Hoeveel vertrouwen Nederlanders op robots in het dagelijks leven?
Van de humanoïde Sophia tot de stofzuigerrobot en de collaboratieve robotarm - robots zijn tegenwoordig in veel verschillende vormen en situaties te vinden. Uit een recent onderzoek van OnePoll in opdracht van reichelt elektronik blijkt dat 70 procent van de ondervraagden denkt dat robots het dagelijkse leven gemakkelijker kunnen maken, desondanks geeft 61 procent aan geen huishoudrobots te willen aanschaffen in 2020. Ook blijkt dat de Nederlandse bevolking in de toekomst wel openstaat voor automatisering in de logistiek en in de productie- en zorgsector.
Het gebruik van robots in particuliere huishoudens is nog niet gemeengoed. In totaal heeft iets meer dan een derde (35 procent) van alle Nederlanders een robot - alleen onder 25- tot 34-jarigen heeft bijna de helft (49 procent) een robot. Daarmee loopt Nederland achter op andere onderzochte landen wat betreft het gebruik van huishoudrobots.
De robots worden door 25- tot 34-jarigen het meest gebruikt voor schoonmaken (35 procent) en tuinonderhoud (36 procent). Van alle ondervraagden geeft 28 procent aan dat ze robots gebruiken voor games. Ondanks dat het gebruik van robots nog geen standaard zijn in de meeste Nederlandse huishoudens, worden ze wel steeds meer geïntegreerd met verschillende gebieden van het dagelijkse leven: door taken voor ons uit te voeren, hulp te bieden in de zorg of gebruik in de hobbysector.
Wat betreft de algemene tevredenheid van de consumenten over de prestaties van de robots is het oordeel over het algemeen positief.
Deze trend is niet zo duidelijk als het gaat om nieuwe aankopen. Zo kan slechts 15 procent van de ondervraagden zich voorstellen dat ze in de komende twaalf maanden een robot voor hun huishouden aanschaffen. De prijs van de robots ontmoedigt velen om tot aankoop over te gaan, 58 procent vindt robots te duur. Meer dan de helft (51 procent) heeft er nog geen behoefte aan en meer dan een tiende (12 procent) heeft geen vertrouwen in robots.
Bijna de helft (44 procent) van de Nederlanders heeft aangegeven maximaal tussen de 100 en 500 euro aan een robot besteden. Daarnaast overweegt 30 procent een budget van 500 tot 750 euro. Maar liefst 10 procent zou tussen 750 en 1.000 euro uitgeven aan een robot. Deze vrij hoge budgetcijfers suggereren dat hoge kwaliteit en innovatieve functies belangrijk zijn voor de respondenten.
De algemene bevolking ziet vooral de volgende voordelen: Hulp bij fysiek zware arbeid (62 procent), tijdsbesparing (52 procent), het uitvoeren van monotone taken (40 procent), automatisering van bepaalde taken om het dagelijks leven te vereenvoudigen (37 procent).
Het gebruik van robots in particuliere huishoudens is nog niet gemeengoed. In totaal heeft iets meer dan een derde (35 procent) van alle Nederlanders een robot - alleen onder 25- tot 34-jarigen heeft bijna de helft (49 procent) een robot. Daarmee loopt Nederland achter op andere onderzochte landen wat betreft het gebruik van huishoudrobots.
De robots worden door 25- tot 34-jarigen het meest gebruikt voor schoonmaken (35 procent) en tuinonderhoud (36 procent). Van alle ondervraagden geeft 28 procent aan dat ze robots gebruiken voor games. Ondanks dat het gebruik van robots nog geen standaard zijn in de meeste Nederlandse huishoudens, worden ze wel steeds meer geïntegreerd met verschillende gebieden van het dagelijkse leven: door taken voor ons uit te voeren, hulp te bieden in de zorg of gebruik in de hobbysector.
Wat betreft de algemene tevredenheid van de consumenten over de prestaties van de robots is het oordeel over het algemeen positief.
Deze trend is niet zo duidelijk als het gaat om nieuwe aankopen. Zo kan slechts 15 procent van de ondervraagden zich voorstellen dat ze in de komende twaalf maanden een robot voor hun huishouden aanschaffen. De prijs van de robots ontmoedigt velen om tot aankoop over te gaan, 58 procent vindt robots te duur. Meer dan de helft (51 procent) heeft er nog geen behoefte aan en meer dan een tiende (12 procent) heeft geen vertrouwen in robots.
Bijna de helft (44 procent) van de Nederlanders heeft aangegeven maximaal tussen de 100 en 500 euro aan een robot besteden. Daarnaast overweegt 30 procent een budget van 500 tot 750 euro. Maar liefst 10 procent zou tussen 750 en 1.000 euro uitgeven aan een robot. Deze vrij hoge budgetcijfers suggereren dat hoge kwaliteit en innovatieve functies belangrijk zijn voor de respondenten.
De algemene bevolking ziet vooral de volgende voordelen: Hulp bij fysiek zware arbeid (62 procent), tijdsbesparing (52 procent), het uitvoeren van monotone taken (40 procent), automatisering van bepaalde taken om het dagelijks leven te vereenvoudigen (37 procent).
Geen opmerkingen: