Robotchauffeurs voor Ford
Bij de Weather Factory van Ford in Keulen is het nog nooit zo druk geweest. In dit state-of-the-art testcentrum waar de nieuwste Fords worden blootgesteld aan extreme weersomstandigheden, gaan nu ‘robotchauffeurs’ aan de slag.
Fysieke grenzen van reguliere testrijders en reisbeperkingen bij conventionele praktijktests zijn daardoor minder van invloed op dergelijke proeven. Ook kunnen de auto’s intensiever in ‘onmenselijke’ omstandigheden aan de tand worden gevoeld. Lees verder
Bij de Weather Factory van Ford zijn extreme weersomstandigheden na te bootsen, variërend van hitte als in de Sahara of kou zoals in Siberië of bovenop de hoogste Alpentoppen. Normaliter moeten bij dergelijke tests, vooral op grote hoogten, tal van veiligheidsprotocollen worden nageleefd om de gezondheid van de chauffeurs te waarborgen. Zo moeten zuurstofflessen, medische apparatuur en een verpleegkundige aanwezig zijn, terwijl de gezondheid van de bestuurder continu wordt gemonitord. Dat gebeurt ook bij de Weather Factory van Ford waar de gesimuleerde omstandigheden zo realistisch zijn, dat zelfs de meest ervaren testrijders vermoeid raken en onwel kunnen worden.
Twee robotchauffeurs – Shelby en Miles* genaamd – nemen nu werk uit handen. Met hun hulp zijn verschillende beproevingen, zoals hoogtetests in een zuurstofarme omgeving, meerdere keren probleemloos te herhalen. Shelby en Miles zijn op ieder gewenst moment, in alle omstandigheden en bij temperaturen van -40 °C tot +80 graden Celsius inzetbaar. Met de ‘armen en benen’ van de robotchauffeurs zijn de pedalen en transmissie te bedienen en is de motor te starten of uit te zetten. Bovendien kunnen er verschillende rijstijlen geprogrammeerd worden.
Fysieke grenzen van reguliere testrijders en reisbeperkingen bij conventionele praktijktests zijn daardoor minder van invloed op dergelijke proeven. Ook kunnen de auto’s intensiever in ‘onmenselijke’ omstandigheden aan de tand worden gevoeld. Lees verder
Bij de Weather Factory van Ford zijn extreme weersomstandigheden na te bootsen, variërend van hitte als in de Sahara of kou zoals in Siberië of bovenop de hoogste Alpentoppen. Normaliter moeten bij dergelijke tests, vooral op grote hoogten, tal van veiligheidsprotocollen worden nageleefd om de gezondheid van de chauffeurs te waarborgen. Zo moeten zuurstofflessen, medische apparatuur en een verpleegkundige aanwezig zijn, terwijl de gezondheid van de bestuurder continu wordt gemonitord. Dat gebeurt ook bij de Weather Factory van Ford waar de gesimuleerde omstandigheden zo realistisch zijn, dat zelfs de meest ervaren testrijders vermoeid raken en onwel kunnen worden.
Twee robotchauffeurs – Shelby en Miles* genaamd – nemen nu werk uit handen. Met hun hulp zijn verschillende beproevingen, zoals hoogtetests in een zuurstofarme omgeving, meerdere keren probleemloos te herhalen. Shelby en Miles zijn op ieder gewenst moment, in alle omstandigheden en bij temperaturen van -40 °C tot +80 graden Celsius inzetbaar. Met de ‘armen en benen’ van de robotchauffeurs zijn de pedalen en transmissie te bedienen en is de motor te starten of uit te zetten. Bovendien kunnen er verschillende rijstijlen geprogrammeerd worden.
Geen opmerkingen: