Amazon introduceert geavanceerde magazijnrobot ‘Vulcan’ die met gevoel werkt
Amazon heeft een nieuwe magazijnrobot ontwikkeld: Vulcan. Deze geavanceerde tweearmige robot is in staat om goederen in opslagvakken te verplaatsen én te voelen wanneer hij in contact komt met een object.
Vulcan maakt gebruik van krachtsensoren om aanraking te registreren. Eén arm herschikt producten binnen een vak, terwijl de andere arm – uitgerust met een camera en een zuignap – items oppakt. Volgens Amazon is Vulcan getraind op basis van fysieke gegevens zoals druk- en tastfeedback, waardoor hij inmiddels zo’n 75% van het totale Amazon-assortiment zelfstandig kan verwerken. Bovendien zou de robot in staat zijn om zichzelf voortdurend te verbeteren.
De robot is momenteel actief in magazijnen in Spokane (Washington, VS) en Hamburg (Duitsland), waar hij al meer dan 500.000 bestellingen heeft verwerkt.
Vulcan is de nieuwste toevoeging aan Amazon’s steeds groter wordende vloot van magazijnrobots. Wereldwijd worden er inmiddels honderdduizenden robots ingezet om klantorders te verwerken. Hoewel critici beweren dat deze investeringen bedoeld zijn om menselijke arbeid te vervangen, benadrukt Amazon dat de robots juist bijdragen aan veiligere werkomgevingen voor personeel.
Volgens het bedrijf ligt de focus op samenwerking tussen mens en machine, waarbij technologie als Vulcan repetitieve en fysiek belastende taken uit handen neemt.
Vulcan maakt gebruik van krachtsensoren om aanraking te registreren. Eén arm herschikt producten binnen een vak, terwijl de andere arm – uitgerust met een camera en een zuignap – items oppakt. Volgens Amazon is Vulcan getraind op basis van fysieke gegevens zoals druk- en tastfeedback, waardoor hij inmiddels zo’n 75% van het totale Amazon-assortiment zelfstandig kan verwerken. Bovendien zou de robot in staat zijn om zichzelf voortdurend te verbeteren.
De robot is momenteel actief in magazijnen in Spokane (Washington, VS) en Hamburg (Duitsland), waar hij al meer dan 500.000 bestellingen heeft verwerkt.
Vulcan is de nieuwste toevoeging aan Amazon’s steeds groter wordende vloot van magazijnrobots. Wereldwijd worden er inmiddels honderdduizenden robots ingezet om klantorders te verwerken. Hoewel critici beweren dat deze investeringen bedoeld zijn om menselijke arbeid te vervangen, benadrukt Amazon dat de robots juist bijdragen aan veiligere werkomgevingen voor personeel.
Volgens het bedrijf ligt de focus op samenwerking tussen mens en machine, waarbij technologie als Vulcan repetitieve en fysiek belastende taken uit handen neemt.
Geen opmerkingen: