Europese regels voor drones in luchtruim nodig
Het snel toenemende aantal complexe vluchten met drones maakt verdergaande Europese regelgeving ten behoeve van de zogeheten U-Space hard nodig. U-Space is een systeem dat alle drones in het luchtruim verbindt. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) presenteert deze week de uitgangspunten van de regelgeving op Amsterdam Drone Week, een meerdaags congres dat vandaag in de Amsterdamse RAI begint.
Om al die verschillende type drones en drone-operaties in het luchtruim boven stedelijk gebied op een veilige manier te integreren met andere luchtvaartuigen, gaan voorrangsregels gelden. Daarbij hebben bemande vluchten over het algemeen voorrang op onbemande vluchten.
Het is de eerste keer dat wereldwijd dergelijke regelgeving rond U-Space is ontworpen. Het plan is een vervolg op de Europese droneregels die afgelopen zomer zijn vastgesteld en in juni 2020 van kracht worden. Toen zijn eisen gesteld aan vooral kleinere drones die met een commercieel doel vliegen. Ook is de maximale vlieghoogte vastgesteld: 120 meter. Ook is een systeem ingevoerd om te voorkomen dat drones verboden gebied in vliegen.
Het aantal drones neemt snel toe. Partijen als Google en Amazon willen drones inzetten voor het vervoer van pakketjes.
Essentieel is dat ze goed gaan communiceren met de al bestaande luchtvaartuigen, zoals kleinere vliegtuigen en reddingshelikopters, die al veel langer (laag) boven steden vliegen.
Drones zullen dan ook worden uitgerust met een sensor of ander technisch systeem. Piloten van luchtvaartuigen hanteren nu het uitgangspunt ‘kijk en vermijd’, maar drones zijn onbemand, dus die vlieger gaat niet op. Daarom wordt het principe straks ‘detecteer en vermijd’.
De voorgestelde regelgeving moet begin 2020 klaar zijn, waarna de Europese Commissie en uiteindelijk de afzonderlijke lidstaten er over gaan discussiëren. Het streven is dat de regels eind 2020 worden aangenomen.
Om al die verschillende type drones en drone-operaties in het luchtruim boven stedelijk gebied op een veilige manier te integreren met andere luchtvaartuigen, gaan voorrangsregels gelden. Daarbij hebben bemande vluchten over het algemeen voorrang op onbemande vluchten.
Het is de eerste keer dat wereldwijd dergelijke regelgeving rond U-Space is ontworpen. Het plan is een vervolg op de Europese droneregels die afgelopen zomer zijn vastgesteld en in juni 2020 van kracht worden. Toen zijn eisen gesteld aan vooral kleinere drones die met een commercieel doel vliegen. Ook is de maximale vlieghoogte vastgesteld: 120 meter. Ook is een systeem ingevoerd om te voorkomen dat drones verboden gebied in vliegen.
Het aantal drones neemt snel toe. Partijen als Google en Amazon willen drones inzetten voor het vervoer van pakketjes.
Essentieel is dat ze goed gaan communiceren met de al bestaande luchtvaartuigen, zoals kleinere vliegtuigen en reddingshelikopters, die al veel langer (laag) boven steden vliegen.
Drones zullen dan ook worden uitgerust met een sensor of ander technisch systeem. Piloten van luchtvaartuigen hanteren nu het uitgangspunt ‘kijk en vermijd’, maar drones zijn onbemand, dus die vlieger gaat niet op. Daarom wordt het principe straks ‘detecteer en vermijd’.
De voorgestelde regelgeving moet begin 2020 klaar zijn, waarna de Europese Commissie en uiteindelijk de afzonderlijke lidstaten er over gaan discussiëren. Het streven is dat de regels eind 2020 worden aangenomen.
Geen opmerkingen: