Delftse studententeams bestrijden elkaar met zelfgebouwde robokarts
Vallende slagbomen, een slingerende hamer of voorwerpen op de racebaan: alles om je tegenstander te hinderen. Op woensdag 30 mei strijden Delftse studententeams tegen elkaar met hun zelfgebouwde radiografische bestuurde karts om te kijken wie in 7 minuten de meeste rondjes kan afleggen op een slalomparcours.
Robokarts is een ontwerpwedstrijd voor studenten aan de TU Delft. ‘Vanaf januari zijn verschillende studententeams bezig om een eigen radiografisch bestuurbaar voertuig te ontwerpen. De karts, ongeveer ter grootte van een schoenendoos, worden aangedreven door elektromotoren en zijn uitgerust met diverse gadgets om de tegenstanders te hinderen. Naast de hinder van de andere auto’s bevat de racebaan ook obstakels die de wagens zonder schade moeten passeren, zoals poortjes die open en dicht gaan’, vertelt Bob van der Windt, student werktuigbouwkunde en lid van de organisatie van Robokarts.
‘Ongeveer een jaar geleden kregen we het idee om technische studenten een meer praktische aanvulling te geven op hun studie. Geïnspireerd op MarioKart ontstond het idee om een wedstrijd te organiseren waarbij teams een robot ontwerpen die andere robots moet kunnen hinderen. Wij wilden de nadruk alleen wel duidelijk leggen op tactiek, snelheid en strategie. Vanuit deze gedachte werd Robokarts geboren, een mix van snelheid, actie en racestrategie.’
Inmiddels zijn de teams, bestaande uit 6-10 personen, dus al maanden fanatiek bezig en zijn er ook testruns geweest. ‘Het is dan leuk om te zien dat er heel diverse strategieën zijn ontwikkeld, vooral op het gebied van de gadgets’, zegt Van der Windt. ‘Er zijn teams die hun kart superrobuust maken, bijna als een tank, terwijl andere teams juist kiezen voor wendbaarheid. Op het gebied van de gadgets varieert het van vallende slagbomen en slingerende hamers tot de mogelijkheid om haken of stenen op de weg te plaatsen.’
De karts rijden met drie tegelijk op een slalombaan, in heats van 7 minuten. Er is per team één bestuurder van de kart en een apart persoon die de gadgets bedient. Het team dat in 7 minuten de meeste rondjes aflegt, wint.
Robokarts is een ontwerpwedstrijd voor studenten aan de TU Delft. ‘Vanaf januari zijn verschillende studententeams bezig om een eigen radiografisch bestuurbaar voertuig te ontwerpen. De karts, ongeveer ter grootte van een schoenendoos, worden aangedreven door elektromotoren en zijn uitgerust met diverse gadgets om de tegenstanders te hinderen. Naast de hinder van de andere auto’s bevat de racebaan ook obstakels die de wagens zonder schade moeten passeren, zoals poortjes die open en dicht gaan’, vertelt Bob van der Windt, student werktuigbouwkunde en lid van de organisatie van Robokarts.
‘Ongeveer een jaar geleden kregen we het idee om technische studenten een meer praktische aanvulling te geven op hun studie. Geïnspireerd op MarioKart ontstond het idee om een wedstrijd te organiseren waarbij teams een robot ontwerpen die andere robots moet kunnen hinderen. Wij wilden de nadruk alleen wel duidelijk leggen op tactiek, snelheid en strategie. Vanuit deze gedachte werd Robokarts geboren, een mix van snelheid, actie en racestrategie.’
Inmiddels zijn de teams, bestaande uit 6-10 personen, dus al maanden fanatiek bezig en zijn er ook testruns geweest. ‘Het is dan leuk om te zien dat er heel diverse strategieën zijn ontwikkeld, vooral op het gebied van de gadgets’, zegt Van der Windt. ‘Er zijn teams die hun kart superrobuust maken, bijna als een tank, terwijl andere teams juist kiezen voor wendbaarheid. Op het gebied van de gadgets varieert het van vallende slagbomen en slingerende hamers tot de mogelijkheid om haken of stenen op de weg te plaatsen.’
De karts rijden met drie tegelijk op een slalombaan, in heats van 7 minuten. Er is per team één bestuurder van de kart en een apart persoon die de gadgets bedient. Het team dat in 7 minuten de meeste rondjes aflegt, wint.
Geen opmerkingen: