De cobots komen eraan!
Robots en slimme helpers zijn al lang geen zeldzaamheid meer in Nederlandse bedrijven. Als gevolg van de enorme doorontwikkeling van de robotica ontstaan er voor bedrijven veel mogelijkheden. Robots worden nu ook betaalbaar en aantrekkelijk voor kleine en middelgrote ondernemingen.
Toch lijkt het erop dat het volledige toepassingspotentieel nog niet volledig is benut.
Marktonderzoeksbureau OnePoll ondervroeg voor online retailer reichelt elektronik meer dan 1.500 Europese industriële bedrijven - waaronder 250 in Nederland - over hun visie over en ervaringen met cobots.
Robots zijn nodig op de werkvloer. Daarover zijn de ondervraagde bedrijven het in ieder geval eens. Meer dan 96 procent is het erover eens dat het gebruik van robots bijdraagt aan een betere concurrentiepositie. Tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat 93 procent van de ondervraagde bedrijven robots inzet in de bedrijfsvoering. Zelfs bij kleinere en middelgrote bedrijven maakt bijna 80 procent reeds gebruik van robots.
Met 63 procent worden productie en fabricage genoemd als de belangrijkste werkterreinen waarop robots worden ingezet. Magazijnlogistiek (56%) wordt eveneens op ruime afstand genoemd. De belangrijkste taak van robots is dus ook het ontlasten van werknemers. Meer dan de helft (53%) van de ondervraagde bedrijven laat hun robots fysiek moeilijke of uitdagende taken uitvoeren. Verder worden ze gebruikt voor testdoeleinden (49%), gevaarlijke taken (47%) en repetitieve, uniforme taken (44%).
Concreet werk omvat:
46% Verpakkingstaken
42% Machines monteren of laden
42% Palletiseren, stapelen, dingen weghalen
40% Verbindingswerkzaamheden (drukvoegen, lijmen, afdichten, rolzomen)
Hoewel robots steeds populairder worden in Nederlandse bedrijven, zijn de toepassingsgebieden duidelijk afgebakend. Slechts 3 procent van de ondervraagden wil alle taken in de productie automatiseren, terwijl 18 procent slechts een klein aantal taken door robots wil laten uitvoeren. Bovendien is een van de grootste struikelblokken voor de invoering van robots dat de aanschafkosten te hoog zijn (53%). Een even groot obstakel (53%) is de grote inspanning vereist voor installatie.
Om de invoering van robots tot een succes te maken, willen Nederlandse bedrijven vooral mensen met kennis en vaardigheden van robotica. 88 procent vindt de aanwezigheid van professionals die bereid zijn nieuwe vaardigheden in robotica te leren belangrijk. Evenzo vindt meer dan een derde (41%) van de respondenten het van cruciaal belang voor succes dat er voldoende budget is en een financiële planning die rekening houdt met onverwachte uitgaven.
Flexibiliteit en veelzijdigheid zijn de bijzondere voordelen van collaboratieve robots, ook wel cobots geheten. Ze zijn zo ontworpen dat mensen met hen kunnen werken en interacteren. In tegenstelling tot zware industriële robots die om veiligheidsredenen hun werk achter hekken en in gesloten kooien doen, zijn cobots ontworpen om samen met mensen te werken. In de industrie omarmen ze dit concept met enthousiasme. Bijna de helft van de industriële bedrijven zegt reeds met cobots te werken en bijna een derde is van plan ze in de komende 12 maanden aan te schaffen. Vooral bij middelgrote bedrijven is een duidelijke trend om meer in cobots te investeren te zien.
Volgens de respondenten wordt het merendee van de collaboratieve robots ook gebruikt bij productie en fabricage. Met 46% worden ze echter aanzienlijk vaker ingezet voor kwaliteitsinspectie van producten dan andere robots (29%). Dit is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat bedrijven meer vertrouwen hebben in een mens-machine team als het gaat om de kwaliteit van hun producten dan het volledig automatiseren van deze taak.
Toch lijkt het erop dat het volledige toepassingspotentieel nog niet volledig is benut.
Marktonderzoeksbureau OnePoll ondervroeg voor online retailer reichelt elektronik meer dan 1.500 Europese industriële bedrijven - waaronder 250 in Nederland - over hun visie over en ervaringen met cobots.
Robots zijn nodig op de werkvloer. Daarover zijn de ondervraagde bedrijven het in ieder geval eens. Meer dan 96 procent is het erover eens dat het gebruik van robots bijdraagt aan een betere concurrentiepositie. Tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat 93 procent van de ondervraagde bedrijven robots inzet in de bedrijfsvoering. Zelfs bij kleinere en middelgrote bedrijven maakt bijna 80 procent reeds gebruik van robots.
Met 63 procent worden productie en fabricage genoemd als de belangrijkste werkterreinen waarop robots worden ingezet. Magazijnlogistiek (56%) wordt eveneens op ruime afstand genoemd. De belangrijkste taak van robots is dus ook het ontlasten van werknemers. Meer dan de helft (53%) van de ondervraagde bedrijven laat hun robots fysiek moeilijke of uitdagende taken uitvoeren. Verder worden ze gebruikt voor testdoeleinden (49%), gevaarlijke taken (47%) en repetitieve, uniforme taken (44%).
Concreet werk omvat:
46% Verpakkingstaken
42% Machines monteren of laden
42% Palletiseren, stapelen, dingen weghalen
40% Verbindingswerkzaamheden (drukvoegen, lijmen, afdichten, rolzomen)
Hoewel robots steeds populairder worden in Nederlandse bedrijven, zijn de toepassingsgebieden duidelijk afgebakend. Slechts 3 procent van de ondervraagden wil alle taken in de productie automatiseren, terwijl 18 procent slechts een klein aantal taken door robots wil laten uitvoeren. Bovendien is een van de grootste struikelblokken voor de invoering van robots dat de aanschafkosten te hoog zijn (53%). Een even groot obstakel (53%) is de grote inspanning vereist voor installatie.
Om de invoering van robots tot een succes te maken, willen Nederlandse bedrijven vooral mensen met kennis en vaardigheden van robotica. 88 procent vindt de aanwezigheid van professionals die bereid zijn nieuwe vaardigheden in robotica te leren belangrijk. Evenzo vindt meer dan een derde (41%) van de respondenten het van cruciaal belang voor succes dat er voldoende budget is en een financiële planning die rekening houdt met onverwachte uitgaven.
Flexibiliteit en veelzijdigheid zijn de bijzondere voordelen van collaboratieve robots, ook wel cobots geheten. Ze zijn zo ontworpen dat mensen met hen kunnen werken en interacteren. In tegenstelling tot zware industriële robots die om veiligheidsredenen hun werk achter hekken en in gesloten kooien doen, zijn cobots ontworpen om samen met mensen te werken. In de industrie omarmen ze dit concept met enthousiasme. Bijna de helft van de industriële bedrijven zegt reeds met cobots te werken en bijna een derde is van plan ze in de komende 12 maanden aan te schaffen. Vooral bij middelgrote bedrijven is een duidelijke trend om meer in cobots te investeren te zien.
Volgens de respondenten wordt het merendee van de collaboratieve robots ook gebruikt bij productie en fabricage. Met 46% worden ze echter aanzienlijk vaker ingezet voor kwaliteitsinspectie van producten dan andere robots (29%). Dit is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat bedrijven meer vertrouwen hebben in een mens-machine team als het gaat om de kwaliteit van hun producten dan het volledig automatiseren van deze taak.
Geen opmerkingen: