Ads Top

UT zet robot langdurig in voor (speciaal) onderwijs

 

Onderzoekers aan de Universiteit Twente ontdekten dat basisschoolkinderen in regulier en speciaal onderwijs vorderingen maken als ze leren sámen met een robot. Daniel Davison en Bob Schadenberg promoveren op 30 april aan de UT, beiden op vergelijkbaar onderzoek maar in verschillende contexten.

Waar Davison de robots zelfstandig liet werken op een Montessori basisschool bracht Schadenberg het robot-lab juist mét begeleiding in een klas voor speciaal onderwijs met autistische kinderen.

Robot Zeno is, zover bekend, de eerste robot die zo lang – vier maanden - zelfstandig in een klas heeft gewerkt. De resultaten laten onder andere zien dat sociale robots potentie hebben om naast het leren ook de mindset van kinderen te verbeteren ten opzichte van hun eigen leerproces en intelligentie.

Schadenberg heeft zijn onderzoek met robot Zeno uitgevoerd op speciale scholen in Nederland, het Verenigd Koningrijk, en Servië. De sociale robot Zeno werd daar ingezet als hulpmiddel bij het leren in de begeleiding met een leerkracht of therapeut. Het ging hier om autistische kinderen die veel ondersteuning nodig hebben, en waarvan sommige weinig gesproken taal begrijpen of zelf niet kunnen spreken. Door erg eenvoudige taal te gebruiken, en een alternatieve communicatie met de robot te bieden via een tablet, konden deze kinderen het lesprogramma volgen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.