donderdag 28 januari 2016

AI van Facebook verslaat mens bij Go

We hebben een AI-systeem ontwikkeld, dat bijna in staat is om een mens van het bord te vegen. Dit was de triomfantelijke mededeling van Facebook-baas Mark Zuckerberg op een bijeenkomst in de VS. "De ontwikkelaars van het systeem zitten vrijwel in de kamer naast mij", zegt Zuckerberg waarmee hij wil aantonen hoe belangrijk dit project voor hem is. De Artificial Intelligence zal worden gebruikt om allerlei zaken binnen het sociale netwerk Facebook sneller te regelen.

Perfecte ‘run’ met feedback surfboard en lepeltje-lepeltje met knuffelbare slaaprobot

Een feedback surfboard, een knuffelbare robot en een jungle-auto. Het zijn slechts enkele van de concrete resultaten van diverse minor-opleidingen van de TU Delft. Op donderdagmiddag 28 januari zijn ze allemaal te zien in de Exhibition of Minors bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Studenten van de minor Sports Innovation ontwikkelden samen met het bedrijf JYSurf een prototype van een ‘feedback surfboard’, een board met geïntegreerd interactief display. Met deze effectieve en innovatieve vorm van videofeedback kunnen surfers hun prestaties direct na een ‘run’ makkelijker en sneller verbeteren. Met behulp van een camera en tablet op het strand voorziet de coach een videofragment realtime van commentaar zodat de surfer, zonder terug te keren naar het strand, kan werken aan de optimalisatie van zijn techniek op de volgende golf.

Binnen de minor Robotica werkten negen teams aan verschillende robots. Eén ervan is Somnox een innovatieve, zachte robot om lepeltje-lepeltje mee in bed te liggen. Deze knuffelbare slaaprobot is ontwikkeld met het idee om mensen met slaapproblemen een betere nachtrust te bieden. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het ‘overnemen’ van een rustige ademhaling van een ander, mensen helpt om in slaap te vallen. Somnox simuleert de ademhaling van een mens, en monitort de nachtrust van de gebruiker. ’s Ochtends fungeert de robot als wekker, met een rustig geluid en zacht licht. Het prototype van deze ‘slaaprobot’ is samen met andere robots te zien, zoals een zelfrijdend koffieapparaat, een robot-blindengeleidehond, en een bloemenplukrobot. De robots zijn ontwikkeld binnen de minor Robotica van de TU Delft en de minor Robotics and Vision van de Haagse Hogeschool.

Stel je een gewone dag op Schiphol voor, mensen uit de hele wereld komen hier samen en zoeken in de chaos naar een plek waar ze, voordat ze moeten boarden, nog even kunnen werken, hun apparaten kunnen opladen, tot rust kunnen komen en medepassagiers kunnen ontmoeten. Momenteel zijn er geen uitnodigende plekken die deze behoeften samenbrengen. In de minor Interactive Environments zochten de studenten naar manieren om passagiers ‘in transit’ zich prettiger te laten voelen. Daya is daarvan een voorbeeld, het is een interactief en sociaal oplaadpunt dat passagiers bewust maakt van hun energieverbruik. Gebruikers moeten ‘swipen’ over de Daya om energie af te nemen, dat maakt hen meer energiebewust. Bovendien kunnen niet alle gebruikers tegelijkertijd energie afnemen, interactie tussen passagiers wordt hiermee bevordert. Stress en chaos voor een vlucht kan zo even worden vergeten.

woensdag 27 januari 2016

Kunstmatige intelligentie de toekomst? Dit merk je er al van

Gisteren is Marvin Minsky, een pionier in kunstmatige intelligentie, op 88-jarige leeftijd overleden. Minsky was één van de eerste wetenschappers die liet zien hoe computers hun verstand konden gebruiken. Het idee achter kunstmatige intelligentie is om computers net zo slim of zelfs slimmer dan mensen te maken. In sommige opzichten zijn computers dat al, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van een lastige berekening. Maar heel veel computers zijn vooralsnog dommer dan de mens.

Robot zorgt voor bewegingen op carnavalswagen in Hoeven

Bouwclub De Flierefluiters kwam  - uit het via-via-circuit - aan een Kawasaki robot. De techneuten van de club hebben gestudeerd op de besturing en hem vervolgens ingesteld. "Hij draait vijf verschillende programma's, afhankelijk van de breedte van de straat", zegt Van Hoof over de robot. Waar moet dit eindigen? Ieder jaar, na de carnavalsoptocht in Hoeven, stellen de wagenbouwers zichzelf deze vraag. Technische mogelijkheden geven de optocht aanzien. Bewegingen brengen een carnavalswagen tot leven, wat goed is voor de carnavaleske uitstraling.

dinsdag 26 januari 2016

Marvin Minsky overleden

Marvin Minsky, één van de pioniers op het vlak van kunstmatige intelligentie, is op 88-jarige leeftijd in Boston overleden aan een hersenbloeding. Dat heeft het Massachusetts Institute of Technology bekendgemaakt. Minsky behoorde tot de voorlopers op het gebied van onderzoek naar kunstmatige neurale netwerken. In 1951 bouwde hij de eerste simulator van een neuraal netwerk, die hij Snarc doopte. In 1959 startte hij met John McCarthy het MIT Artificial Intelligence Laboratory.

UT ontwikkelt robotarm voor Duchenne-patiënten

Onderzoekers van MIRA hebben, samen met het VUmc, TU Delft en het Radboudumc de A-Gear ontwikkeld: een robotarm die mannen met de spierziekte Duchenne kan ondersteunen bij dagelijkse activiteiten. Onlangs legden ze de laatste hand aan het eerste prototype voor een onopvallend, lichaamsgebonden hulpmiddel dat onder de kleding gedragen kan worden en het onafhankelijke functioneren van de arm ondersteunt tijdens belangrijke dagelijkse activiteiten.

Duchenne spierdystrofie komt voor bij ongeveer 1 op de 5.000 levend geboren jongens. De spieren worden bij Duchenne spierdystrofie gedurende hun leven steeds zwakker. Hierdoor kunnen jongens met Duchenne hun armen steeds minder goed gebruiken en uiteindelijk zelfs helemaal niet meer. Door ziekte vertragende medicijnen neemt de levensverwachting van jongens met Duchenne steeds verder toe, waardoor het behoud van de functionaliteit van de armen nog belangrijker wordt. Er zijn enkele hulpmiddelen die het verlies van spierfunctie in de armen gedeeltelijk opvangen, maar deze hulpmiddelen compenseren echter niet voor het gehele functieverlies en zijn daarnaast vaak erg stigmatiserend.

De onderzoekers werkten de afgelopen vier jaar aan twee armondersteuners: een passieve armondersteuner - aangestuurd op eigen kracht, zonder motoren - en een actieve armondersteuner - aangestuurd door motoren die op hun beurt door de gebruiker zelf worden gecontroleerd. De actieve armondersteuner wordt aangestuurd door elektrische (EMG) spiersignalen of minimale spierkracht vanuit de arm, waardoor er een zo intuïtief en natuurlijk mogelijke beweging ontstaat.

Om hun ontwerp te toetsen, vergeleken de onderzoekers de armfunctionaliteit van jongens met Duchenne met en zonder A-Gear armondersteuning. “Tijdens het onderzoek hebben we een aantal deelnemers gehad die hun armen al drie tot vijf jaar niet zelfstandig konden bewegen, die er nu in slaagden om de proeftaken te voltooien. De bewegingsvrijheid en de functionaliteit van de arm namen toe wanneer proefpersonen het prototype gebruikten. Daarnaast kostte het maken van bewegingen minder energie”, aldus Joan Lobo-Prat, als onderzoeker verbonden aan het MIRA, het onderzoekscentrum voor Biomedische Technologie en technische geneeskunde van de Universiteit Twente.

De onderzoekers keken niet alleen naar een technische oplossing, maar verkregen middels de Duchenne Dynamische Arm Studie (DDAS) meer inzicht in de ontwikkeling van armfunctie van jongens en mannen met Duchenne spierdystrofie. Door het meten van de armfunctie bij patiënten van verschillende leeftijden, kregen zij een indruk hoe de armfunctie verandert gedurende het ziekteverloop en hoe ze daar de armondersteuner op konden aanpassen.

Hoewel de resultaten van het A-Gear project nieuwe inzichten hebben gegeven over hoe dergelijke hulpmiddelen er uit kunnen gaan zien, moet er op verschillende vlakken ook nog heel veel werk gedaan worden. Op dit moment wordt bekeken welke stappen er nodig zijn om van het prototype een product te maken dat daadwerkelijk gebruikt kan worden.

Het A-Gear project is geïnitieerd door de Stichting Flextension, dat onderdeel uit maakt van het Duchenne Parent Project. Flextension is in 2007 gestart naar aanleiding van de vraag uit de Duchenne community over wat techniek voor jongens met Duchenne kan betekenen voor de verbetering van hun kwaliteit van leven. Het doel van Flextension is het ontwikkelen van nieuwe hulpmiddelen die de levenskwaliteit van mensen met Duchenne verbeteren.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door STW, UPPMD, Prinses Beatrix Spierfonds, Spieren voor spieren, Johanna Kinderfonds, Kinderrevalidatiefonds Adriaanstichting, Focal Meditech, Intespring, OIM Orthopedie en Ambroise.

vrijdag 22 januari 2016

De wereldrecord brekende Megacopter

Een team studenten van de Universiteit van Oslo heeft met de door hen ontwikkelde Megacopter het Guinness Book of Records gehaald: dankzij een hele hoop propellers, motortjes en accu’s is men in staat gebleken om een gewicht van meer dan 60 kilogram op te tillen. Nu nog een stoeltje erop bouwen en je kunt er zo mensen mee gaan vervoeren.

maandag 18 januari 2016

Robots zullen 5 miljoen banen doen verdwijnen tegen 2020

Door de komst van robots en kunstmatige intelligentie zullen er tegen 2020 zeker 5 miljoen verdwenen zijn. Dat zal in de 15 grote economieën gebeuren, meldt het Wereld Economisch Forum (WEF). Volgens het WEF zullen er 7,1 miljoen banen verdwijnen, maar komen er ook 2 miljoen bij. De resultaten komen voort uit gesprekken met HR-managers in vijftien westerse landen en opkomende economieën.

zaterdag 16 januari 2016

Leer robots hoe ze huishoudelijke klusjes moeten doen

Met nieuwe software en aardig wat oefening heeft het in de Verenigde Staten gevestigde IHMC hun Atlas robot precies dat geleerd waar ik ‘m voor zou willen hebben: het huishouden. Zoals de video laat zien kan hij uitstekend opruimen, vegen en stofzuigen, zodat je zelf lekker op de bank kunt gaan hangen.

Robot vervangt room service

Bedienend hotelpersoneel moet voor zijn baan vrezen nu de opmars van de robot in deze sector is begonnen. Grote investeringsbedrijven zoals van Intel en Google steken forse bedragen in de ontwikkeling van robots voor de hotelbranche. Gisteren werd bekend dat het Californische bedrijf Savioke 15 miljoen dollar financiering heeft ontvangen van Intel Capital om zijn afleverrobot verder te ontwikkelen en te vermarkten, meldt ZDNet.

vrijdag 15 januari 2016

Robots redden vluchtelingen voor de Griekse kust

De Griekse kustwacht draait overuren nu steeds meer vluchtelingen de oversteek wagen. Maar de redders krijgen hulp. Van robots. Onderzoekers van het Center for Robot-Assisted Search and Rescue van Texas A&M University zijn naar Griekenland afgereisd. Niet in hun eentje. Nee, ze worden vergezeld door de robot EMILY (Emergency Integrated Lifesaving Lanyard).

donderdag 14 januari 2016

Gladiatorengevecht begint weer: Robot Wars is terug

Na een stilte van dertien jaar maakt de serie waarin mensen zelfgeknutselde robots met elkaar in een apocalyptische arena laten vechten, een doorstart. “Hakken of gehakt worden”, schreef NRC ooit over de gladiatorshow Robot Wars. Teams van scholen, universiteiten en ingenieursbureaus gingen in een arena met elkaar de strijd aan met de radiografische bestuurde machines van maximaal zo’n meter groot. Ookk daarbuiten hadden sommige teams succes; Brum de auto, met knipogende koplampen en pratende bumper, werd ontworpen en gebouwd door deelnemers van Robot Wars.

De zeven leukste drones op de CES

CES stond dit jaar voor een groot deel in het teken van drones. Met name de Ehang 184 was met voorsprong de meest in het oog springende drone van CES 2016. Het is het enige toestel waarin je zelf kan plaatsnemen en logischerwijze is het ook meteen de grootste drone die de revue passeerde. Krijgen we binnenkort meer bemande drones te zien, dan zal deze Ehang 184 alvast de grondlegger geweest zijn.

maandag 11 januari 2016

Politie gaat dit jaar al drones voor politiewerk inzetten

De politie gaat dit jaar al drones inzetten voor politiewerk, zoals het monitoren van grote mensenmassa's en het oplossen van misdrijven. Dat meldt de NOS. Wanneer de eerste politiedrones zullen vliegen is nog onbekend. De korpsleiding neemt er waarschijnlijk in de loop van dit jaar een besluit over.  "Bij grote evenementen is het belangrijk om te weten hoe druk het is en langs welke routes het publiek loopt. Met drones kun je dat binnen twintig minuten in kaart brengen. Dat bespaart een kostbare politiehelikopter", zegt projectleider drones Casper Steenstra-Praamsma. 

vrijdag 8 januari 2016

Drones kunnen afstanden schatten met slechts een 'oog'

Er is een nieuwe theorie gepubliceerd die drones in staat stelt om afstanden te zien met één camera. Guido de Croon van het Micro Air Vehicle Laboratory van de TU Delft heeft ontdekt dat drones die een object naderen met een bepaalde, op insecten geïnspireerde kijk- en beweegstrategie, op zekere afstand van het object instabiel worden.

Maar dit nadeel heeft een voordeel: wanneer drones die instabiliteit op tijd detecteren, kunnen ze de afstand schatten. Met behulp van de nieuwe theorie, die op 7 januari online in het tijdschrift Bioinspiration & Biomimetics wordt gepubliceerd, kunnen autonome drones nog kleiner worden gemaakt. De theorie biedt ook een nieuwe hypothese over het vlieggedrag van insecten.

Bij pogingen om steeds kleinere drones zelf te laten navigeren, kijken onderzoekers voor inspiratie steeds vaker naar vliegende insecten. Zo schatten de huidige consumentendrones voor gebruik binnenshuis hun snelheid in met een op insecten geïnspireerde strategie. De strategie houdt in dat een camera naar beneden kijkt en de ‘optische stroom’ bepaalt: de snelheid waarmee objecten door het blikveld van de camera bewegen.

De optische stroom geeft alleen informatie over de verhouding tussen afstand en snelheid. Daarom hebben binnenshuis vliegende drones doorgaans ook een sonar die de afstand van de drone tot de grond bepaalt, waarna de snelheid kan worden berekend uit de optische stroom. Met de nieuwe theorie is de sonar niet meer nodig, zodat het mogelijk wordt om nog kleinere binnenshuis vliegende drones te maken.

Vliegende insecten zoals bijen hebben twee facetogen, maar deze staan zo dicht bij elkaar dat ze niet door middel van stereovisie afstanden kunnen schatten voor navigatiedoeleinden. Bijen zijn daarom sterk afhankelijk van de ‘afstandsloze’ optische stroom en hebben geen sensoren om de werkelijke afstand tot objecten in hun omgeving te schatten.

Maar hoe navigeren insecten dan? Uit eerder onderzoek is gebleken dat eenvoudige besturingswetten voor de optische stroom in theorie voor veilige navigatie zorgen. Zo zou een drone een zachte landing moeten maken wanneer hij de optische stroom constant houdt tijdens het dalen. Het bleek echter bijzonder moeilijk om deze strategie bij echte drones te implementeren.

“Dit onderzoek is voortgekomen uit frustratie, omdat het onmogelijk bleek om een snelle, soepele landing uit te voeren via de optische stroom. Tegen het eind van de landing gingen de drones steeds op en neer oscilleren”, vertelt De Croon. “Eerst dacht ik dat de beeldbewerkingssoftware niet goed genoeg werkte dicht bij de grond, maar later ontdekte ik dat het effect ook bij perfecte beeldmetingen aanwezig was.”

Een theoretische analyse van dronebesturingswetten heeft inderdaad uitgewezen dat een robot die de optische stroom constant probeert te houden op een bepaalde afstand van het landingsoppervlak begint te oscilleren. De oscillaties worden door de robot zelf opgewekt, omdat bewegingen dicht bij de grond een veel groter en sneller effect hebben op de optische stroom dan bewegingen op grotere afstand. De kern van het artikel is dat de drone door deze oscillaties op tijd te detecteren kan vaststellen hoe ver hij van het oppervlak verwijderd is.

donderdag 7 januari 2016

Chinees bedrijf toont eerste passagiersdrone ter wereld

Het Chinese bedrijf Ehang Inc heeft een drone ontwikkeld die mensen kan vervoeren. Het is volgens het bedrijf de eerste passagiersdrone ter wereld. De drone werd getoond op gadgetbeurs CES, die deze week plaatsvindt in Las Vegas. De Ehang 184 ziet er ongeveer uit als andere drones, met vier propellers die het voertuig laten vliegen. Anders dan andere onbemande vliegende voertuigen beschikt de Ehang 184 over een cabine waar een persoon in kan zitten.

TU Delft viert 174e verjaardag met mens én robot

Robots nemen steeds vaker deel aan ons leven, en de maatschappelijke discussie over robotisering zal zich naar verwachting ook in 2016 onverminderd voortzetten. Hoe kunnen robots onze kwaliteit van leven en werk verbeteren? Hoe zorgen we ervoor dat zij goed met ons om kunnen gaan – en andersom? En hoe ver zijn we eigenlijk precies met de ontwikkeling van slimme robots? Deze vragen staan centraal tijdens een seminar en academische plechtigheid rondom het thema Robotica waarmee de TU Delft op vrijdag 8 januari haar 174e verjaardag viert.

We leven in een wereld waarin de apparaten die we gebruiken, steeds slimmer worden. Hoe gaan wij om met deze apparaten? Zijn het slechts gebruiksvoorwerpen, of werken we met ze samen? En hoe kunnen we de controle houden over deze zelflerende apparaten? Tijdens het seminar ‘Intelligent robots: tools or team mates?’ komen onderliggende communicatie- en bedieningsprincipes aan de orde. De (internationale) sprekers zullen deze principes benaderen vanuit onder andere kunstmatige intelligentie, mens-machine interactie en samenwerking tussen mens en machine.

‘s Middags plaatst prof. dr. Robert Babuska, wetenschappelijk directeur van het TU Delft Robotics Institute, in zijn diesrede ‘Our future with robots’ de ontwikkeling van slimme robots in een breder perspectief. Hierbij legt hij uit hoe robotica zich tot het bredere begrip ‘kunstmatige intelligentie’ verhoudt, en laat hij zien hoe ver de ontwikkeling van intelligente robots nu echt gevorderd is. Aan de hand van voorbeelden illustreert hij waar we tegenaan lopen als robots niet meer los van ons werken, maar met ons werken, en hoe het roboticaonderzoek antwoorden zoekt op deze nieuwe vragen. Ook breekt hij een lans voor de stimulering en facilitering van deze ontwikkeling op nationaal niveau vanuit de overheid, om ervoor te zorgen dat Nederland in de toekomst bij de koplopers op dit gebied blijft horen.

Sebastian Thrun, professor in Computer Science aan Stanford University, spreekt tijdens het ochtendseminar over intelligente machines, en hoe deze omgaan met de weerbarstige omgevingen waarin zij steeds meer te vinden zijn. Tijdens de academische plechtigheid in de middag ontvangt hij een eredoctoraat van de TU Delft, en in zijn presentatie zal de relatie tussen onderzoek, ondernemen en onderwijs in de ontwikkeling van robotica centraal staan. Als (onder andere) professor en wetenschapper, leider van de ontwikkeling van Google’s zelfrijdende auto, en oprichter van online onderwijsplatform Udacity, wordt hij wereldwijd als pionier gezien in het verbinden van deze werelden.

Tijdens de academische plechtigheid zal rector magnificus Karel Luyben uit handen van Robert Babuska het eerste exemplaar ontvangen van een bijzonder boek: ‘Robotics for future presidents’. Dit rijk geïllustreerde boek biedt een overzicht van de wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van robotica, inclusief een visie op deze ontwikkelingen vanuit het TU Delft Robotics Institute en een keur aan internationale experts. Hiermee biedt het onmisbare informatie aan diegenen die beslissingen nemen over de implementatie van robotica op de werkvloer en in het dagelijks leven. Aan het eind van het boek is in een compacte tijdslijn de geschiedenis van robots te zien. Het boek is in opdracht van het TU Delft Robotics Institute samengesteld door wetenschapsjournalisten Bas de Hond, Bennie Mols en Bram Vermeer.

woensdag 6 januari 2016

Iedereen kan robots bouwen met LEGO’s WeDo 2.0

Bij de term robotica denk je waarschijnlijk niet aan een groene LEGO-kikker, maar daar komt binnenkort verandering in. LEGO heeft namelijk tijdens de CES beurs in Los Angeles WeDo 2.0 onthuld, de opvolger van de WeDo-kit die kinderen op een speelse manier de basis van robotica aanleert. Wat heeft WeDo 2.0 allemaal te bieden?

dinsdag 5 januari 2016

Parrot lanceert gevleugelde drone

Dronemaker Parrot komt met een drone die in plaats van vier propellers, twee vleugels heeft. Het apparaat lijkt daarmee meer op een op afstand bestuurbaar vliegtuigje dan op een traditionele drone. De Parrot Disco, zoals het apparaat gedoopt is, kan derhalve ook alleen maar rechtdoor vliegen. Gebruikers kunnen de Disco, slechts 700 gram zwaar, gewoon omhoog gooien om 'm op te starten, zo maakte Parrot op technologiebeurs CES in Las Vegas bekend. Het toestel cirkelt dan zelf omhoog naar de gewenste vlieghoogte.


maandag 4 januari 2016

Zuckerberg sleutelt zelf aan huisrobot

Facebook CEO Mark Zuckerberg wil thuis een assistent met kunstmatige intelligentie hebben zoals Jarvis uit Iron Man. Zuckerberg wil de robot zelf gaan bouwen en trainen, blijkt uit een bericht dat hij gisteren plaatste op zijn eigen sociale netwerk. Het ligt echter niet in zijn bedoeling om er zelf heel veel tijd aan te besteden. Dus start hij met het combineren van een aantal technologieën dat al beschikbaar is.

Tweede module PicknPack ontwikkeld

In huidige verpakkingsbedrijven staan vaak nog veel mensen aan de lijn om voedingsproducten uit kratten te pakken en in bakjes te plaatsen. Het PicknPack project probeert dit proces verder te automatiseren door middel van robots. Onlangs is een tweede module in de PicknPack lijn ontwikkeld.

Samen met partners Marel en Lacquey ontwikkelt Wageningen UR een crate-picking robot, de tweede module in de PicknPack lijn. Naast het kunnen grijpen van producten uit een krat, zit hier vernieuwing op het punt van flexibiliteit. De beeldverwerkingsmethoden en grijper kunnen overweg met variaties binnen een producttype (bv trostomaten) en de module kan snel omschakelen naar een ander producttype (bv druiven). Door de 3D waarneming van het krat te combineren met de layout van de grijper wordt de het optimale grijppunt bepaald, waarbij beschadigingen van andere producten worden voorkomen. De kratten worden zo door de robot leeg gepakt en een nieuw krat wordt automatisch aangevoerd.

In het PicknPack project werkt Wageningen UR Glastuinbouw nauw samen met Food & Biobased Research van Wageningen UR.

zaterdag 2 januari 2016

Levensechte robot gaat ons in de toekomst gezelschap houden

Ze is griezelig echt, robot Nadine, ontwikkeld door de technische universiteit van Singapore. Ze vormt de voorhoede van een nieuwe generatie sociale robots, die ingezet kunnen worden voor mensenwerk of gezelschap. Nadine zit als receptioniste bij de Nanyang Technological University, waar ze bedacht is. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat ze een mens is, met een zachte huid en halflang haar. Ze kijkt je aan als ze met je praat, kan mensen en gesprekken herinneren die ze eerder heeft gehad en kan emoties tonen. Afhankelijk van het gesprek kan ze bijvoorbeeld verdrietig of blij zijn.