woensdag 20 april 2022

Kinderen leren woordjes tweede taal beter met robots

 Als kinderen die gedurende lange tijd met robots om gaan, ontwikkelen ze onvermijdelijk een relatie met hen. Mirjam de Haas (Radboud) onderzocht hoe deze relatie en betrokkenheid met de robot in de loop van de tijd kan veranderen door het gedrag van de robot.

De Haas en haar team onderzochten onder meer of feedback en gebaren invloed hadden op het leerproces en betrokkenheid. Zij interviewde PABO-studenten om input te leveren voor de robots feedback en merkte dat dit effect had: kinderen waren meer betrokken met de robot en bij hun taak wanneer ze interactie hadden met een robot die de ‘door de leraar uitgekozen’ feedback gebruikte. Bovendien zeiden sommige kinderen in een interview na afloop van het experiment dat ze het fijner vonden dat de robot hen hielp bij het vinden van het juiste antwoord. Net als het gebruik van gebaren vergroot dat de relatie met de robot.

Ze ontdekte wel dat kinderen de robot vóór een experiment meer als een mens zagen dan na het experiment. Vooral jongens gingen de robot na langere tijd meer als een computer zien. De verandering van perceptie kan komen doordat de kinderen vóór het experiment zeer hoge verwachtingen hadden, die de robot niet kon waarmaken, en dat daarom kinderen hun perceptie van de robot na het experiment bijstelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten