en vijf camera’s. Daarmee kan de robot door een tuin navigeren, en in 3D de structuur van struiken vastleggen. Door deze structuur te vergelijken met 3D informatie van goed gesnoeide struiken weet de Trimbot waar hij moet knippen en waar niet.
Naast het navigeren en herkennen van de 3D structuur van struiken was een belangrijke uitdaging voor de betrokken onderzoekers om te zorgen dat de robot zijn werk kan doen onder verschillende licht- en weersomstandigheden. 

Het project werd geleid vanuit de School of Informatics van de University of Edingburgh. Er waren ook diverse Nederlandse wetenschappers bij betrokken. Vanuit de Universiteit van Amsterdam zat Theo Gevers, hoogleraar op het vlak van Computer Vision, in de leiding van het projectteam. De overige betrokken UvA-wetenschappers zijn promovendi Hoang-An Le en Anil S. Baslamisli en postdoctoraal onderzoekers Fares Alnajar en Sezer Karaoglu.

De Amsterdamse bijdrage bestond uit het aanleggen van een dataset met virtuele tuinobjecten en de robot op basis hiervan leren om in een reëele setting tuinobjecten te herkennen, bij wisselende omstandigheden. Het team wist het voor elkaar te krijgen om de robot in 92% van de gevallen objecten op de juiste manier te laten herkennen.

maandag 4 november 2019

Studenten ontwikkelen drone die gewassen beschermt

Kevers die luizen opeten. Schadelijke vliegen die niet tegen raapzaadolie kunnen: Nederlandse tuinders beschermen planten tegen de meeste ziektes en ongedierte met natuurlijke middelen. Om dat nog sneller en gecontroleerder te kunnen doen, ontwikkelden studenten van Hogeschool Utrecht een drone die de natuurlijke vijanden van ongedierte kan verspreiden.

Studenten Werktuigbouwkunde en Electrical Engineering ontwikkelden de drone in opdracht van Corvus Drones. Dit bedrijf ontwikkelt drone-technologie voor de agrarische sector. De drone werd  meerdere keren in een kas getest. Bij het project was er nauwe afstemming met Bioline AgroSciences, producent van biologische gewasbescherming, en Benfried, adviseur en toeleverancier in de professionele (glas)tuinbouw & akkerbouw. Deze complete set aan partners zorgde ervoor dat het prototype nu voldoet aan de wensen van gebruikers.

Gerhold ten Voorde van Corvus Drones: “Studentenprojecten kunnen waardevol zijn voor innovatie, omdat je daar als bedrijf zelf vaak geen tijd voor hebt. Ze komen met dingen waar je zelf niet aan denkt en denken out-of-the-box.”

In het derde jaar van de opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde van Hogeschool Utrecht werken groepen studenten multidisciplinair samen aan een Quest-project

. Deze projecten worden opgezet rond ‘echte’, innovatieve opdrachten uit het werkveld.

vrijdag 1 november 2019

Volocopter ontwikkelt transportdrone die 200 kilogram kan tillen

De Duitse dronefabrikant Volocopter heeft de VoloDrone aangekondigd. Dit is een variant van zijn eerder ontwikkelde luchttaxi die speciaal aangepast is om zware lasten tot tweehonderd kilogram te kunnen vervoeren. De VoloDrone heeft een bereik van veertig kilometer. De maker denkt niet alleen aan toepassingen voor logistiek, zoals het dragen van grote pakketten en andere lasten, maar ook voor de agrarische sector. Zo noemt het bedrijf het voorbeeld om gewassen te kunnen besproeien. Daarvoor kunnen speciale onderdelen onder de VoloDrone gemonteerd worden. Verder zou de grote drone voor noodsituaties ingezet kunnen worden, om snel hulpgoederen te bezorgen.

donderdag 24 oktober 2019

Zwerm kleine drones verkent onbekende omgeving

Onderzoekers van de TU Delft hebben een zwerm piepkleine drones gepresenteerd die geheel zelfstandig een onbekende omgeving kan verkennen. Dit werk, dat op 23 oktober is gepubliceerd in Science Robotics, is een belangrijke stap vooruit binnen het vakgebied van de zwermrobotica. De uitdaging zit hem in het feit dat de piepkleine, 33 gram wegende drones autonoom moeten navigeren met zeer beperkte sensoren en rekencapaciteit. Het gezamenlijke onderzoeksteam – bestaande uit onderzoekers van de TU Delft, de Universiteit van Liverpool en de Radboud Universiteit Nijmegen – hebben deze uitdaging opgelost door zich te laten inspireren door de relatieve eenvoud waarmee insecten hun weg vinden.

Insectenzwermen brachten robotici op het idee dat kleine robots hun individuele beperkingen ook kunnen overwinnen door als zwerm te opereren. Zwermen kleine, goedkope robots zouden dan taken kunnen uitvoeren die momenteel buiten de mogelijkheden vallen van grote, individuele robots. Zo zou een zwerm kleine, vliegende drones een rampgebied veel sneller kunnen verkennen dan één grotere drone. Tot nu toe leken dergelijke zwermen toekomstmuziek.

De afgelopen vier jaar heeft een gezamenlijk onderzoeksteam van de TU Delft, de Universiteit van Liverpool en de Radboud Universiteit Nijmegen, zich ingezet om een zwerm piepkleine drones te ontwerpen die in staat is om een onbekende omgeving te verkennen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in het kader van het programma Natural Artificial Intelligence. Het doel van het onderzoeksproject was om stappen te zetten in de richting van het gebruik van zwermen drones bij reddingsoperaties.

Het voornaamste uitgangspunt was dat reddingswerkers in de toekomst een zwerm kleine drones zouden kunnen loslaten om een rampgebied, bijvoorbeeld een gebouw dat op instorten staat, te verkennen. Die zwerm drones zou het gebouw binnenvliegen, dit verkennen en vervolgens terugkeren naar het basisstation met relevante informatie. Daardoor zouden de reddingswerkers hun inspanningen kunnen richten op de meest relevante gebieden, bijvoorbeeld gebieden met overlevenden.

dinsdag 22 oktober 2019

Robotmaker koopt je gezicht voor 110.000 euro

De Britse fabrikant Geomiq is bereid 125.000 dollar (110.000 euro) te betalen voor je gezicht, zodat het jouw beeltenis voor nieuwe zorgrobots kan gebruiken. In ruil voor de forse betaling teken je een contract, waarin je afstand doet van het merkrecht op je gezicht. Hierdoor kan het bedrijf je hoofd namaken voor de robots zonder in de toekomst juridische problemen te riskeren.

maandag 21 oktober 2019

Toekomst mobiliteit in luchtruim thema Amsterdam Drone Week

Drones, eenpersoonshelikopters, of vliegende auto’s; hoe gaan steden dit soort nieuwe mobiliteitsvormen in de toekomst inzetten in de lucht? Dat wordt het centrale thema van Amsterdam Drone Week die dit jaar plaatsvindt van 4 tot en met 6 december in RAI Amsterdam.

Tijdens de eerste Europese rondetafelconferentie van burgemeesters zullen Europese burgervaders met elkaar delen welke rol zij zien voor deze zogenaamde ‘Urban Air Mobility’ om hun steden slimmer, groener en leefbaarder te maken. Tijdens de High Level Conference on Drones van het European Union Aviation Safety Agency (EASA), de Europese organisatie voor veiligheid in de luchtvaart, wordt het zogeheten U-space plan gepresenteerd. Dit geeft inzicht in de inrichting van het luchtruim en biedt uitleg bij de manier waarop drone-operaties met de nieuwe regelgeving kunnen worden opgeschaald.

Ruim drieduizend professionals en 250 sprekers uit 51 landen komen begin december naar Amsterdam om kennis en ervaringen te delen op het gebied van Urban Air Mobility, mobiliteitsoplossingen, regelgeving, (digitale) infrastructuur en innovatie en technologie. Amsterdam Drone Week wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd en is een samenwerking tussen RAI Amsterdam en EASA.

Het event wordt geopend door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Partners zijn, behalve het Ministerie van Infrastructuur & Water en de Europese Commissie, ook Airbus, Boeing en KPN. Verder geven onder anderen het Amerikaanse bedrijf AirMap en CANSO acte de présence. AirMap richt zich op veiligheidssystemen voor droneverkeer, CANSO is de internationale belangenbehartiger van luchtverkeersleidingorganisaties. De partijen gaan onder anderen in op de vraag wat er moet gebeuren om autonoom vliegen in gecontroleerd luchtruim mogelijk te maken.

vrijdag 18 oktober 2019

7 procent bedrijven gebruikt robots

In 2018 gebruikte 7 procent van de bedrijven robots. Vooral bedrijven in de industrie en researchinstellingen maakten gebruik van bijvoorbeeld lasrobots of zelfsturende voertuigen in magazijnen. Ook andere relatief nieuwe ICT-toepassingen als cloudcomputing en 3D-printing hebben hun weg gevonden in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit meldt het CBS in de publicatie ‘ICT, kennis en economie 2019’.

De cijfers komen uit een enquête onder bedrijven met tien of meer werkzame personen. Niet alle bedrijfstakken behoren tot de onderzoekspopulatie; de landbouw valt hier bijvoorbeeld niet onder.

In de industrie zette 29 procent van de bedrijven een industriële of service robot in. Ook researchinstellingen gebruikten relatief vaak robots (13 procent). In andere bedrijfstakken zoals in de onroerend goed branche, horeca en ICT-gerelateerde bedrijfstakken werd maar zeer beperkt gebruikgemaakt van robots in het bedrijfsproces.

In de industrie, de bedrijfstak waarin robots het meest werden ingezet, had de ingebruikname ervan vaak geen effect op het aantal banen. Desalniettemin hadden robots bij een kwart van de industriële bedrijven die robotica gebruikten gevolgen voor het aantal banen. Bij researchinstellingen (onderdeel van de bedrijfstak Advies en onderzoek) zorgde het gebruik van robots ervoor dat er meer banen bij kwamen dan er verdwenen.

woensdag 16 oktober 2019

Robothand van OpenAI leert zichzelf hoe een Rubik’s Cube werkt


Onderzoekscollectief OpenAI, waar ook Elon Musk een rol speelt, blijft in het nieuws komen: na kunstmatige intelligentie die zichzelf verstoppertje leert spelen, is er nu een robothand die zichzelf heeft aangeleerd om een Rubik’s Cube op te lossen.

dinsdag 8 oktober 2019

Philadelphia: door inzet sociale robots kunnen cliënten zelfstandiger leven

Mensen met een verstandelijke beperking kunnen door de inzet van sociale robots zelfstandiger leven. Sommigen worden zo meer zelfredzaam, ervaren meer eigen regie en krijgen daardoor meer plezier in hun dagelijkse leven. Dit blijkt uit de evaluatie waarin Philadelphia Zorg verslag doet van de afgelopen 3 jaar waarin ze de mogelijkheden van sociale robotica verkent. Hierin is uitgebreid beschreven welke impact de robot op cliënten had. Doordat cliënten de omgang met de sociale robot als prettig in de omgang ervaren, gaat Philadelphia verder met onderzoeken en experimenteren. Een andere reden om door te gaan met haar programma sociale robotica is omdat dit mogelijk een oplossing biedt voor toekomstige personeelstekorten.

De evaluatie wordt dinsdag 8 oktober op de ICT&health TOP 2019 Werkconferentie Digitale zorg next level overhandigd aan het ministerie VWS, Nederlands Zorginstituut Nederland, CBusinez, Nederlandse Zorgautoriteit, gemeente Den Haag en ICT&health.

Momenteel breidt Philadelphia al haar programma verder uit met andere robots. Ook wordt de robotsoftware steeds verder doorontwikkeld. Zoals het verbeteren van de gezichtsherkenningssoftware, het vergroten van de interactiedatabase en het aanpassen van de spraaksnelheid van de robot.  Dit proces wordt ondersteund door een digitaal platform, Robot Ctrl, dat alle interacties tussen de robot en de cliënten aanstuurt. Interacties waar de robot snel van leert, waardoor de sociale interacties per cliënt steeds persoonlijker, gerichter en succesvoller worden. Robot Ctrl wordt ontwikkeld samen met onze innovatiepartner The Innovation Playground.

vrijdag 27 september 2019

Robots met perfecte choreografie bij assemblagelijn Ford Fiesta

Ford heeft voor het eerst een team samenwerkende robots (cobots) ingezet die met de technici in Keulen zorgen voor een perfecte afwerking van elke Ford Fiesta die van de band rolt.

De zes cobots werken een gechoreografeerd proces af om de hele carrosserie in slechts 35 seconden glad te schuren. Het initiatief vervangt geen werknemers, maar stelt operators in staat zich te concentreren op complexere taken en de belasting te vermijden die gepaard gaat met het uitvoeren van herhalende taken.
“De cobots voelen net als wij aan wanneer er meer druk moet worden uitgeoefend. En ze kunnen beter bij moeilijk te bereiken plekken komen, zoals het midden van het dak”, zegt Dennis Kuhn, Senior Manufacturing Engineer, Paint Shop, Ford Europa.

Elke cobot is een UR10 van Universal Robots, de meest verkochte cobot ter wereld. Dit type wordt ook in de HiFi-branche gebruikt om geavanceerde luidsprekers en subwoofers te polijsten. Op de spuiterij van Ford zijn ze uitgerust met een 3D-geprinte zachte, flexibele laag tussen de robotarm en het schuurpapier. Daardoor kan de cobot met dezelfde precisie en hetzelfde gevoel werken als een menselijke hand.

Tijdens de productie wordt elke Fiesta ondergedompeld in een speciaal bad dat zorgt voor meer dan tien jaar bescherming tegen roest. Daarna kunnen er kleine deeltjes op het oppervlak achterblijven, onzichtbaar voor het blote oog maar voelbaar voor de hand, die nadelig kunnen zijn voor de laatste afwerklaag van de auto. De zes cobots verwijderen die oneffenheden en zuigen eventueel achtergebleven stof weg. De laatste controles worden uitgevoerd door twee werknemers, voordat de carrosserie verder gaat op de lijn voor het aanbrengen van de primer.

Voor de productie van luidsprekers en audioapparatuur met vooral platte vlakken volstaat één cobot. Om de technologie te kunnen gebruiken op de productielijn voor auto’s met meerdere contouren, is een andere aanpak vereist.

Ford onderzoekt verdere toepassing van de cobots voor de fabrieken in Valencia en Craiova. Ford heeft al andere cobots geïntroduceerd die zijn geprogrammeerd om productielijnmedewerkers bij te staan bij complexe assemblagewerkzaamheden, zoals het plaatsen van schokdempers in auto’s en van bougies in motoren. Ook is er al een zelfrijdende robot met de naam ‘Survival’ in gebruik genomen.

donderdag 26 september 2019

Pelikaandrone bemonstert het water in vliegende vaart

Een goede waterkwaliteit is belangrijk voor mens en natuur. In een waterrijk land als Nederland is het bewaken van de waterkwaliteit een zeer arbeidsintensieve opgave. Onderzoekers van de TU Delft hebben daarom een zogenoemde ‘Pelikaandrone’ ontwikkeld: een drone die snel verse watermonsters kan nemen, gecombineerd met een meetinstrument voor directe analyse van de waterkwaliteit. Deze week is de drone getest in het ‘living lab’ in het nieuwe natuurgebied Marker Wadden.

Watermonsters worden nu nog handmatig vanaf de wal of een vaartuig genomen en naar het laboratorium gestuurd voor microscopisch onderzoek. Het transport van een monster naar het laboratorium kan de kwaliteit van het monster echter negatief beïnvloeden Daarnaast is deze methode relatief kostbaar en arbeidsintensief. Bovendien verandert de waterkwaliteit vaak zo snel dat het wenselijk is om vaker te kunnen meten.

Om sneller en vaker water te kunnen bemonsteren zonder extra kosten, ontwikkelen onderzoekers van de TU Delft een waterdichte drone die automatisch kan landen op, en zelfs kan duiken in, het water.

Op deze ‘Pelikaandrone’ wordt een (hyperspectrale) camera gemonteerd voor luchtopnames, waarmee actuele monsternamepunten voor de drone worden bepaald. De drone landt vervolgens op deze locaties op het water en neemt een aantal monsters.

Deze monsters worden na terugkeer van de drone automatisch en direct geanalyseerd in een CytoSense, een flow cytometer die algen en andere micro-organismen scant en fotografeert. Binnen een aantal minuten worden tienduizenden organismen gescand en worden er duizenden gefotografeerd. De gegevens worden automatisch verwerkt en naar een online portaal ge-upload. Hiermee wordt verslechtering van het monster zoveel mogelijk voorkomen. Bij terugkomst laadt de drone zichzelf op in een laadstation.

Kevin van Hecke van het Micro Air Vehicle Lab (MAVLab) van de TU Delft: 'De Pelikaandrone kan de monitoring van waterkwaliteit sterk verbeteren en de kosten verlagen. Er kan veel sneller en efficiënter worden gecontroleerd op bijvoorbeeld blauwalg. De combinatie van drone en flowcytometrie zorgt ervoor dat de waterkwaliteit autonoom en in real time gemonitord kan worden. Ons plan is om uiteindelijk ook onder water proefmonsters te nemen met de drone. Daarom hebben we dit de Pelikaandrone genoemd.'

maandag 9 september 2019

Medisana Home Care Robot helpt ouderen in dagelijks leven

Robots worden op allerlei plekken ingezet: in de industrie voor het fabriceren van auto’s, in de medische zorg voor het herkennen van tumoren en nu ook in het huis van oudere mensen die hulp kunnen gebruiken in het dagelijkse leven. Niet alleen worden mensen ouder, ook willen ze langer zelfstandiger leven en daar kan een robot natuurlijk prima bij helpen. De Medisana Home Care Robot beschikt over een camera met kunstmatige intelligentie en kan daardoor autonoom door het huis navigeren waar nodig.

Robots maken ziekenhuisopnames leuker

Hogeschool Utrecht is gestart met een minor Social Robotics. Binnen deze minor gaan studenten robots ontwikkelen voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

De robots moeten kinderen stimuleren en helpen meer te bewegen. Beweging is namelijk belangrijk bij het herstel van (en tijdens) ziekenhuisopnames. Daarnaast kunnen robots de betrokkenheid van kinderen bij sport en spel vergroten en hen zo afleiden van het ziek zijn. “We verwachten dat deze samenwerking met Hogeschool Utrecht robots oplevert die het verblijf van kinderen in het ziekenhuis veraangenamen”, aldus Elza de Stigter, van team eHealth bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

De minor is ontstaan uit de samenwerking tussen de HU-opleiding ICT, het lectoraat Digital Smart Services van de HU en het Wilhelmina Kinderziekenhuis van UMC Utrecht.

woensdag 4 september 2019

Hyundai ontwikkelt robotvest om zwaar werk te verlichten

Hyundai werkt aan een gerobotiseerd exoskelet in de vorm van een vest om zware werkzaamheden boven het hoofd te verlichten. Het robotvest imiteert de bewegingen van de gewrichten en ondersteunt de drager bij zware belasting. Daardoor wordt de fysieke kracht vergroot en moet vermoeidheid verminderd worden. Hyundai heeft het vest ontwikkeld voor productiemedewerkers die vooral werkzaamheden boven hun hoofd uitvoeren, zoals het monteren van onderdelen aan de onderkant van de auto

dinsdag 3 september 2019

Gestuurde biopsierobot verbetert radiologische ingrepen bij borstkanker

Machnet Medical Robotics is de naam van een nieuwe spin-off die aan de slag gaat met kennis die ontwikkeld is aan de Universiteit Twente. Het bedrijf dat zich in Twente vestigt, ontwikkelt een robot voor MRI-gestuurde biopsies. De toepassing richt zich in eerste instantie op het nemen van biopsies bij vroege fase borstkanker. De Universiteit Twente en het bestaande bedrijf Machnet Holding BV zijn beide aandeelhouder in Machnet Medical Robotics BV.

De medische robot brengt volgens Jeroen Veltman, radioloog bij Ziekenhuisgroep Twente en nauw betrokken bij dit initiatief, verschillende voordelen. “Deze mri compatible robot technologie stelt de radioloog in staat een biopsie of behandelnaald op zeer nauwkeurige wijze te positioneren. De rol van MRI in de diagnostiek wordt steeds groter en de gepersonaliseerde behandelplannen voor de patiënten vragen steeds nauwkeurigere diagnostiek. Deze nieuwe ontwikkeling geeft allerlei mogelijkheden om de zorg te verbeteren. Naast toepassingen voor de borst verwachten we dat bijvoorbeeld ook mri-geleide prostaatdiagnostiek en behandeling of mri geleide vasculaire interventies hier voordeel van gaan hebben.

De basis voor de robot ligt bij de onderzoeksgroep van Stefano Stramigioli, die als hoogleraar Advanced Robotics zich bezighoudt met de ontwikkeling van medische robots. Françoise Siepel en Vincent Groenhuis zijn binnen deze groep samen met Stefano de uitvinders van de technologie achter de nieuwe biopsierobot. Hiervoor is een patentaanvraag ingediend. Abe van der Werf, die met het bedrijf Machnet succesvol werd met RF-spoelen voor MRI’s, kwam enkele jaren geleden in contact met deze onderzoekers en zag kansen om deze robot samen met de Universiteit te ontwikkelen en naar de markt te brengen.

Machnet Medical Robotics wordt het Twentse expertisecentrum voor ontwikkeling van gerobotiseerde toepassingen in de radiologie. Dit past binnen de ambities van het TechMed Centre van de Universiteit Twente dat met medici, technisch geneeskundigen, ingenieurs en ondernemers werkt aan de ontwikkeling en implementatie van allernieuwste operatie- en behandeltechnieken. Het expertisecentrum sluit aan bij het opzetten van een research- en educatieprogramma door UT en Siemens Healthineers, dat erop is gericht om medische professionals in de toekomst veel nauwkeuriger en succesvoller beeld- en robotgestuurde operaties te laten uitvoeren.

Nico Arfman neemt als directeur van Machnet de leiding over het bedrijf. “De komende jaren  brengen we het bestaande prototype naar een gecertificeerde medical device dat kan worden toegelaten op de medische markt. Daarvoor bouwen we een team, werken we het businessplan verder uit en zoeken we financiering voor deze vervolgstappen. Deze nieuwe onderneming biedt kansen om samen met onderzoekers, studenten en radiologen baanbrekende toepassingen te ontwikkelen voor de radiologie.”

Bij de totstandkoming van deze spin-off waren het kennis transfer office van Novel-T, OostNL, Health Valley en de ondernemers van het bedrijf Holland Innovative betrokken.

vrijdag 30 augustus 2019

Kleine robotarm voor op je bureau

Met de komst van de robotgrasmaaier en de robotstofzuiger doen robots nu daadwerkelijk hun intrede in het Nederlandse huishouden. Volgens een Chinese firma is het dan ook tijd voor een robotarm voor op je bureau, die je helpt bij allerhande taken.

donderdag 29 augustus 2019

Zalando schakelt logistieke robots na testperiode in voor het echte werk

Zalando, Europa’s grootste online fashion platform, introduceert twee robots voor een pilot in haar fulfilmentcentrum in het Duitse Lahr. De TORU-robots worden na acht maanden testen, vanaf nu ingezet in het logistieke proces. De twee robots worden hierbij ondersteund door nog eens zes TORUs. De belangrijkste taak van de robots is ‘pick and put’, waarbij de robots werk uitvoeren dat voor de logistieke medewerkers erg zwaar en niet ergonomisch verantwoord is.

Het bijzondere aan de TORU-robots is dat ze individuele schoenendozen kunnen oppakken en verplaatsen. Dat is een groot verschil met de meeste andere robotsystemen, die wel volledige pallets of kratten kunnen verplaatsen, maar geen individuele producten kunnen oppakken. Nadat de robots gedurende acht maanden werden getest in het fulfilmentcentrum in Erfurt, zullen de robots nu worden overgebracht naar het fulfilmentcentrum van Zalando in het Duitse Lahr. Hier is voldoende ruimte voor de TORU-robots en voor hun overdracht- en laadstations.

Samen met Magazino, de start-up achter TORU, heeft Zalando een aantal parameters vastgelegd om de productiviteit van robots te meten. Zo moeten de robots foutloos producten, in dit geval schoenendozen, kunnen verwerken en moeten ze genoeg werk verzetten, rekening houdende met de tijd dat ze uit dienst zijn wegens onderhoud. Aanvankelijk stonden de robots tijdens de uitvoering van hun werk regelmatig lange tijd stil vanwege detectiefouten of een grote rekentijd. Door deze pauzes te verkleinen kon het aantal pick-ups per uur aanzienlijk worden verhoogd. Dit aantal ligt nog wel lager dan het handmatig verwerken door logistieke medewerkers.

woensdag 28 augustus 2019

Bezorgrobot Amazon laat nog op zich wachten

De bezorgrobot van Amazon is nog niet in staat om zelfstandig pakketjes te bezorgen. Het model waar Amazon nu mee werkt is niet meer dan een prototype, en het zal daarom nog lang duren voordat we de zogeheten Amazon Scout gaan zien in de Verenigde Staten of in het Verenigd Koninkrijk. Dat meldt Charged Retail. De blauwe Amazon Scouts kunnen nu geen trap beklimmen en hebben een Amazon-medewerker nodig om de voortgang te bewaken.

dinsdag 27 augustus 2019

Limodo: de robot die zelfstandig je glazen wast


Het wassen van de ramen is niet zo’n leuke klus, die veel mensen dan ook vaak te lang laten liggen. Met de Limodo Wizard Smart Window Cleaning Robot hoeft dat niet meer: dankzij verschillende sensoren rijdt hij zelfstandig over het raam en haalt hij alle viezigheid weg.

maandag 26 augustus 2019

Coca-Cola test robot in Brits pretpark

Coca-Cola European Partners, 's werelds grootste bottelaar van Coca-Cola, test robottechnologie voor de distributie van dranken in het Britse pretpark Alton Towers, tussen Derby en Stoke in het midden van Engeland. Het project past binnen het innovatiefonds van CCEP. Samen met technologiebedrijf Teleretail wil CCEP robottechnologie testen in een drukke omgeving. De robot zal de producten vervoeren van het distributiecentrum naar de verschillende drankwinkels in het park.

donderdag 22 augustus 2019

Rusland brengt humanoïde robot naar International Space Station

Rusland heeft in de nacht van woensdag op donderdag een humanoïde robot met een onbemande raket naar het International Space Station (ISS) gestuurd, schrijft The Japan Times. De robot blijft tien dagen aan boord van het ISS om te leren astronauten te assisteren. Het gaat om een humanoïde robot, wat erop neerkomt dat het apparaat een menselijke vorm heeft. Zo heeft de robot armen, handen en vingers.

Robots gaan klanten op weg helpen in Belgische computerwinkels

Elf humanoïde assistenten zullen binnenkort als assistent-verkoper en animator ingezet worden. De mobiele, intelligente en interactieve Cruzr-robots moeten klanten helpen en het personeel bijstaan. De eerste robots - volgens de partners een primeur in Europa - worden ingezet in verkoopruimtes van de ketens Auva en Computer Checkpoint. De robots zijn voorzien met software van ZoraBots uit Oostende. De hardware komt van het Chinese UBTECH.

woensdag 21 augustus 2019

YouTube bant per ongeluk video's van robotgevechten wegens 'dierenmishandeling'

Het YouTube-algoritme heeft een aantal video's over robotgevechten verwijderd omdat daarin 'opzettelijk dierenleed werd toegebracht of dieren gedwongen werden om met elkaar te vechten'. Het blijkt om een vergissing te gaan. Filmpjes van stierenvechten, hanengevechten of van andere vormen van dierenmishandeling zijn niet toegelaten op YouTube, tenzij ze educatief, artistiek of wetenschappelijke van aard zijn en er genoeg context wordt gegeven. Over robotgevechten zeggen de richtlijnen van YouTube vooralsnog niets.

dinsdag 20 augustus 2019

Landen oneens over regels voor robotwapens

Bewapeningsexperts uit tachtig landen zijn dinsdag in Genève begonnen aan de lastige klus om een gezamenlijk VN-verdrag op te stellen tegen het gebruik van autonome wapensystemen. Deze geautomatiseerde robotwapens of wapenrobots worden ontwikkeld door landen als de VS, Rusland, China en Israël. De landen die werken aan de autonome, onbemande wapensystemen zijn tegen zo’n verdrag. Meer dan 24 landen zijn juist voorstander van strenge regels ter beteugeling van dit nieuwe wapentuig.

donderdag 15 augustus 2019

Antwerpse ziekenhuizen starten eind september met dronetransporten

Het Antwerpse bedrijf Helicus start eind september met dronetransporten van onder meer weefsel, bloed en medicijnen tussen de ziekenhuizennetwerken GZA, ZNA en Helix. Het bedrijf heeft sinds eind 2018 een commandocentrum voor drones in Internet of Things-hub The Beacon en ontwikkelde een interface om in contact te staan met luchtverkeersleiding skeyes. In december wil Helicus ook in Hasselt starten met een soortgelijk project.

woensdag 14 augustus 2019

3 miljoen euro voor baanbrekend onderzoek naar zelfhelende robots

Robots spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven en werk. De komende drie jaar zullen onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel, de University of Cambridge, L'École Supérieure de Physique et de Chimie Industrielles de la ville de Paris (ESPCI-Paris) en de Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology (Empa) samenwerken met de Nederlandse polymeerproducent SupraPolix aan de volgende generatie robots: (zachte) robots die 'pijn voelen' en zichzelf helen. De partners kunnen rekenen op 3 miljoen euro steun van de Europese Commissie.

Binnenkort zullen robots niet alleen in fabrieken en laboratoria te vinden zijn, maar zullen ze ons ook helpen in onze directe omgeving. Zij zullen ons helpen in het huishouden om onze werklast te verminderen en om ons leven veiliger te maken. Robots zullen zij aan zij met ons werken en het is belangrijk dat dit op een veilige manier gebeurt. Veel robots van de volgende generatie worden gebouwd met flexibele materialen, om fragiele voorwerpen met de nodige handigheid te kunnen manipuleren en om de veiligheid van mensen te garanderen. Omdat ze zacht zijn, kunnen ze mensen niet kwetsen. Maar dit betekent tegelijkertijd dat deze 'zachte robots' bijzonder kwetsbaar zijn voor barsten of scheuren die worden veroorzaakt door scherpe voorwerpen uit onze omgeving. De reparaties die nodig zijn om die robots weer aan het werk te krijgen kosten vaak veel tijd en zijn daarom kostbaar.

Om dit te voorkomen, zullen de wetenschappers binnen het nieuwe SHERO-project technologieën ontwikkelen waarmee zachte robots zichzelf kunnen herstellen. Omdat het de bedoeling is dat er bij dit reparatieproces geen mensen worden betrokken, zijn de onderzoekers op zoek naar zelfhelende materialen om de zachte robots mee te bouwen. Deze flexibele kunststoffen kunnen zichzelf volledig herstellen als ze beschadigd zijn. Om te kunnen voelen en het zelfherstellende proces te activeren, wordt functioneel materiaal ingebed. Het Europese project heeft de ambitie om een zachte robot te creëren van een zelfhelend materiaal, die schade kan detecteren en de nodige stappen kan ondernemen om het defect voorlopig (dus tijdelijk) te verhelpen, zodat het werk in uitvoering kan worden afgerond, of volledig te herstellen tijdens een onderhoudsbeurt.

dinsdag 13 augustus 2019

Joola Infinity: de perfecte tafeltennisrobot


Volgens de makers van de Joola Infinity Table Tennis Training Robot is het de perfecte combinatie van tafeltennis en robotica. Hij kan vrijwel iedere slag nabootsen en biedt een compleet lesprogramma om jou om te toveren tot een bedreven tafeltennisser.

vrijdag 9 augustus 2019

Versnelde installatie droneradar na incident traumahelikopter

Drone testcentrum Space53 plaatst een droneradar om het luchtruim boven de stad Enschede in kaart te brengen. De droneradar staat op het dak van de Alphatoren in Enschede, met 101 meter het hoogste gebouw van Oost-Nederland. De radar brengt in een straal van 20 kilometer om Enschede het luchtruim in kaart.

Toepassingen van drones in stedelijk gebied bieden enorme kansen, mits dit veilig gebeurt. Het droneincident met de traumahelikopter van het ziekenhuis Medisch Spectrum Twente eind juni onderstreept dat veilige integratie van bemande en onbemande luchtvaart niet vanzelfsprekend is.

De installatie van de droneradar sluit aan op het VUTURA project, een door de Europese Unie gefinancierd project om te onderzoeken hoe drones veilig in het luchtruim geïntegreerd kunnen worden. Het project wordt uitgevoerd door een consortium bestaande uit partijen uit binnen- en buitenland, waaronder het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR, TU Delft en partners van Space53 zoals gemeente Enschede

woensdag 7 augustus 2019

Synthetische huid kan robots laten zweten

De NWO heeft in het kader van het START-UP-programma drie miljoen euro toegekend aan zeven recent aangestelde onderzoekers voor vernieuwend onderzoek in de natuur- en scheikunde. Onder hen is Danqing Liu, docent aan de faculteit van Scheikundige Technologie en Scheikunde van de TU/e. Liu krijgt 411.000 euro. Zij gaat de beurs gebruiken om slimme synthetische oppervlakten te maken die onder invloed van licht of elektrische velden vloeistoffen kunnen afscheiden of opnemen. Deze oppervlakten kunnen onder meer worden gebruikt voor het ontwikkelen van zelf-reinigende systemen, en voor de toepassingen in de robotica en de gezondheidszorg.

Afscheiding is in de natuur een veel voorkomende verschijnsel. Denk aan de menselijk huid die olie afscheidt om ons lichaam te beschermen, of zweet om de lichaamstemperatuur te reguleren. Of aan vissen die een slijmachtige substantie afscheiden om hun huid te beschermen tegen parasieten, en om de waterweerstand te verlagen, zodat ze sneller kunnen zwemmen. Geïnspireerd door de huid van levende wezens ontwikkelt Danqing Liu slimme oppervlaktes die onder invloed van licht en elektriciteit meerdere malen stoffen achter elkaar kunnen afgeven en weer opnemen.

Het gecontroleerd afgeven van vloeistof speelt een grote rol in zelfreinigende systemen, waar het afgegeven smeermiddel het vermogen om vocht op te nemen reguleert, en voorkomt dat zich allerlei vuil aan het oppervlak hecht. Ook kan het worden gebruikt in biomedische toepassingen, zoals huidpleisters die het vochtgehalte reguleren of langzaam antiobiotica afgeven om wonden te genezen. In de afzienbare toekomst kunnen slimme oppervlakten zelfs worden gebruikt als synthetische huid voor robots.

Lopen, sporten, het optillen van voorwerpen, of gewoon stilstaan. Iedere keer als we onze spieren gebruiken, produceren ze warmte. Hoe meer we onze spieren gebruiken, des te meer moeten ze actief worden gekoeld. Het is de reden waarom we zweten. Door te zweten wordt water uit ons lichaam gepompt, dat vervolgens verdampt en ons verkoelt.

Bij robots, vooral bij mensachtige robots waar de vereiste torsie een groot beroep doet op hun motoren, is de opgewekte hitte een fikse beperking voor hun prestaties. Momenteel lossen ingenieurs dat op door ventilatoren of grote radiatoren, die de robots een stuk zwaarder en groter maken. In de toekomst kunnen de slimme oppervlakten die Liu ontwikkelt, worden gebruikt als kunsthuid voor robots, die daardaar “kunnen zweten, afkoelen en beter functioneren”. 

Met haar brede achtergrond in verschillende disciplines, variërend van electrical engineering tot  werktuigbouwkunde en scheikundige technologie, probeert Liu het gat te vullen tussen moleculaire wetenschappen – zoals synthetische organische chemie – en materiaalkunde. “Ik ontwikkel nieuwe materialen zoals siliconen, hydrogels en vloeibare kristalpolymeren op submicrometer-schaal”, legt ze uit. Deze materiaal zijn responsief, wat betekent dat ze externe prikkels kunnen waarnemen en erop kunnen reageren, middels ingebouwde sensorsystemen. De laatste zijn ofwel intrinsiek aanwezig in de materialen zelf, of ze worden erin geïntegreerd in de vorm van optische, elektrische of chemische sensoren.

Danqing Liu begon haar loopbaan bij de faculteit van Werktuigbouwkunden als promovendus in 2009. Na haar promotie trad ze in 2013 toe tot de faculteit van Scheikundige Technologie en Scheikunde, als post-doc. In 2015 werd ze benoemd tot Research Fellow aan het Institute of Complex Molecular Systems. Since 2019 is ze universitair docent in de groep Stimuli-responsive Functional Materials and Devices van prof. Albert Schenning. Naast haar START-UP-beurs kreeg Liu eerder al een 4TU-beurs (2015) en een VENI-beurs (2016) van NWO.

donderdag 18 juli 2019

Naar één nationaal AI kennis- en innovatienetwerk

Om te zorgen dat Nederland bijblijft in de race rond Kunstmatige Intelligentie (AI) wordt in oktober de Nederlandse AI Coalitie opgericht. Die moet zorgen voor een gezamenlijke aanpak nu tal van landen hard aan de weg timmeren en een voorsprong nemen bij het aantrekken van talent.

'Juist Nederland kan een unieke en mensgerichte aanpak ontwikkelen als we daar gezamenlijk de schouders onder zetten. Daarmee laten we AI werken voor elke Nederlander,' schrijven de initiatiefnemers in een position paper.

De vorming van één nationaal AI kennis- en innovatienetwerk moet alle versnipperde AI-initiatieven en onderzoekscentra gaan verbinden en zorgen dat er beter wordt samenmgewerkt. Ook moet er ruimte komen voor meer dan 400 extra onderzoekers. Het nieuwe centrum moet verder zorgen dat we bijvoorbeeld slimmer en verantwoorder data gaan delen en gebruiken.

Verder moet Nederland volgens de voorstellen inzetten op een grootschalig om- en bijscholingsprogramma. Slechts 10 procent van de scholing is nu bijvoorbeeld gericht op noodzakelijke digitale vaardigheden.

Het idee voor de vorming van één Nederlandse AI-coalitie komt van de Taskforce AI die is opgezet door MKB-Nederland, VNO-NCW, TNO, de VSNU en het ministerie van EZK en waar partijen als Seedlink, Philips, IBM, Ahold Delhaize en Topteam Dutch Digital Delta in participeren.

woensdag 17 juli 2019

Neuralink zet eerste ministapjes om hersenen en computers met elkaar te verbinden

Toen twee jaar geleden bekend werd dat Elon Musk een bedrijf had opgericht om een eigen brein-computer-face te ontwikkelen, verwees hij naar het idee van een 'neural lace'. Dat is een fictieve technologie die mensen toelaat om gedachten te uploaden en te downloaden in computers. Musk had het idee uit een sciencefiction-boek gehaald, maar door er naar te verwijzen schiep hij meteen hoge verwachtingen. Op de eerste presentatie waarin de vorderingen van Neuralink uiteengezet worden voor het grote publiek, voelt Musk zich genoodzaakt die verwachtingen een beetje te temperen. Hij benadrukt dat dit een project op lange termijn wordt.

dinsdag 16 juli 2019

Amerikaanse leger test robotsoldaten in 2020

Het Amerikaanse leger zal robots beginnen inzetten op een meer offensieve manier. Het leger zal robotsoldaten beginnen inzetten in 2020. Soldaten zullen de robots vanop een afstandje bedienen om te zien hoe goed het systeem werkt in een gevechtssituatie. Hoewel de test niet gaat om een echte gevechtssituatie, hoopt het leger op feedback die problemen blootlegt.  De testfases zullen de komende jaren steeds meer opgevoerd worden. Een dergelijk robotsysteem kan het leger heel wat voordelen bieden.

maandag 15 juli 2019

TU/e kondigt EAISI aan: nieuw instituut voor slimme machines

De Technische Universiteit Eindhoven trekt vijftig extra hoogleraren en (hoofd-)docenten aan voor onderwijs en onderzoek op het gebied van kunstmatige intelligentie.

De universiteit richt een instituut voor Kunstmatige intelligentie (AI) op dat tot de Europese top moet gaan behoren. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de sterk stijgende vraag naar opleidingen, ingenieurs en kennis op het gebied van AI.

Het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI, spreek uit: Easy) bundelt de bestaande activiteiten van de TU/e op het gebied van AI, zoals het Data Science Center Eindhoven en het High Tech Systems Center.

'Vroeger zat AI met name in de cyberwereld, bij Google, Booking.com, Spotify en andere consumentenplatforms. Nu evolueert AI richting velden waarin de TU/e traditioneel sterk is, zoals High Tech Systems en Human Technology Interaction. Bij EAISI worden de machines intelligent', aldus Carlo van de Weijer, directeur van het nieuwe instituut.

EAISI legt de nadruk op het gebruik van slimme algoritmen in machines, zoals robots en zelfrijdende auto’s. De totale besteding van de universiteit is zo’n 100 miljoen euro over vijf jaar tijd. Daarnaast worden er nog externe fondsen aangetrokken.

Kunstmatige intelligentie speelt nu al een belangrijke rol in het onderzoek en onderwijs van de TU/e. Zo’n honderd wetenschappers in Eindhoven zijn dagelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe kennis en slimme toepassingen van deze technologie. Ze ontwikkelen prijswinnende voetballende robots, mensvriendelijke drones voor de gezondheidszorg, 3D-beeldherkenningssystemen voor zelfrijdende auto’s, medische beeldanalyse op basis van deep learning, en slim gebruik van data van gezondheidsapps.

EAISI wil de komende jaren vijftig nieuwe hoogleraren en (hoofd-)docenten aantrekken op het gebied van AI.

De TU/e werkt in het nieuwe instituut nauw samen met studententeams zoals Fruitpunch en TechUnited en het bedrijfsleven in de regio Brainport. Zo zijn er onder meer contacten met ASML, Philips en NXP. Nadere bijzonderheden worden begin september bekendgemaakt.

donderdag 11 juli 2019

NS zet dronespiloten in

NS start met dronevluchten op de stations om onderhoudsinspecties uit te voeren. Remco Bunder en Sep Schetters zijn de eerste NS-dronepiloten die de vluchten uitvoeren. Remco: “Stations en andere gebouwen worden jaarlijkse geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren. Nu gebeurt dat vaak nog met hoogwerkers en steigers. Ik zag hoe tijdrovend het is, met afzettingen die de reiziger in de weg staan. Ik dacht: dat kan slimmer.” Sep: “Drones hebben als voordeel dat we niet op hoogte hoeven te werken en daardoor veiliger ons werk kunnen doen. Daarbij hebben reizigers minder overlast omdat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station.”

NS heeft toestemming gekregen om aan de binnenkant van het station en andere gebouwen professionele vluchten te maken. Vorige maand maakten Remco en Sep een geslaagde testvlucht op Utrecht Centraal en in de Moreelse brug over het Utrechtse spoor. Op termijn zal nieuwe Europese wetgeving het vliegen in stedelijk gebied mogelijk maken, dan kunnen treinstations en perronkappen ook van buiten met een drone geïnspecteerd worden. Naast minder overlast voor reizigers, leidt de inzet van drones tot lagere kosten en zorgt dit ervoor dat het de inspecties sneller zijn afgerond.

De drones maken foto- en filmopnames van de binnen- en buitenkant van stationsgebouwen. Er zijn goede afspraken gemaakt zodat NS voldoet aan de privacy wetgeving. Remco: “We hebben als dronepiloot speciale werkinstructies gekregen. We verkennen vooraf het terrein, zetten het vlieggebied af en geven met borden aan dat er opnames gemaakt worden. Mocht tijdens het vliegen blijken dat er toch personen op de opnames staan, dan worden deze opnames gewist of de personen geblurd. De beelden worden daarna opgeslagen in een goed beveiligde omgeving.”

woensdag 10 juli 2019

Programmeerbare zachte actuatoren veelbelovend voor ‘zachte robotica’

Onderzoekers van de TU Delft hebben zeer goed programmeerbare actuatoren ontwikkeld die net als een mensenhand uit harde en zachte materialen bestaan om complexe bewegingen te kunnen maken. Deze materialen hebben groot potentieel voor zachte robots die veilig en efficiënt met mensen en tere voorwerpen kunnen omgaan. De wetenschappers beschrijven hun werk in het nummer van Materials Horizon dat 8 juli verscheen.

‘Robots zijn meestal groot en zwaar. Maar je wilt ook robots hebben die voorzichtig te werk kunnen gaan, bijvoorbeeld als ze met weke delen in het menselijk lichaam omgaan. Het vakgebied dat dit onderwerp bestudeert, zachte robotica, wordt nu snel populairder’, aldus prof. Amir Zadpoor, die het onderzoek heeft begeleid dat in Materials Horizon verschijnt.

‘Je bent eigenlijk op zoek naar iets met vergelijkbare kenmerken als de menselijke hand, zoals een zachte grip, snelle maar toch precieze bewegingen, en kracht. Dat proberen we met onze zachte programmeerbare materialen uit de 3D-printer te bereiken.’

Dankzij hun zachte aanraking kunnen zachte robots veilig en efficiënt met mensen en tere voorwerpen omgaan. Voor de aandrijving van deze nieuwe generatie robots zijn echter zachte, programmeerbare mechanismen nodig. Flexibele metamaterialen die op basis van mechanische instabiliteit werken, bieden ongekende functies die in het materiaal zelf geprogrammeerd zijn. Dit maakt ze heel geschikt voor zachte mechanismen. ‘De aanpasbaarheid van de mechanische metamaterialen die tot nu toe zijn voorgesteld was echter erg beperkt’, zegt onderzoeker en hoofdauteur Shahram Janbaz.   

‘We presenteren nu een aantal nieuwe ontwerpen van ultraprogrammeerbare mechanische metamaterialen waarbij niet alleen de aandrijfkracht en amplitude maar ook de aandrijfmodus binnen een heel wijd bereik kan worden gekozen en ingesteld. We geven ook een aantal voorbeelden van hoe deze zachte actuatoren in robotica zouden kunnen worden gebruikt, bijvoorbeeld als drukwisselaar, kinematische controller en als pick&place-eindeffector', zei Janbaz.

‘De functie zit al in het materiaal zelf', legde Zadpoor uit. ‘We moesten het fenomeen van vervorming daarom beter bestuderen. Ooit werd het als het toppunt van slecht ontwerp beschouwd, maar in de afgelopen paar jaar is die eigenschap onder controle gekregen en wordt het gebruikt om mechanische metamaterialen met geavanceerde functies mee te ontwerpen. Zachte robotica in het algemeen en zachte actuatoren in het bijzonder kunnen enorm van zulke designmaterialen profiteren. Of het enorme potentieel van vervorming echt kan worden ingezet hangt ervan af of de grootste beperking van de ontwerpen die tot nu toe zijn gepresenteerd kan worden verholpen: de beperkte programmeerbaarheid ervan. Wij konden hogere vervormingsgradaties berekenen en voorspellen en het materiaal hier vatbaarder voor maken.’ 

‘We presenteren dus metamaterialen van meerdere materialen die worden aangedreven door vervorming en zeer programmeerbaar zijn’, zei Janbaz. ‘We hebben rationele ontwerpbenaderingen gecombineerd met voorspellende rekenmodellen en met geavanceerde, ‘additive-manufacturing'-technieken waarbij meerdere materialen worden gebruikt om met de 3D-printer cellulaire materialen te printen met arbitraire verdelingen van harde en zachte materialen in de centrale delen en hoeken van hun eenheidscellen. We hebben als belangrijkste ontwerpparameters de geometrie en ruimtelijke verdeling van materiaaleigenschappen gebruikt en hiermee zachte metamaterialen ontwikkeld die zich als mechanismen gedragen waarvan de aandrijfkracht en amplitude kunnen worden aangepast.’

vrijdag 5 juli 2019

Minister wil de inzet van stoormiddelen tegen drones vaker toestaan

Minister Ank Bijleveld van Defensie gaat het mogelijk maken om elektronische stoorzenders in te zetten tegen drones. Dat schrijft de minister donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Deze stoorzenders, ook wel 'jammers' genoemd, moeten ingezet kunnen worden tegen drones. Het gebruik van deze middelen is op dit moment, vanwege de Nederlandse Telecommunicatiewet, nog niet onder alle omstandigheden mogelijk.

dinsdag 2 juli 2019

Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen wereldtitel in Sydney

Tussen 2 en 7 juli vindt in Sydney het wereldkampioenschap RoboCup plaats, waar de TU Eindhoven haar wereldtitel verdedigt. De robots dragen dit jaar vrouwelijke namen, als eerbetoon aan het succes van de Oranje Leeuwinnen. Met een nieuwe strategie-aanpak: per tegenstander is er een toegesneden strategie. Elk jaar vinden de robotkampioenschappen plaats en het TU/e-team, Tech United, eindigt sinds 2008 elke keer in de finale. Behalve bij het voetbal, speelt Tech United mee in de categorie voor zorgrobots.

De voetbalrobots van Tech United: Lieke Motors, Vivianne Wielema, Jackie Groenestroom, Dominique Bluetooth, Lineth Rekenbrein en keeper Sari van Verenstaal. Foto: Tech United.
In 2018 wonnen de voetbalrobots van de TU Eindhoven het wereldkampioenschap op de RoboCup in Montréal. Er staat dus heel wat op het spel. Als eerbetoon aan de buitengewone prestaties van de Nederlandse voetbal-leeuwinnen, kregen de spelers van het robotvoetbalteam van de TU Eindhoven dit jaar een nieuwe naam. De selectie voor het wereldkampioenschap dat zal plaatsvinden van 2 tot 7 juli in Sydney zal bestaan uit sterspelers Lieke Motors en Vivianne Wielema in de aanval, Jackie Groenestroom op het middenveld, en Dominique Bluetooth en keeper Sari van Verenstaal in de verdediging. Lineth Rekenbrein staat als invallende aanvaller te popelen om haar spelminuten te pakken.

"We hebben de robots de afgelopen periode weer flink kunnen verbeteren, meldt teamcaptain Wouter Kuijpers van Tech United: “De dribble-kwaliteiten van de spelers zijn sterk verbeterd. Wielema is een nieuw type voetbalrobot dat speciaal is uitgerust met 8 aangedreven wielen voor ultra-snelle moves." Daardoor is robot Wielema bijna net zo snel als Usain Bolt op de 100 meter.

De eerste robotvoetbal-wedstrijd zal gespeeld worden op donderdagochtend 3 juli om 09:00u lokale tijd (het is in Sydney 8 uur later dan in Nederland, dus 01:00u voor ons). De halve finales zijn op zondagochtend 09:00u en 10:30u (01:00u en 02:30u, resp.) en de finale begint om 14:30u (06:30u zondagochtend Nederlandse tijd). Alle wedstrijden zullen live worden uitgezonden via robocup.live.